Jump to content

Tildekking av basseng vinterstid

Recommended Posts

Posted

Min søster har et basseng i hagen. Dette er av en type som ikke trenger å tappes helt ned om vinteren, (felt ned i bakken, men ikke fylt inntil) og det er et strev hver vår med rengjøring for å få det bra igjen. På bassenget kan det festes en sikkerhetsduk (festet rundt kanten), men denne tåler nok ikke vekten av snøen, da den er så stram at med 1/3 nedtappet basseng blir den ikke liggende oppå isen.

Jeg har tenkt litt på alternative løsninger for å "forsegle" bassenget for vintersesongen, og har endt opp med to løsninger som er ganske forskjellige. Trenger litt tips og et konkret svar..

Alternativ 1: La sikkerhetsduken ligge på og beskytte mot blader og slikt til det blir frost, så ta den av. Deretter legge vanlig billigpresenning oppå bassenget (isen) og la snø/is ligge oppå denne. Problemer: Når det blir smeltevann oppå denne vil det måtte finne veien ned i bassenget, all skitten følger med og man er like langt som før. Fordeler: Billig og enkelt.

Alternativ 2: Lage et slags "tak" av/med planker, delt i noen seksjoner for å være håndterbart, og feste bølgeblikkplater på dette. Har tilgang til masse gratis bølgeblikk, så det er ikke noe problem. Problemer: Jeg vil tro at "taket" må være ekstremt kraftig dimensjonert for å kunne være flatt og tåle vekten av snø, så derfor må det lages med helling. Jeg er ingen snekker, så jeg aner ikke hvilken helningsvinkel som er nødvendig på bølgeblikk for at snøen skal skli av, ei heller hvor solid det må være for å tåle en vinter.

Alternativ 2 er jo helt klart det beste, men jeg er ikke helt sikker på om det er mulig å få det til å fungere like bra i praksis som i teorien i mitt hode. Alternativ 1 er enkelt og billig, men spørs om det hjelper noe særlig.

Noen synspunkter, evt. andre gode ideer som kan gjøre at vårpussen for å få bassenget opp og gå blir enklere? De siste årene har det vært et titalls frosker, kilovis med råtne blader, en død katt og masse, masse grums, så det er ganske håpløst mye jobb. Skulle være en enkel løsning, men vekten av snøen (dette er på Elverum - mye snø) er et problem for mange løsninger.