Guest MBLady Posted August 8, 2005 Posted August 8, 2005 Er dessverre så "heldig" at jeg har beige interiør i bilen, ganske så fint ja, men gud for et sant hælvete å holde i rent da! Har prøvd den "superbra" Vanish oxy action, salo og grønnsåpe i rensemaskin, men ingenting funker...forrige eier påstår han kjøpte noe superduper svindyr rens fra Tyskland, men gidder jo ikke å reise helt dit for å kjøpe det lissom. Noen som vet om noe bra renseprodukter? -Linda- Quote
Alexander Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 Stoffinteriør? Hvis du har det så kan du ta ut setene og spyle de med en høyttrykspyler. Det fungerer meget bra. Samtidig som setene er ute kan du leie en tepperensemaskin og dra over teppene i bilen. Jeg har gjort dette med en 190 jeg hadde og resultatet ble meget bra... Quote
Guest GammelGul Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 Jeg har brukt all purpose cleaner fra Meguiars.Dette er konsentrat som blandes med vann, ca 1:10. Spray på og la det virke et par minutter. Bruk en svamp eller børste og ta et ekstra tak der det er skikkelig møkkete. Bruk rent vann på 30-40 grader i rensemaskin, og gå over til det kun er rent vann som kommer tilbake.Alexandermetoden kan også brukes,, men vær forsiktig. Går du for nær kan du ødelegge stoffet. Pass også på å få tørket skikkelig. Lykke til. Quote
Guest Espen Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 Får si det samme som Alexander. Ta ut setene og spyl som bare rakkeren med høyttrykk. Funker som bare det. Teppene tok jeg også ut. Litt jobb, men verdt bryet. Quote
Guest GammelGul Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Ved å spyle med høytrykk blåser du møkka ned i setet, bruker du rensemaskin suger du møkka ut. Quote
Alexander Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Ved å spyle med høytrykk blåser du møkka ned i setet' date=' bruker du rensemaskin suger du møkka ut. [/quote'] Min erfaring var akkurat stikk motsatt. Med såpe, børste og tepperensemaskin ble det renere, men det var tydelig at den sleit med å få ut såpen av setet. Med høytrykken rant det store strømmer av svart møkkete vann fra setene og det ble gullende reint etterpå. Mye reinere enn når jeg bare brukte tepperensemaskin. Quote
Guest GammelGul Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Det kommer selvsagt an på effekten på rensemaskinen. Jeg har prøvd begge deler, og har erfart at ved spyling vil noe av dritten bli igjen i stoppingen i setet. Etter en tid vil den komme igjennom og opp til overflaten. Oppbyggingen av setet spiller også en viktig rolle her. På "gamledagse" seter med fjærramme og tynn stopping vil mye av møkka gå tvers igjennom. Har du skumgummi eller lignende tykk stopping i setet vil det bli liggende. Uansett ville jeg brukt rensemaskin først for å få vekk det verste av møkk, deretter spyle hvis det er nødvendig, og suge ut vannet med rensemaskin. Ved å spyle får man det også gullende rent på sidene og der det er vanskelig å komme til med rensemaskin. Tar man en omgang på understellet og plastdekslene også blir det som nytt. Men husk, få sugd ut det meste av vannet, og la setene tørke godt før du monterer dem inn igjen.Det samme gjelder forsåvidt med gulvteppet, men det er jo temmelig omfattende å ta ut det da. Quote
Guest Brandtenborg Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 Hmm... Har samme problem med setene mine... Har tenkt litt på høyttrykk, men har vært litt skeptisk... Men går det ann å leie eller låne en rensemaskin noe sted? Syns det er litt bortkastede penger å kjøpe en... Er ikke hver dag jeg renser de setene! Hehe! Quote
Guest GammelGul Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 Endel byggevarefirmaer, eller teppebutikker leier ut rensemaskiner. Dessverre er det ikke alle som er kraftige nok. Du bør ha en viss sugeeffekt for å dra ut igjen vannet fra et bilinteriør.Eller du kan svinge en tur over til Bjørn Winberg på Trøgstad Bilpleie. Ikke lange biten det fra Mysen. Han er meget dyktig, og får bilen din til å se som ny ut igjen. Han kjører også kurs for Autoglym, og har mye å lære bort. Quote
Guest Brandtenborg Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Endel byggevarefirmaer' date=' eller teppebutikker leier ut rensemaskiner. Dessverre er det ikke alle som er kraftige nok. Du bør ha en viss sugeeffekt for å dra ut igjen vannet fra et bilinteriør.Eller du kan svinge en tur over til Bjørn Winberg på Trøgstad Bilpleie. Ikke lange biten det fra Mysen. Han er meget dyktig, og får bilen din til å se som ny ut igjen. Han kjører også kurs for Autoglym, og har mye å lære bort.[/quote'] Er jo i Trøgstad hver dag. Kjører faktisk rett forbi bua hans faktisk! Quote
Guest Brandtenborg Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Endel byggevarefirmaer' date=' eller teppebutikker leier ut rensemaskiner. Dessverre er det ikke alle som er kraftige nok. Du bør ha en viss sugeeffekt for å dra ut igjen vannet fra et bilinteriør.Eller du kan svinge en tur over til Bjørn Winberg på Trøgstad Bilpleie. Ikke lange biten det fra Mysen. Han er meget dyktig, og får bilen din til å se som ny ut igjen. Han kjører også kurs for Autoglym, og har mye å lære bort.[/quote'] Er jo i Trøgstad hver dag. Kjører faktisk rett forbi bua hans faktisk! Quote
Guest Sondre B. Bjelland Posted September 18, 2005 Posted September 18, 2005 Går det ikke an å ta av trekket på setene? Eller er dette veldig stress? Da kan man jo bare legge trekkene i bløt eller noe og spyle dem etterpå. Quote
Recommended Posts