Jump to content

1976 MB 280 E

Recommended Posts

Guest dennis
Posted

hei! til alle er ny her på forumet! holder til egentlig på alfa forumet som regel! har vel intresse for 2 bilmerker og det ene er italienske alfa romeo! som må være noe av det artigste man kan eie, og selvsagt mercedes , har tidlige eid flere mercedeser, nevner noe en 190, mb sl 1980 280, mercedes 300--24 89 model, 380 se 1982 model, 300 se 1987, mb 250 te 123 serie , 200 te 123 serien og nå er jeg så pass heldig å ha fått kloa i 1976 model 280 E som desverre er rustet under,, kanaler og litt til sikkert som jeg ikke vet om.  bilen har en eier som for tiden har fylt 91 år, sikkert for en pen slump med kroner dengang. bilen er uvanlig godt utstyrt med ekstra utstyr som ebersprascher, aircondition, motorvarmer,

vel bilen er dønn orginal, og den så jævlig ut, den har stått ute som jeg vet om i snart 4 år uten for hos meg på parkeringa, det spøket litt mildt sagt for bilen da huseier har bedt om at den må¨fjernes og tidligere eier hadde planer om å kjøre den til teigen dynga. kunne ikke la det skje så jeg tok over bilen.

planen min er å shine den opp så godt jeg kan og få en overblikk på bilen, om det lar seg å få den fin igjen.

Guest dennis
Posted

hei! til alle er ny her på forumet! holder til egentlig på alfa forumet som regel! har vel intresse for 2 bilmerker og det ene er italienske alfa romeo! som må være noe av det artigste man kan eie, og selvsagt mercedes , har tidlige eid flere mercedeser, nevner noe en 190, mb sl 1980 280, mercedes 300--24 89 model, 380 se 1982 model, 300 se 1987, mb 250 te 123 serie , 200 te 123 serien og nå er jeg så pass heldig å ha fått kloa i 1976 model 280 E som desverre er rustet under,, kanaler og litt til sikkert som jeg ikke vet om.  bilen har en eier som for tiden har fylt 91 år, sikkert betalt en pen slump med kroner dengang for bilen. bilen er uvanlig godt utstyrt med ekstra utstyr som ebersprascher, aircondition, motorvarmer,

vel bilen er dønn orginal, og den så jævlig ut, den har stått ute som jeg vet om i snart 4 år uten for hos meg på parkeringa, det spøket litt mildt sagt for bilen da huseier har bedt om at den må¨fjernes og tidligere eier hadde planer om å kjøre den til teigen dynga. kunne ikke la det skje så jeg tok over bilen.

planen min er å shine den opp så godt jeg kan og få en overblikk på bilen, om det lar seg å få den fin igjen.

mmm hvordan legger man bilder  her inne da??

Guest dennis
Posted

her må noen forklare meg hvordan det funker her inne, hvordan i all dager legger man inn bilde a??

Guest dmk_83gtv@hotmail.com
Posted

okei, det kan jeg jo gjøre, ellers er det den beige saken, har vel planer om å kjøre den ned til tyskland, da en fjern slektning av meg driver verksted i hamburg, trur det blir rdningen for denne, bilen. her hjemme blir det fort dyrt, jeg skrur nemlig ikke selv bortsett fra småtterier, som er enkelt å gjøre selv. Er ting jeg lurer på

lurer på om dette egentlig er verdt å begynne på i det hele tatt ? , er jo flust av mercedes egentlig til billig penger der ute,, det som frister meg med denne er den motoren, og disse ekstra utstyrene, og at den har bare har en eier, er vel det, og at jeg er rimelig sikker på at jeg får kr tilbake den dagen jeg selger den, he he trur jeg da. hilsen

Guest dennis
Posted

hei syver, prøvde å sende men skrev mailen din litt feil, da jeg skulle prøve igjen gikk apparatet tom for batteri,  gamle eier sier det er en E, men kan se ut som forgasser også, har merket meg at det står solex på siden av forgasser/insprøyt, så er ikke sikker, men svigersønn til gamle eier, kom bort og han mente at det var E siden den hadde den store luftboksen/luftfilter på motoren. virker som bilen er bra mekanisk, styring, dempere, nivå bak dempere også på bilen, er denne forbaskede rusta altså, bilen trenger ny venstre kanal, en liten bit på høyre kanal, men alle gulv flater ser bra ut, og begge skjermene er det likeså godt også bare å bytte ut, fire nye dører hadde sikker også gjort seg, under teppene ser det veldig bra ut, tenkte bare ordne på potta, bråker noe i helsike he he og leie meg prøveskilter og ta båten til kiel, derfra videre med henger tenker jeg. så henter jeg den engang når den er ferdig.det er lissom planen. hilsen

Posted

Står det Solex er det gasser, og ikk en E...

280 ble produsert fra 12/75 til 07/81, ble også produsert som forserie fra 07/75. Motorkoden er M110.923, 156 hk og 220 Nm. Den kostet 24 997,20 DM ny i Tyskland i 1976 :D

Er produsert totalt 33 206 stk 280. Et betydlig lavere antall enn 280 E, 126 375 stk. Så en 280 er mer sjelden. :D

Posted

Står det Solex er det gasser, og ikk en E...

280 ble produsert fra 12/75 til 07/81, ble også produsert som forserie fra 07/75. Motorkoden er M110.923, 156 hk og 220 Nm. Den kostet 24 997,20 DM ny i Tyskland i 1976 :D

Er produsert totalt 33 206 stk 280. Et betydlig lavere antall enn 280 E, 126 375 stk. Så en 280 er mer sjelden. :D

Jeg vet ikke hvorfor jeg hang meg opp i at det var en uten E heller når jeg tenker meg om  :?

Det var vel for at jeg var redd det var Solex som kunne være til hodebry om det skulle være noe.

Det var jo å få tak i begge deler når dem kom i 1975. Uansett, håper å få høre mer til denne bilen!  :D

Guest dennis
Posted

hei! da fikk jeg leid meg prøveskilter i dag, og har hatt bilen på bukk, det ser ut som begge kanalene bør skiftes ut, vel det går an å lappe de, men det var like greit å bestille seg nye kanaler, det var lettere å få på nye kanaler, en å holde på med det som var der fikk jeg beskjed om, han på verkstedet, syns ikke det så så ille ut, og syns det var verdt å fikse på bilen, siden den er mer eller mindre strøken innvendig, taket innvendig er også som nytt, vel fant ut at bilen faktisk har stått mer en de nevnte årene, den ble avskiltet i 1999 og har stått siden, ,bilen virker fin,å kjøre, men kunne blitt merkbart bedre, viss eksosen ikke hadde bråket så mye, den trenger utskiftning fra under fører og til nest siste lydpotte bak, de siste ser bra ut, bremsene er heller ikke noe skryte av, ny skiver eller puss på det som er der trengs, girkasse girer fint, touchdown funker, men det mest utrolige er at aircondition funker

fremdeles etter alle disse årene, etter en liten stund så begynte det å blåse iskald luft inn dysene, ene klima røret  i motoren blir is kald, tyder på tett system ihvertfall, fikk beskjed om at jeg bare måtte fikse på bilen og at dette ikke var noe tenke seg over engang siden den var så fin som den var invendig og klima en virket, fikk pris på rustsveis av begge kanaler og utskift av eksos og litt annet smååt veldig overkommelig, like greit å fikse det her hjemme da. de begge pengene jeg pruker på båt og annen transport til tyskland, kommer jeg langt på bilen. hilsen :D

Guest dennis
Posted

hei! mmmm kansje jeg skulle tatt meg en tur til han med bilen,  tyskere kan skru på bil det er helt sikkert. og er det noe de kan så er det nemlig mercedes! takk for tipset. :)

Guest dennis
Posted

takk for tipset syver, og takk for at du tar deg tid med å legge ut bildene, men er det slik at det koster her inne på forumet å melde seg? eller er det klubben det gjelder for, har ikke helt skjønt det? mener at det ikke kostet noe inne på alfa forumet, men koster selvsagt klubbmedlemskap. er det slik det fungerer her på stjerne laget?!

Posted

takk for tipset syver, og takk for at du tar deg tid med å legge ut bildene, men er det slik at det koster her inne på forumet å melde seg? eller er det klubben det gjelder for, har ikke helt skjønt det? mener at det ikke kostet noe inne på alfa forumet, men koster selvsagt klubbmedlemskap. er det slik det fungerer her på stjerne laget?!

Ingen årsak, bare hyggerlig å kunne hjelpe  :)

Det koster 450 i året å være medlem. Men fra og med 01. juli gjelder halv pris ut året tror jeg

det var. Sjekk innmeldingsidene. Du har igjen for å være meldem da. Bruke hele forumet hver

eneste dag så mye du vil, treffe masse mennesker med samme intressene som deg. Om du

ikke er kjent med det, så har klubben mange samarbeidspartnere du får eks anntall prosent hos

når du hanlder ved å vise ditt medlemskort. Klubben arrangerer også ett stort treff i slutten av

Mai hvert år, så muligheten for å treffe medlemmer av klubben er jo også store. Lokallag har

treff oftere også i tilegg.. Klubben har ett medlemsblad som heter MB-Tidene, som er av og for

medlemsmassen. Dette får du også samtidig som annet blad inkludert i årskontigenten. Så her

er du bare velkommen til å melde deg inn  :D

Posted

Hei.

Du er nå på forumet til MB Entusiastklubb. Vi er altså ikke bare et forum, vi er en klubb, med en rekke klubbfordeler, deriblant et forum.

Forumet er åpent for alle til å poste i, men for å bli fullverdig medlem med egen login på forumet, så må du være medlem av klubben. Dette er gjort for at hvem som helst kan komme og stille spørsmål eller poste annet, samtidig som det skal være visse fordeler ved å være medlem i klubben.

Det koster 450,- pr. år å være medlem. Halv pris fom 01.juli.

Guest dennis
Posted

har i dag puslet egentlig hele dagen med 280, har fått rubbet taket 2 ganger, og fått autoglyms super reshin på taket, gamle eier kom og så på bilen i dag, vel han bor i samme gården, og syns dette var veldig bra, han kunne fortelle meg at faren hans stort sett altid kjørte bilen alene, og at det nesten aldri hadde sittet noen på setet foran og i baksetene, de ser faktisk ikke slitt idet hele tatt, grunnen til at baksetet er litt, mørkere, er at bilen har vært full av all slags dritt som naboen stappet i baksetet, ved nærmere ettersyn av teppene baki, bekrefter det han sier, da det ser ut som de er nye fremdeles,

har prøvd ut nylon vask, på baksetene og førerdør trekket, håper det ser bedre ut når de tørkner opp, har tatt en bilde av tak som jeg vil dele med Dere, sender over til syver :D