Jump to content

gass som drivstoff

Guest atle.

Recommended Posts

hei er det noen som har erfaring med gass i bilen.

har tenkt på å kjøpe en w140 500. og kunne tenke meg

gass drift pga forbruk...noen sier dette er veldig bra og billig

andre sier motoren kan plutselig si farvel...noen som har konkrete opplysninger om dette ?

fikk svar ang forbruk når jeg leste der. men ingen som

nevner hva motorene tåler...jeg vet ingenting om dette

bare hva andre sier og mener og tror. og det er jo så mangt.

er mest inntresert i å vite om motoren tåler dette i lengden.

er jo surt å bet 30 lapper for å så ødelegge motoren..

Gass er sikkert greit nok det, hvis det blir skikkelig gjort.

Og det er BILLIG!

Men, når Kristin Finans finner ut av at det er X antall mennesker som kjører store komfortable biler til en billig penge, hva tror du skjer da???????

Da får man fylle bensin i stedet. Gass koster i dag under halvparten pr. km enn bensin. Det tar nok mer enn et kvarter før det ikke lønner seg.

Jeg har heller aldri skjønt det med å bruke x antall tusen for å bygge om til gass - hvor langt skal man kjøre for at det lønner seg, og kan det veies opp mot de øvrige punktene Tommern nevner?

For meg blir dette på lik linje med å kjøpe seg en bil nummer to fordi hovedbilen er så dyr å kjøre med....

Jeg har heller aldri skjønt det med å bruke x antall tusen for å bygge om til gass - hvor langt skal man kjøre for at det lønner seg, og kan det veies opp mot de øvrige punktene Tommern nevner?

Hvis jeg skulle kjøpt bil, så ville jeg gitt vesentlig mer for en som er ferdig ombygget til gass. Hvor langt man må kjøre for å tjene det inn er jo fort gjort å regne ut.

En V8 koster ca. 40.000 å bygge om. Hvis gassdrift koster halvparten av bensindrift, så må man kjøre tilsvarende 80.000 kroner i bensin. Ved bensinpris på 12 kroner, så blir det 6666 liter bensin, noe som i en 500 vil bringe en ca. 55.550km hvis vi regner med et forbruk på 1,2 , og jeg ikke regner helt feil.

Hvis bilen går 300.000 km i løpet av livet, så vil man ha spart penger ca. 80% av tiden den lever.

Jeg går som sagt og sikler på G, og lurer på om ikke det er like greit med en G500 som gasskonverteres i stedet for en G400 CDI med tvilsomt rykte. billigere å kjøre med blir det også.

edit : Så det var en W140 det var snakk om, ikke w124. Da tjener det seg nok inn enda fortere.

Hvis jeg skulle kjøpt bil, så ville jeg gitt vesentlig mer for en som er ferdig ombygget til gass. Hvor langt man må kjøre for å tjene det inn er jo fort gjort å regne ut.

En V8 koster ca. 40.000 å bygge om. Hvis gassdrift koster halvparten av bensindrift, så må man kjøre tilsvarende 80.000 kroner i bensin. Ved bensinpris på 12 kroner, så blir det 6666 liter bensin, noe som i en 500 vil bringe en ca. 55.550km hvis vi regner med et forbruk på 1,2 , og jeg ikke regner helt feil.

Hvis bilen går 300.000 km i løpet av livet, så vil man ha spart penger ca. 80% av tiden den lever.

Jeg går som sagt og sikler på G, og lurer på om ikke det er like greit med en G500 som gasskonverteres i stedet for en G400 CDI med tvilsomt rykte. billigere å kjøre med blir det også.

edit : Så det var en W140 det var snakk om, ikke w124. Da tjener det seg nok inn enda fortere.

Så spørs det om driftskostnaden er lik :??

Hva med bioetanol da? ca 10 lapper å bygge om en V8 og ligger ikke prisen på ca 8.kroner pr.liter, men økt forbruk på ca 20% men også økt effekt på ca 15% 8) 8) 8)

Så spørs det om driftskostnaden er lik :??

Hva med bioetanol da? ca 10 lapper å bygge om en V8 og ligger ikke prisen på ca 8.kroner pr.liter, men økt forbruk på ca 20% men også økt effekt på ca 15% 8) 8) 8)

Man må regne med 10-20% økt literforbruk på gass, men så er det i dag mulig å få gass til 3,99 pr. liter i Oslo. Det er mulig nærmere 5,- andre steder. Jeg har ikke studert gassprisene. Når jeg sier "halve prisen", så skal det i hvertfall ikke å ta i.

Jeg har ikke helt trua på at gass kommer til å bli vesentlig mye dyrere sånn helt uten videre, men som Tommern er inne på, så er det aldri godt å vite med den regjeringen vi har nå. Eller antakelig en hvilken som helst annen regjering også.