Jump to content

Latterlig Mercedes option

Robert

Recommended Posts

Kjørte bak en Mercedes E klasse fra Orkanger mot trondheim her om dagen.

Denne strekningen har et tett antall tunneler, ble liggende bak denne bilen og la merke til

at baklysene slo seg av og på konstant, slo seg på ca 30-50 meter inn i tunnelen får så og slå seg av 200meter etter tunnelen.

Dette ble ganske så latterlig, da avstanden mellom disse tunnelene til tider er ganske korte.

Lysene slo seg av rett før tunnelen, får så og komme på inne i tunnelen.

Jeg fikk aldri sett om det hvar likt med kjørelysene.

Og ligge bak denne bilen var igrunn irriterende, siden bakparten hvar helt mørk i vanlig dagslys, men lysat rett innom tunnelen,

man fikk en følese av at de bremset i vær tunnel åpning siden disse LED lysene var ganske skarpe.

Hele greia var bare latterlig og irriterende på samme tid.

Totalt skivebom hele opplegget.

Deg om det. Jeg syns automatiske kjørelys er helt genialt.

Det er ikke mange strekninger der tunellene kommer så tett. Ikke overraskende, så er nok dette ment for det tyske markedet, der det er påbud om lys i tuneller, og ikke ellers. Å måtte skru lysene manuelt på og av når det er tunell, er jo like dumt som å måtte skru på varme i speilene selv, eller aktivere vinduspusseren bak når man rygger manuelt :-)

Deg om det. Jeg syns automatiske kjørelys er helt genialt.

Det er ikke mange strekninger der tunellene kommer så tett. Ikke overraskende, så er nok dette ment for det tyske markedet, der det er påbud om lys i tuneller, og ikke ellers. Å måtte skru lysene manuelt på og av når det er tunell, er jo like dumt som å måtte skru på varme i speilene selv, eller aktivere vinduspusseren bak når man rygger manuelt :-)

Spesielt med tanke på at kjørelys er påbudt i Norge både før og etter tunneler også da.

Men jeg er med på at bilen er laget for det tyske markedet, og at det derfor kan bli litt kluss her mellom bakkar og berg.

Men alikevel syns jeg den var litt sein på avtrekkeren.

TYSKLAND TYSKLAND TYSKLAND...!!!

Er IKKE påbudt med kjørelys i Tyskland, men en skal ha på lys i tuneller...! Så hvis du har den på A=Automatisk på nyerer Mercer så går kjørelyset på automatisk når bilen merker det er mørkt ute eks tuneller.! Slukker så etterpå :D

Lysoppsettet som 212, BMW og Audi+++ har blir kaldt for markeringslys. :P W221 har fått samme opplegg på faceliften, sett ett par av disse nede i Tyskland nå :P

GENIALT.! :D :D :D

I Norge blir det rart da en har tuneller over alt som vi gjøre at lysa går av og på, men 212 har "kjørelys" i led nede og med en gang den kjører inn i mørk sone så tennes hovedlysa  + en får lys bak noe den ikke har hvis den står i posisjon A og er lyst ute :P

Rart en har fått godkjent og ikke ha lys bak her i Norge...!

Jeg prøvde detta med A funksjonen da jeg var på tur med lokallag Bergen inn til Voss for noen måneder siden, gikk ikke mange tunellenne før folk begynte og lure på hvorfor jeg tok av og på lysa :lol: Kjører jeg i A p åmin S204 så er det ingen lys tent.!

I Norge er det krav om at vi skal bruke kjørelys.

Men det er inget krav om baklys der. Man kan godt koble kjørelys framme og ingen lys bak. Er fullt lovlig det. Hvorfor skal man "brenne" av lyspærer bak på høylys dag?

Aaaaaaaaaaaaa... :P

Trodde en skulle ha lys forand og bak i Norge jeg :?  Ikke vits med baklys tent på høylys dag er jeg enig i :P

Når jeg er i Tyskland så setter jeg den i A for og "spare" på pærenne :lol:

Den er jo typegodkjent i Norge da, så.... 

Det er min også, men jeg må fortsatt huske å skru på lysene.

På mammas gamle '84 Nissan Stanza tente forresten kun frontlysene ved kjørelys. Først når man vred om bryteren tente de også bak.

Biler som selges nye i Norge er selvsagt laget for det norske markedet - derfor ble f.eks W201 levert med både sideblinklys og automatiske kjørelys. 212 som selges nye i Norge er følgelig også utstyrt for det norske markedet.

Det er nå tydeligvis OK å ikke ha kjørelys bak (ellers har det vært det lenge). Om folk synes det er en dum option så er det bare å kjøpe seg en slik bil, for så å endre innstillingene på opplegget.

Er ikke dette noe som går an å programmere om via star-diagnose?

På min 203 så har man muligheten til å velge lys alltid på eller automatisk (da må man vri bryter over i "auto")

Vil nå tro mulighetene er enda flere på 212.