Robert Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Kjørte bak en Mercedes E klasse fra Orkanger mot trondheim her om dagen. Denne strekningen har et tett antall tunneler, ble liggende bak denne bilen og la merke til at baklysene slo seg av og på konstant, slo seg på ca 30-50 meter inn i tunnelen får så og slå seg av 200meter etter tunnelen. Dette ble ganske så latterlig, da avstanden mellom disse tunnelene til tider er ganske korte. Lysene slo seg av rett før tunnelen, får så og komme på inne i tunnelen. Jeg fikk aldri sett om det hvar likt med kjørelysene. Og ligge bak denne bilen var igrunn irriterende, siden bakparten hvar helt mørk i vanlig dagslys, men lysat rett innom tunnelen, man fikk en følese av at de bremset i vær tunnel åpning siden disse LED lysene var ganske skarpe. Hele greia var bare latterlig og irriterende på samme tid. Totalt skivebom hele opplegget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Du er sikker på at dette var en original options? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Nordstrøm Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Automatiske kjørelys vil jeg tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Posted August 23, 2009 Author Share Posted August 23, 2009 Du er sikker på at dette var en original options? Nei, det var vanskelig og avgjøre på avstand 1001-2-3. Men bilen var nokk årets modell og taxi, så ser ikke for meg at den var tuklet så mye med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Totalt skivebom hele opplegget. Deg om det. Jeg syns automatiske kjørelys er helt genialt. Det er ikke mange strekninger der tunellene kommer så tett. Ikke overraskende, så er nok dette ment for det tyske markedet, der det er påbud om lys i tuneller, og ikke ellers. Å måtte skru lysene manuelt på og av når det er tunell, er jo like dumt som å måtte skru på varme i speilene selv, eller aktivere vinduspusseren bak når man rygger manuelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Men er det ikke påbudt med kjørelys hele tiden i Norge?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Nordstrøm Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Men er det ikke påbudt med kjørelys hele tiden i Norge?? Jo så en slik funksjon er bortkastet i Norge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Men er det ikke påbudt med kjørelys hele tiden i Norge?? Kjørelys er påbudt, men ikke automatiske, slik det var noen år.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Posted August 23, 2009 Author Share Posted August 23, 2009 Totalt skivebom hele opplegget. Deg om det. Jeg syns automatiske kjørelys er helt genialt. Det er ikke mange strekninger der tunellene kommer så tett. Ikke overraskende, så er nok dette ment for det tyske markedet, der det er påbud om lys i tuneller, og ikke ellers. Å måtte skru lysene manuelt på og av når det er tunell, er jo like dumt som å måtte skru på varme i speilene selv, eller aktivere vinduspusseren bak når man rygger manuelt Spesielt med tanke på at kjørelys er påbudt i Norge både før og etter tunneler også da. Men jeg er med på at bilen er laget for det tyske markedet, og at det derfor kan bli litt kluss her mellom bakkar og berg. Men alikevel syns jeg den var litt sein på avtrekkeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Han hadde vel satt lysbryteren på auto tenker jeg... Da vil lysene oppføre seg slik. Har det på bilen min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Dersom det er snakk om en 212 (noe jeg tolker det til å være siden den hadde LED kjørelys), så har denne automatisk lyssystem som blant annet kun har lys foran i dagslys - når den merker at det blir mørkt så går den over til en annen lyssetting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Har sett samme på nyeste modeller fra Audi/BMW også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HolgersEN Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 TYSKLAND TYSKLAND TYSKLAND...!!! Er IKKE påbudt med kjørelys i Tyskland, men en skal ha på lys i tuneller...! Så hvis du har den på A=Automatisk på nyerer Mercer så går kjørelyset på automatisk når bilen merker det er mørkt ute eks tuneller.! Slukker så etterpå Lysoppsettet som 212, BMW og Audi+++ har blir kaldt for markeringslys. W221 har fått samme opplegg på faceliften, sett ett par av disse nede i Tyskland nå GENIALT.! :D I Norge blir det rart da en har tuneller over alt som vi gjøre at lysa går av og på, men 212 har "kjørelys" i led nede og med en gang den kjører inn i mørk sone så tennes hovedlysa + en får lys bak noe den ikke har hvis den står i posisjon A og er lyst ute Rart en har fått godkjent og ikke ha lys bak her i Norge...! Jeg prøvde detta med A funksjonen da jeg var på tur med lokallag Bergen inn til Voss for noen måneder siden, gikk ikke mange tunellenne før folk begynte og lure på hvorfor jeg tok av og på lysa Kjører jeg i A p åmin S204 så er det ingen lys tent.! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HolgersEN Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 I Norge er det krav om at vi skal bruke kjørelys. Men det er inget krav om baklys der. Man kan godt koble kjørelys framme og ingen lys bak. Er fullt lovlig det. Hvorfor skal man "brenne" av lyspærer bak på høylys dag? Aaaaaaaaaaaaa... Trodde en skulle ha lys forand og bak i Norge jeg Ikke vits med baklys tent på høylys dag er jeg enig i Når jeg er i Tyskland så setter jeg den i A for og "spare" på pærenne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Men er det ikke påbudt med kjørelys hele tiden i Norge?? Jo så en slik funksjon er bortkastet i Norge Det bryr nok gutta i Stuttgart seg mye om ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Mohn Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Den er jo typegodkjent i Norge da, så.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Den er jo typegodkjent i Norge da, så.... Det er min også, men jeg må fortsatt huske å skru på lysene. På mammas gamle '84 Nissan Stanza tente forresten kun frontlysene ved kjørelys. Først når man vred om bryteren tente de også bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Biler som selges nye i Norge er selvsagt laget for det norske markedet - derfor ble f.eks W201 levert med både sideblinklys og automatiske kjørelys. 212 som selges nye i Norge er følgelig også utstyrt for det norske markedet. Det er nå tydeligvis OK å ikke ha kjørelys bak (ellers har det vært det lenge). Om folk synes det er en dum option så er det bare å kjøpe seg en slik bil, for så å endre innstillingene på opplegget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Er ikke dette noe som går an å programmere om via star-diagnose? På min 203 så har man muligheten til å velge lys alltid på eller automatisk (da må man vri bryter over i "auto") Vil nå tro mulighetene er enda flere på 212. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.