Jump to content

Trøbbel med KE-Jetronic

Guest MMAF

Recommended Posts

Har en bil med et KE-Jetronic-problem:

Bilen ble først helt umulig å starte/kjøre om man ikke hadde gassen i bånn. Fant ut at det var temperatursensoren til motorstyringen som var defekt og sendte signal om at motoren var iskald konstant slik at den pøset på alt for mye bensin. Ved å dra ut kontakten til sensoren gikk den forholdsvis OK når den var varm, men var selvfølgelig treg å starte kald siden motorstyringen da antok at motoren var driftsvarm hele tiden.

Kjøpte ny temperatursensor og byttet denne, og da starter forsåvidt bilen uansett - men den er ikke særlig lettstartet, og heller ikke velvillig når den først går. Går vel sånn ca. som den skal eller muligens litt dårligere.

Prøvde å koble fra kontakten til trykkregulatoren på bensinmengdefordeler/luftmassemåler. Bilen går da også, og det er liten/ingen forskjell til sånn den går med kontakten tilkoblet.

Når motoren er så kald at kaldstartdysen fyrer, starter den umiddelbart og stopper igjen. 3-4 forsøk, så holder den seg såvidt i live. Er den varm og akkurat stoppet, starter den helt fint/normalt igjen. Er den derimot lunken er det vanskelig å få liv i den igjen, den starter motvillig og går ujevnt på tomgang.

Det er nok ikke umulig at en tidligere eier har vært og klådd på blandingsjusteringen på mengdefordeleren selv om det er fy-fy uten avgassanalysator tilkoblet og kunnskap om hva man driver med. Jeg har sjekket for falsk luft og ikke funnet noen lekkasjer eller annet tvilsomt.

Hva er neste trinn i feilsøkingen her? Jeg begynner å gå tom for gode ideer - kan det være reguleringsventilen (som jeg prøvde å koble fra) som henger? Det er jo forskjell på motorgangen med den til- og frakoblet, så helt død kan den jo ikke være. Kan det være noen som har skrudd blandingen alt for mager/fet med justeringsskruen? Kan det være noe annet som er defekt?

Gode tips mottas med takk.. ;)

høres for meg ut som at du burde ta en sjekk om bensinmengdefordeleren er full av drit først. så kan man prøve å justere opp innsprøytninga, har bilen lambdasonde, hvilken modell er det?