Jump to content

Mer effekt i 230 ce

Guest Tor-Erling

Recommended Posts

Guest Tor-Erling

Har løst på lit mer effekt i 230 ce min. er de noen motor (R6) som passer rett in på girkassa. Manuell kasse,

Og får man godkjent noe slikt?. Andre forslag for og få mer effekt i bilen.

Har løst på lit mer effekt i 230 ce min. er de noen motor (R6) som passer rett in på girkassa. Manuell kasse,

Og får man godkjent noe slikt?. Andre forslag for og få mer effekt i bilen.

Det er dessverre veldig vanskelig å få godkjent mer effekt i en Mercedes. Hvis du treffer noen velvillige hos 'tilsynet, så kan det gå, men hos BOS får du ingen papirer. Karosseriet ditt har vært levert med dobbelt så mange hk originalt.

Motoren din er en M102. M103, som er en 3-liter R6 bør passe relativt rett inn, men er altså vanskelig å få godkjent. Monterer du datasprut på motoren du har nå, så bør du kunne få noe effektøkning. Da har du også mulighet til å montere turbo, og da kommer du godt over 200 hk.

Bilen ser fin ut, men jeg ville nok styrt unna her - legg merke til oljetrykket  :lol:

hmmm.... den så jeg ikke før nå... Men kom på at slk var også min med en gang jeg startet bilen like før den skulle på service,etter service var den finfin igjen  :D mulig det er så enkelt,mulig det ikke er det og da kan det nok bli dyrt... noen her som vet om dissa motorene tåler og bli trimma til over det dobbelte av HK? Mange motorer som har en lei tendens til og ta jord da...

Bilen ser fin ut, men jeg ville nok styrt unna her - legg merke til oljetrykket  :lol:

hmmm.... den så jeg ikke før nå... Men kom på at slk var også min med en gang jeg startet bilen like før den skulle på service,etter service var den finfin igjen  :D mulig det er så enkelt,mulig det ikke er det og da kan det nok bli dyrt... noen her som vet om dissa motorene tåler og bli trimma til over det dobbelte av HK? Mange motorer som har en lei tendens til og ta jord da...

Det er jo "bare" + 75% , da :-)

Jeg la også merke til det oljetrykket. 1 bar på tomgang er ikke krise-lavt, men 2,5 på 1500 rpm er litt snaut. hvis filter og olje er i orden.

Tøff den bilen i annonsen, den har fått montert en "interheater" i stede for intercooler. Er nok en helt teknsik nyvinning som øker power til uante høyder :lol: :lol:

Nei, styr unna disse greiene der. Slik ferdig kit blir skjeldent bra.

Bygg custom oppsett med turbo eller kompressor. Det vil nok koste rundt 30k med rimelige deler. Men skal du først sette bena på denne stien er det penger spart mot å begynne med noe slik halveis greier.

Mitt råd, du har to valg:

1. La alt være orginalt.

2. Bruk penger på noen skikkelige parts så du slipper trøbbel senere, dyrt akkurat med det samme, men "billig" i lengden mot å kjøpe ting som ikke holder. Start med datasprut, så turbo/kompressor osv.

Da får du en god effektøkning, langt over noen 300E eller noe slik en større orginal motor kan gi.

En slik M102 tåler ca 250hk på hjul før råder og stempler vil bli byttet ut. Til sammenligning gir en orginal C36 AMG motor med datasprut 240hk på hjul. Det er bra med puff i en M102 med orginal innmat.

Guest Tor-Erling

Hei.

Takker for svar og forslag.

Hmm har vell ikke sakt jeg ikke er fornøyd med bilen. Er bare de att jeg vil ha lit mer effekt da.  Hva koster datasprut og er de mye styr for og få montert. Og hvor mye effekt blir de av noe slikt da.

Og Torbjørn hva vil et slikt oppsett som du har satt opp koste da.

Men egentlig så er jeg jo ute eter lit moderat effekt økning da. Er ikke så hard på pedalen som for 25 år siden da 

Hei.

Takker for svar og forslag.

Hmm har vell ikke sakt jeg ikke er fornøyd med bilen. Er bare de att jeg vil ha lit mer effekt da.  Hva koster datasprut og er de mye styr for og få montert. Og hvor mye effekt blir de av noe slikt da.

Og Torbjørn hva vil et slikt oppsett som du har satt opp koste da.

Men egentlig så er jeg jo ute eter lit moderat effekt økning da. Er ikke så hard på pedalen som for 25 år siden da   

Hei,

Dataspurt av grei kvalitet ligger på ca 10 - 14 tusen nytt. Turbo på 4-6 også kommer montering og grenrør, intercooler og slikt i tillegg. Kjøper man brukte deler kan man spare mye.

Jeg har montert flere slike sprut og det ender som regel opp på rundt 4000kr + moms for montering med ledninger og det hele.

Det drar fort av gårde, men det er greit å ha et oppsett man kan utvide og bygge videre på senere vist det ønskes. Av erfaring så vil "mye ha mer" etterhvert.