Enebakk Posted August 15, 2009 Posted August 15, 2009 Skal kjøpe meg henger å lurer litt på å ta inn en henger fra England, Men jeg lurer på hva som kommer i tilleg i prisen er det kun moms å reg.avg. kan man slippe å betale Engelsk moms isåfall hva er Engelsk moms Quote
FrodeS Posted August 15, 2009 Posted August 15, 2009 Skal kjøpe meg henger å lurer litt på å ta inn en henger fra England, Men jeg lurer på hva som kommer i tilleg i prisen er det kun moms å reg.avg. kan man slippe å betale Engelsk moms isåfall hva er Engelsk moms Nå sier ikke du noe om det er ny/brukt henger du kjøper. Hengere er ganske dyre her i Norge, og uansett om du kjøper ny eller brukt, så er det nok en del penger å spare. Engelsk mva (VAT) er 15%. Du -kan- få trukket den av hvis du kjøper fra forhandler, men det må gjøres i ettertid, og det blir nok mye styr. Du må betale norsk MVA av hele kjøpesummen ink. VAT, deretter få tilbakebetalt VAT, og så få tilbakebetalt MVA av VAT-verdien. Engelskmennene registrerer ikke hengerne sine, og vanligvis er det ikke chassinr. heller. Jeg hadde et !"#%/)!"#¤&= styr med å få godkjent min henger, men takket være en god porsjon tolmodighet og SVÆRT god hjelp fra IFOR Williams i England så gikk det da til slutt. På hengern min var det chassinr. på en plate, men ikke inngravert. Det var et laserskjært produksjonsnummer i den ene delen av draget. IFOR fikk chassinr. og det laserskjærte. De kunne da bekrefte at det stemte, og jeg fikk også datoen for når hengeren ble solgt. Hos tvilsynet fikk jeg dem til å frese inn nummeret i ramma, og fikk den godkjent som første gangs registrert i 2004. Det har mye å si på omregistreringsavgiften hvis/når jeg selger den igjen. Husk at ved nyregistrering i Norge, så skal hengeren gjennom full kontroll (noe som burde vært obligatorisk for alle hengere med jevne mellomrom). Og som jeg sa til Charlie også : Engelskmenn tar generelt dårlig vare på tingene sine, og har ingen skrupler med å lure utlendinger som kommer langveisfra (heldigvis finnes det selvsagt unntak). Jeg kjøpte en henger som var "in good order and ready to work" og selger visste jeg skulle langt med den. Vi var to stykker, og kjøpte to hengere. Den ene manglet kabel, og når den fikk kabel, så var den full av jordingsfeil. Den manglet bremser totalt på en aksling og hadde dårlige på den andre. Den manglet også wiren fra brekket til bilen, og håndtaket til brekket var knekt. Den andre hengeren var omtrent tilsvarende, men manglet alle bremser og hadde 24v pærer. I tillegg så var de tydelig heftig brukt neppe noen gang vedlikeholdt, og i generelt sliten stand. Dette er ikke ment for å skremme, men vær nøye før du handler. Quote
Enebakk Posted August 15, 2009 Author Posted August 15, 2009 Takk for svar har tenkt til i kjøpe helt ny henger har sett litt på de her http://www.brianjames.co.uk/pages/types/range.html har sett at det er noen som selger de her i norge så det børr vell ikke være vansglig å få reg en i norge da er det kun moms å reg.avg som må betales. Hva er reg avgiften på ny henger i norge da. har lyst på en 3500kg henger men de er jo svin dyre i norge er de noen som har noen linker til andre henger sider i utlandet så er det bare å komme med dem Quote
FrodeS Posted August 15, 2009 Posted August 15, 2009 Takk for svar har tenkt til i kjøpe helt ny henger har sett litt på de her http://www.brianjames.co.uk/pages/types/range.html har sett at det er noen som selger de her i norge så det børr vell ikke være vansglig å få reg en i norge da er det kun moms å reg.avg som må betales. Hva er reg avgiften på ny henger i norge da. har lyst på en 3500kg henger men de er jo svin dyre i norge er de noen som har noen linker til andre henger sider i utlandet så er det bare å komme med dem Det er bare mva, og noen såkroner for kontroll. Kjøper du ny, så bør du få til dette med mva-fradrag på noe vis. Ikke regn med at de som selger slike hengere i Norge vil hjelpe deg noe som helst med godkjenninger. Du må sjekke at bremsene (kombinasjonen av bremser og påløp) er godkjent. Min var godkjent i 2006, men biltilsynet hadde ikke fått det oppdatert i listene sine, så jeg måtte skaffe papirene fra importøren (Svako) og ha med. Jeg har som sagt svært god erfaring med IFOR Williams. De var både hyggelige, svært raske, og hadde full kontroll. Nesten tysk ordnung . Deleprisene demmes var også veldig hyggelige. Ca. 1/3 av hva man forventer her i Norge. Quote
Recommended Posts