Glenn Sørvik Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Som nevnt i en tidligere tråd jeg la ut,oppdaget jeg at det var kommet rust på bakluka(inni)bakluka. Var på BOS skadeverksted i dag og dette skulle de dekke,var veldig opptatt på at service hefte var fulgt hele veien.De skulle da ta en skikkelig gjennom gang av hele bilen. Godt at noe går greit noen ganger,fikk ikke time før 19 okt. s203 2002. Quote
Torbjørn Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Bra at du fikk / får hjelp, men hva pokker har dette med servicehefte er fulgt eller ikke å gjøre? Når det ruster slik skriker det produksjonsproblemer slik jeg ser det, om bilen ikke hadde vært på en eneste service hadde dette sett rimelig likt ut vil jeg tro....eller? Quote
Glenn Sørvik Posted August 13, 2009 Author Posted August 13, 2009 Bra at du fikk / får hjelp, men hva pokker har dette med servicehefte er fulgt eller ikke å gjøre? Når det ruster slik skriker det produksjonsproblemer slik jeg ser det, om bilen ikke hadde vært på en eneste service hadde dette sett rimelig likt ut vil jeg tro....eller? Tok bilder av alle stemplene i service hefte,måtte det sa de.Var vist vanskelig uten full historik. Enig i deg med rust prob.men er vel bare bukke og takke så lenge man i hele tatt får dette gratis. Quote
gunsen Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Dem er ekstremt opptatt av at servicehefte er fulgt, på bilen min så manglet det en liten service når bilen gikk i Tyskland, og da ble rustgarantien/kulansen redusert til maks 6 år, korriger meg viss dette ikke stemmer, men det ble ihvertfall meg fortalt på BOS hønefoss, så jeg hadde bilen på rustsjekk 5 dager før bilen var 6 år :D , og nå skal bilen inn til full rustbehandling i september uten at det koster meg ei krone Quote
Guest Challenger Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Hadde det samme med min 2004 mod men ingen spørsmål om regelmessig service. Tok siste service på bilen selv og siste stempel manglet. Hadde bilen hos B.o.s i Oslo,men her var det ingen spørsmål eller problemer på noen måte. De gikk over hele bilen og ordnet det som var feil uten invendinger. Fikk til og med gratis lånebil i tiden den sto inne. Quote
FrodeS Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Bra at du fikk / får hjelp, men hva pokker har dette med servicehefte er fulgt eller ikke å gjøre? Når det ruster slik skriker det produksjonsproblemer slik jeg ser det, om bilen ikke hadde vært på en eneste service hadde dette sett rimelig likt ut vil jeg tro....eller? Tok bilder av alle stemplene i service hefte,måtte det sa de.Var vist vanskelig uten full historik. Enig i deg med rust prob.men er vel bare bukke og takke så lenge man i hele tatt får dette gratis. Det burde være en selvfølge at dette fikses, uavhengig av hvor det er tatt service, eller om det i det heletatt er gjort. Rust inni der har ingenting med servicer å gjøre. Uansett bra det løser seg. Quote
Glenn Sørvik Posted August 13, 2009 Author Posted August 13, 2009 Bra at du fikk / får hjelp, men hva pokker har dette med servicehefte er fulgt eller ikke å gjøre? Når det ruster slik skriker det produksjonsproblemer slik jeg ser det, om bilen ikke hadde vært på en eneste service hadde dette sett rimelig likt ut vil jeg tro....eller? Tok bilder av alle stemplene i service hefte,måtte det sa de.Var vist vanskelig uten full historik. Enig i deg med rust prob.men er vel bare bukke og takke så lenge man i hele tatt får dette gratis. Det burde være en selvfølge at dette fikses, uavhengig av hvor det er tatt service, eller om det i det heletatt er gjort. Rust inni der har ingenting med servicer å gjøre. Uansett bra det løser seg. Enig deg Frode.burde vært gjort uten noen form for dikkedarer ang. service hefte.Det var bare tilfeldigvis jeg oppdaget det,det var at pusser motoren min gikk litt treigt på bakvinduet, da jeg demonterte bakluka (innredningen)så jeg at dette kom frem.tok noen bilder og viste disse frem i dag.blir en slags for plast deksel foran (bak)skiltplata på denne bilen. Quote
Guest c200cdi Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Selvfølgelig har det noe å si om du har hatt service på bilen, og da spesielt fulgt opp på merkeverksted. Fabrikken vil da selvfølgelig vite om du har fulgt opp, vært trofast og lagt igjen penger til fabrikken og ikke til "johnny på hjørnet" når de skal legge ut mange tusen kroner i goodwill på en bil hvor garantien har gått ut. Quote
Fredrik B Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Selvfølgelig har det noe å si om du har hatt service på bilen, og da spesielt fulgt opp på merkeverksted. Fabrikken vil da selvfølgelig vite om du har fulgt opp, vært trofast og lagt igjen penger til fabrikken og ikke til "johnny på hjørnet" når de skal legge ut mange tusen kroner i goodwill på en bil hvor garantien har gått ut. Hvis det er 10 års garanti, så er vell ikke dette noe sak når det er snakk om en 2002 mod bil? Quote
gunsen Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Selvfølgelig har det noe å si om du har hatt service på bilen, og da spesielt fulgt opp på merkeverksted. Fabrikken vil da selvfølgelig vite om du har fulgt opp, vært trofast og lagt igjen penger til fabrikken og ikke til "johnny på hjørnet" når de skal legge ut mange tusen kroner i goodwill på en bil hvor garantien har gått ut. Hvis det er 10 års garanti, så er vell ikke dette noe sak når det er snakk om en 2002 mod bil? Er vel det Mercedes gjør et poeng av, har du ikke hatt service på merkeverksted så reduserer vi garantien til 6 år, altså du får en "badwill" istede for en tillit hos Mercedes Quote
Fredrik B Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Selvfølgelig har det noe å si om du har hatt service på bilen, og da spesielt fulgt opp på merkeverksted. Fabrikken vil da selvfølgelig vite om du har fulgt opp, vært trofast og lagt igjen penger til fabrikken og ikke til "johnny på hjørnet" når de skal legge ut mange tusen kroner i goodwill på en bil hvor garantien har gått ut. Men i dette tilfellet hadde var vell serviceheftet fult å da er det vell ti år som gjelder? Å da er det ikke noe goodwill fra BoS? Eller er jeg hel på jordet? Hvis det er 10 års garanti, så er vell ikke dette noe sak når det er snakk om en 2002 mod bil? Er vel det Mercedes gjør et poeng av, har du ikke hatt service på merkeverksted så reduserer vi garantien til 6 år, altså du får en "badwill" istede for en tillit hos Mercedes Quote
FrodeS Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Selvfølgelig har det noe å si om du har hatt service på bilen, og da spesielt fulgt opp på merkeverksted. Fabrikken vil da selvfølgelig vite om du har fulgt opp, vært trofast og lagt igjen penger til fabrikken og ikke til "johnny på hjørnet" når de skal legge ut mange tusen kroner i goodwill på en bil hvor garantien har gått ut. Hvis det er 10 års garanti, så er vell ikke dette noe sak når det er snakk om en 2002 mod bil? Er det ikke 30 år, da? Vanskelig å påstå at ikke dette kommer innenfra. Quote
Sven Håkon Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Rustgarantien gjelder vel gjennomrusting innenfra, noe selv de verste rustholker sjelden sliter med.. Uansett har vel dette med servicehistorikk noe å gjøre med at de ellers kan hevde at skadene kunne ha blitt oppdaget tidligere, slik at kostnaden for utbedring kunne ha blitt lavere? Quote
ØHN Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 12 års rustgaranti er det mange fabrikanter som gir. Den garantien begrenses ikke av "feil" verkstedstempel i servicehefte. Andre bilmerkers utvidede garantier pga feilproduksjon etc nektes heller ikke på grunn av service hos andre enn merkeverkstedet. Bileier har rett til å bruke tilsvarende kvalitet på deler og arbeid fra uavhengige verksted i EU og EØS. En del bilmerker følger lojalt disse reglene. Jeg synes Mercedes-Benz har tatt en sleip en med å være så mumlete og utydelige på hva slags garantier de faktisk gir. Fine flotte 30 årige luftgarantier som er helt avhengige av alle service på merkeverksted hjelper ikke når det kommer til stykket. Og merkeverkstedservicen er tvilsom når det gjelder jevnlig kontroll av rustutvikling på bilene. Det blir gjerne til at en må peke på skavankene selv, og bli tilbudt 50% dekning på blodpris. Håper W212 er bra kvalitet, og at W213 blir laget i plast. Quote
FrodeS Posted August 15, 2009 Posted August 15, 2009 Rustgarantien gjelder vel gjennomrusting innenfra, noe selv de verste rustholker sjelden sliter med.. I løpet av 30 år vil vel dette ha rustet gjennom og kommet ut? Uansett har vel dette med servicehistorikk noe å gjøre med at de ellers kan hevde at skadene kunne ha blitt oppdaget tidligere, slik at kostnaden for utbedring kunne ha blitt lavere? Absolutt et godt poeng det, men er dette et sted som normalt sjekkes på service? Quote
Guest 1042 Posted August 15, 2009 Posted August 15, 2009 Fikk da tatt min C-klasse uten diskusjoner om stempler i heftet. Var 2 stempler fra ikke-merkeverksted og 1 stempel som ikke er der.. Ingen spørsmål og ingen diskusjoner. Full dekning. Men nå har det jo kommet "nye regler" i år... Quote
Glenn Sørvik Posted August 15, 2009 Author Posted August 15, 2009 Rustgarantien gjelder vel gjennomrusting innenfra, noe selv de verste rustholker sjelden sliter med.. I løpet av 30 år vil vel dette ha rustet gjennom og kommet ut? Uansett har vel dette med servicehistorikk noe å gjøre med at de ellers kan hevde at skadene kunne ha blitt oppdaget tidligere, slik at kostnaden for utbedring kunne ha blitt lavere? Absolutt et godt poeng det, men er dette et sted som normalt sjekkes på service? Hadde gjennom gang av bilen på B service hos BOS jessheim for et halvt år siden,da fikk jeg beskjed om at de ikke skrudde av ting for sjekke evnt.rust Quote
Sven Håkon Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Rustgarantien gjelder vel gjennomrusting innenfra, noe selv de verste rustholker sjelden sliter med.. I løpet av 30 år vil vel dette ha rustet gjennom og kommet ut? Uansett har vel dette med servicehistorikk noe å gjøre med at de ellers kan hevde at skadene kunne ha blitt oppdaget tidligere, slik at kostnaden for utbedring kunne ha blitt lavere? Absolutt et godt poeng det, men er dette et sted som normalt sjekkes på service? Selvsagt sjekker man ikke for rust på en service, men da har man i hvertfall en grunn til å luke ut noen av tilfellene... Og ja, etter 30 år ville det ha rustet gjennom, men forsøk å bevise det for en hardnakket BoS-ansatt som mener det kommer av alle steinsprutene du har fått (av å rygge så mye)... Quote
RuneT Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 Mange meninger og opplevelser her. De fleste er nok riktige av den enkle grunne at BOS ikke kan sine egne regler slik at det varierer hvilken avgjørelse hver og en av oss får. Selv er jeg akkurat nå så forbanna på MB som jeg kan bli. Mulig det går over, men jeg kjøper trolig aldri noe som har vært innom BOS eller skal ha med dem å gjøre mer. Kommer til hvorfor, men først må det klargjøres noen begrep: Garanti: Noe som produsenten eller forhandler er forpliktet til etter lovnad på salgstidspunktet. Kan ikke endres til det værre og blir overvåket nøye av Forbrukerrådet eller hva det heter nå siden begrepet er regulert i kjøpsloven/forbrukerkjøploven. Kulanse (eller godvilje): I MB sitt tilfelle er dette noe de yter i tilleg fordi de innrømmer at SÅ dårlig skal det ikke være. De er altså "snille", men kan også sette de kravene de vil i forbindelse med en sånn ordning. Feks som at du skal gå på do 2 ganger pr dag eller fulgt service på merkeverksted. Begge påvirker rust i like stor/liten grad..... I tillegg holder de ordningen hemmelig og ytes bare til den som kommer og maser hvis kunden/masekoppen tilfredstiller kravene. Akkurat som den laveste renta på lån i bank...Den holdes også hemmelig....og du må spørre...og ha sikkerhet og et vakkert ytre. Mitt tilfelle: Har tidligere snakket godt om BOS Ålesund/Møre (også det som ligger mellom Volda og Ørsta) og Ødegaard Karosseri som ligger under samme firma. Når jeg nå skal snakke stygt om BOS så heter jeg altså Rune Taklo siden man helst bør stå frem med fullt navn i slike tilfeller. Har hatt V-klasse ("personbilutgaven" av gamle Vito) som hadde 8-års kulanse gjeldende for dem som var registrert etter okt-98. Veldig bra. Kjøpte en 2005 Viano("personbilutgaven av nye Vito") i 2006 som også hadde 8 års kulanse, men det fikk jeg aldri brukt siden det ikke vistes rust. Flott! Solgte den i 2008 og kjøpte sommeren 2008 en annen 2004 Viano med kmstand 14000km (ikke mer nei). Begge Viano importert av meg selv, men fulgt alle serviecer hos MB, også her hjemme. Det er 2004-modellen jeg skal fortelle om (som jeg har enda): Den er første gang reg 17/5-04. Har vært på 5 MB-servicer (ikke "johnny på hjørnet") på 5 år, den siste nå i Juni på 28000km. Første service tok jeg i høst hos BOS i Ørsta. De har krysset av på eget skjema "Rust OK". Bilen var da 4 år og noen måneder. Jeg visste det var antydning til rust i baklukefalsen (ikke uvanlig), men skal jo bruke bilen, og siden det var 8 år kulanse, så hadde jeg jo god tid. Og ja, jeg har kun brukt BOS siste årene fordi jeg vet at det ruster og at det kan bli dyrt uten kulanse. Det nærmer seg sommer 2009, og siden jeg kan tenke meg å kjøpe en R, så bestiller jeg service igjen samtidig som jeg den 5/6 ringer om rust, tar bilder av rusta som sendes epost 8/6 og ber om dekning på kulanse. Må jo selges rustfri og vakker! Kort fortalt endte det slik: Søknaden avslått fordi kulanse på Viano er endret til 5 år (som på varebil, ikke som tidligere samme som personbil) og at jeg søkte 14 dager etter den nye 5-årsfristen. Jeg koker innvendig, men ber pent om at det søkes på rustgarantien, ikke kulansen. Den er 12 år mot gjennomrust innenfra, og rust bak falskittet er i alle fall ikke utenfra selv om det enda ikke er gjennomrust. Fikk svaret onsdag: Nei, på garantien også. Dekkes kun hvis falsen begynner å utvide seg (rusta sprenger den utover). Sitat:Hei, fikk som svar fra garantiavdeling i Oslo at vi ikke får dekt det på denne garantien fordi det ikke kommer fram av bilder att falsen er utsprengt av rusten. Sendte da følgende epost: Da skjønner jeg ikke vitsen med å bruke merkeverksted til kontroll/oppfølging. BOS-Volda/Furene hadde bilen til kontroll/service sist høst, kryssa av for rust ok på eget skjema. Jeg vet at det var rust i baklukefalsen da. De burde tatt affære. Jeg tok ikke selv affære fordi jeg visste siden dette er min andre Viano at det er/var 8 års kulansefrist, og at jeg derfor kunne se det an litt. Kan jo ikke springe til dere hver gang det dukker opp ei blære i angst for at dere endrer reglene?? Når blei det endret til 5 år? Og hvorfor er sånne endringer så jævlig hemmelige at ikke engang bilidioter (les: entusiast) som meg ikke klarer å følge med? Denne gangen var jeg 14 dager etter 5 årsfristen. Og hvorfor følger Viano nå Vitofristen/varebilfristen når min gamle V-klasse fulgte personbilfristen? Blei skuffa nå fordi jeg mener jeg har gjort det jeg skal gjøre for å følge opp bilen skikkelig, nemlig bruke BOS. Kommer til å legge saken inn på www.mbentusiastklubb.com og www.mercefreaken.com Ikke har jeg fått svar på når dette ble endret 5år, og ikke hvorfor Viano 7-seter nå plutselig likestilles med Vito når V-klassa ikke gjorde det. Har ikke lyst å gi meg med dette, men hva f... er riktig adresse nå? Bos Møre har jo gjort jobben sin med å søke selv om jeg trodde det var Tyskland som hadde siste ordet! Det jeg har lyst å ta dem på, er at jeg ikke fikk mulighet til å søke innen 5 årsfristen. "Rust OK" sa dem. Ikke noe om at jeg burde søke. Jaggu sa jeg ok!! Sånt kan da ikke være rett!! Vi bør jo få jo vite hva vi har å holde oss til? Ellers vil jeg si at dette er jævlig synd, for gutta i Ålesund er helt fantastiske. Synd at sentrale rutiner i BOS eller Tyskland skal ødelegge sånt..... Dritt!! Quote
ØHN Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 Vi har diskutert dette med rust og Mercedes-Benz mange ganger Rune, og det er trist at det ingen ende synes å ta. Jeg har kværnet mye om skuffelser, for min del, over dårlig kvalitet og hvordan det har blitt håndtert. Og noen er sikkert drit lei mitt mas om slikt, senest i en tråd om 211 for en tid tilbake. Det er mulig BOS har håndtert dette som best de kan, i ditt tilfelle. men jeg sørger over at BOS har lagt sin dvaske hånd over nok en uavhengig Mercedes-Benz forhandler i Buskerud. Helt topp at du kjører dette videre hvis du orker. Uansett er det et bilmerke som gjelder for min del, og det har stjerne på panseret. En kjapp prøvetur i 212 for en stund siden, sitter fortsatt i kroppen. Fy fader som de kan lage biler som er gode å kjøre, og får frem smilet bak rattet... Quote
Kjetil Halvorsen Posted August 22, 2009 Posted August 22, 2009 Må korrigere deg litt Rune, det er reklamasjonretten som følges opp av lovverket. Garanti er noe produsent/leverandør gir utover reklamasjonsretten. Her har de muligheter til å sette sine egne spilleregler...... Quote
RuneT Posted August 22, 2009 Posted August 22, 2009 Må korrigere deg litt Rune, det er reklamasjonretten som følges opp av lovverket. Garanti er noe produsent/leverandør gir utover reklamasjonsretten. Her har de muligheter til å sette sine egne spilleregler...... Du har helt rett. Reklamasjonrett har man uansett ihht loven uavhengig av garanti. Garanti er flott når den går lenger enn reklamasjonretten. Quote
Glenn Sørvik Posted August 27, 2009 Author Posted August 27, 2009 Som nevnt i en tidligere tråd jeg la ut,oppdaget jeg at det var kommet rust på bakluka(inni)bakluka. Var på BOS skadeverksted i dag og dette skulle de dekke,var veldig opptatt på at service hefte var fulgt hele veien.De skulle da ta en skikkelig gjennom gang av hele bilen. Godt at noe går greit noen ganger,fikk ikke time før 19 okt. s203 2002. Ny vending i saken,manglet et stempel i boka (A service),dette hadde jeg utført på Hadeland bil (subaru) da min kamerat er verksmester der.Konklusjon 50/50 dekning.Heia BOS, drit lei alle mulige unnskyldninger de bruker.Hva gjør jeg nå?bare er dum og aksepterer? Quote
Sven Håkon Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Er dette kulanse? Går ikke dette på garantien? Quote
Glenn Sørvik Posted August 27, 2009 Author Posted August 27, 2009 Er dette kulanse? Går ikke dette på garantien? Nei dette var vist goodwill(eller rettere sagt badwill) Quote
Recommended Posts