Diesel Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Hei. Problem: Starteren gir av og til fra seg en lyd som minner om skraping, akkurat som om den glipper på kransen. Av og til stopper den uten at bilen starter. Har vart en måneds tid....Noen som har vært borti liknende og kan stille en diagnose? Quote
Thomas Madsen Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Vi hadde noe lignende på en golf, men det var kortslutning i batteriet... Men den også rapa på starter og innimellom ga den bare helt opp, prøve igjen så var alt greit, alt annet var helt ok så vi var litt i villrede for hva det kunne være, men det viste seg å være kortslutning i batteriet... Quote
Diesel Posted August 13, 2009 Author Posted August 13, 2009 Batteriet var nytt for 2 år siden, og jeg har hatt fin lading på dynamo, men får sjekke lading og tilstand på batteri.. Quote
H-P Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Hadde dette på min gamle 190E, da var det startern som ikke slo skikkelkig inn, måtte bytte hele startkransen det var ikke tenner igjen.. Quote
Roger H. Posted August 15, 2009 Posted August 15, 2009 Starteren har vel bare 3 plasser å jobbe på, på startkransen. Motoren stopper vel alltid på et av de 3 punktene...da.blir det lett slitasje der..... Når man skifter starter så spør på merkeverksted om 'shimsing' av starteren er nødvendig. Det skal vel være ei viss klaring mellom kransen og drevet på startern, da kan levetiden på krans og starter forlenges... Quote
H-P Posted August 16, 2009 Posted August 16, 2009 Jeg tror ikke startern stopper på samme punkter hele tiden, startkransen svirrer jo rundt hele tiden, og dermed må vel startern ta der hjulet står når man stopper bilen. Starteren har vel en liten elektrisk innslag, som da ikke klarer å legge innslaget helt inn, dvs flytte det lille tannhjulet på starteren helt inn i startkransen. Her er et bilde av hvordan min startkrans ble.... dette startet som litt skraping periodisk, gikk over til oftere og ofterer, og tilslutt startet ikke bilen i det hele tatt, bare sto å skrapte.. Sjekke bildet så ser du spon etter alle tennene ligger overalt, samt at tannhjulene er bare noen få mllimeter tykke ytterst. Quote
Roger H. Posted August 16, 2009 Posted August 16, 2009 Jeg tror ikke startern stopper på samme punkter hele tiden, startkransen svirrer jo rundt hele tiden, og dermed må vel startern ta der hjulet står når man stopper bilen. Starteren har vel en liten elektrisk innslag, som da ikke klarer å legge innslaget helt inn, dvs flytte det lille tannhjulet på starteren helt inn i startkransen. Her er et bilde av hvordan min startkrans ble.... dette startet som litt skraping periodisk, gikk over til oftere og ofterer, og tilslutt startet ikke bilen i det hele tatt, bare sto å skrapte.. Sjekke bildet så ser du spon etter alle tennene ligger overalt, samt at tannhjulene er bare noen få mllimeter tykke ytterst. Au, den så ikke pen ut..... Det man ofte tror bare er innslaget på startern, kan ofte vise seg å være så mye mer..... Også svir det i lommeboka ..... Og så kjører jo vi altforlenge med den skrapende startern, slik at tannkransen får det også.... Har vært borti 2 tilfeller med utslitt tannkrans med biler på jobben (diesel velogmerke), og da viste det seg at det var 3 områder på kransen som var helt utslitt, resten av kransen var helt fin. Vi var litt forundret over det, og da ble vi fortalt at motoren stoppet/startes på/i 3 stiller på kransen.... Det kan jo hende det gjelder kun dieselmotorer....(hmm..dette må jeg nesten sjekke nå.... ) Quote
Diesel Posted August 17, 2009 Author Posted August 17, 2009 takker for gode innspill så langt... det rare er at når bilen er varm, starter den uten problemer eller ulyder....forklar den... Quote
Recommended Posts