H-P Posted August 11, 2009 Posted August 11, 2009 W210 har begynt med en irriterend eperiodisk feil som jeg ikke finner. Noen ganger tømmer den batteriet med ca 7,5 Amp målt over batteri kabel (Tykke svarte kabelen på + pol) under baksete. Jeg trodde denne kun gikk foran til motor rom, men idag prøvde jeg å ta alle sikringer foran der en etter en for å se om strømtapet stoppet, men neida.. Noen som har andre ideer, må vel bare krabbe under bilen nå da, og måle på alle direkte koblede enheter. Kan det være starteren, Dynamoen, eller andre enheter som går utenom sikringsboksen? Any ideas-... : 2000 E270 T CDI Quote
H-P Posted August 11, 2009 Author Posted August 11, 2009 batteri ca 1 år gammelt, testet det med belastningsmåler og det var sunt og ved god helse fikk jeg vite... Quote
Trond Roald Posted August 11, 2009 Posted August 11, 2009 W210 har begynt med en irriterend eperiodisk feil som jeg ikke finner. Noen ganger tømmer den batteriet med ca 7,5 Amp målt over batteri kabel (Tykke svarte kabelen på + pol) under baksete. Jeg trodde denne kun gikk foran til motor rom, men idag prøvde jeg å ta alle sikringer foran der en etter en for å se om strømtapet stoppet, men neida.. Noen som har andre ideer, må vel bare krabbe under bilen nå da, og måle på alle direkte koblede enheter. Kan det være starteren, Dynamoen, eller andre enheter som går utenom sikringsboksen? Any ideas-... : 2000 E270 T CDI det elektriske varmeelementet. det er plassert foran frostvæske beholderen. har vært borti at de er kortsluttet. Quote
Thomas Madsen Posted August 11, 2009 Posted August 11, 2009 W210 har begynt med en irriterend eperiodisk feil som jeg ikke finner. Noen ganger tømmer den batteriet med ca 7,5 Amp målt over batteri kabel (Tykke svarte kabelen på + pol) under baksete. Jeg trodde denne kun gikk foran til motor rom, men idag prøvde jeg å ta alle sikringer foran der en etter en for å se om strømtapet stoppet, men neida.. Noen som har andre ideer, må vel bare krabbe under bilen nå da, og måle på alle direkte koblede enheter. Kan det være starteren, Dynamoen, eller andre enheter som går utenom sikringsboksen? Any ideas-... : 2000 E270 T CDI Hva mener du med foran der ??? Du har 3 steder med sikringer i 210.. under baksetet, i motorrommet og høre siden av dashbord.. Quote
Thomas Madsen Posted August 12, 2009 Posted August 12, 2009 Hva mener du med foran der ??? Du har 3 steder med sikringer i 210.. under baksetet, i motorrommet og høyre siden av dashbord.. Venstre side av dash'en ...kanskje ???? Ved førerplassen. ehh ja... Gikk nok litt fort ja... Quote
H-P Posted August 13, 2009 Author Posted August 13, 2009 Har ikke sjekka alle under dashen enda. Tok alle foran under panseret, siden jeg trodde at den tykke kabelen gikk dit fra Batteriet, men det er nok rett, den går nok også under Dashbordet. Skal sjekke elementet også.... på Spylervesken... Takk. Any other points? Quote
H-P Posted December 2, 2010 Author Posted December 2, 2010 Ja, sliter fortsatt med S210 in og tomt batteri. So far. Har satt på tang ampeer meter på den tykke svarte kabelen som ser ut som går fra pluss på batteri og forover i bilen. deretter begynte jeg å dra sikringer under panseret, en etter en ble de tatt ut, men strøm forbruket lå jevnt på 3,74 Amp. Fortsatte ved siden av rattet bak den lille luken. men også etter å ha disse en etter en var det fortsatt slik at det ble dratt strøm fra batteriet. Av hensyn til å få alt tilbake på rett plass, tok jeg kun en ut, sjekket, og satt den inn igjen, før deretter neste ble tatt sov. Dette begynner å bli en feil som sliter på helsa, du tør knapt å parkere bilen, og kjører med tang ampeermeteret i bilen Greit for meg, men ikke for kona.... Drar bilen strøm etter parkering venter jeg noen minutter til alt av vifter har stoppet, låser bilen og tar deretter av batteripolen på minus for så å låse døren manuelt før jeg går ut..... ser nok ikke lurt ut... Men bilen liker ikke dette, nå lyser airbag lampa, og etter oppstart hver gang er det mange feilkoder som kommer på BAS, ASP. er det noen avhengighet, så jeg må dra ut alle sikringene og sette inn igjen så forbruket starter? dvs bruke omvendt stratergi? Spurte på BoS, men de tok også sikringsmetoden sa de, og jeg kunne jo sette igjen bilen så kunne de søke.. YAEH RIGHT... $$$$$$$ Hadde håpet at det eks var et batteri kontroll enhet som overvåket batteriet, som muligens ihvertfall kunne bekrefte noe i dagens dataalder. Varme kilden til spylevesken ser ut som den er tilkoblet kjølevæsken, og ikke er elektrisk, kan dette stemme? Nå er det -20 blå kalde grader, og det er ikke så fristende å feilsøke mer, men ser for meg at regningen fra verksted kan bli dyr. Pointers??? please? Quote
FrodeS Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Mitt beste forslag er å ringe Mathisen bilelektro på Ski "Mattis" er en utrolig dyktig type som tar diverse oppdrag innen elektro og AC hjemme i garasjen sin. Det er helt trygt å ringe eller stikke innom uten at han setter takstameteret på overdrive. Quote
viper Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 det elektriske varmeelementet. det er plassert foran frostvæske beholderen. har vært borti at de er kortsluttet. Har du sjekket det elektriske varmeelementer? Neste steg må være å ta ut alle sikringene. Har du brudd eller liknende på 2 kurser som går sammen, hjelper det ingenting å bare ta ut den ene sikringen. Du må legge den totalt død, har du fremdeles lekasje da ligger det på tilførselsiden. Jeg vet ikke om det elektriske varmeelementet er direktekoblet, men det ville være rart om det var. Feilen kan jo også ligge på dynamo med tilhørende elektronikk/kabler. Quote
Torbjørn Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Du kan også ha en synder som går utenom alle sikringer - innslaget på starteren, eller dynamoen. Bruk et tangampermeter å sjekk disse to. Quote
Einar Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 For å begynne en plass. 7,5 A vil aldri greie å tappe ett friskt batteri på 30 minutter, det vil tilsi ett forbruk på 3,25 Ah(Amperetimer), og batteriet i din bør være på rundt 100Ah etter mine tanker. Jeg ville begynt med å koble fra plussen til dynamo, det er den mest sannsynlige om det tapper batteriet slik Det vil også være ett relativt stort strømforbruk på bilen i en overgangsperiode etter den blir satt fra seg, men dette bør synke brått eller gradvis i løpet av minutter etter låsing. Quote
H-P Posted December 2, 2010 Author Posted December 2, 2010 Hmm du har rett i det med tiden det tar, kanskje dette er en kombi feil et sted, begynner å slå meg om starteren krangler innimellom også.. må sjekkes nærmere. Som sum, så hender det innimellom at jeg skal starte bilen, og etter gløding med svakt lys i dashbord(typisk dårlig batteri) og jeg vrir på nøkkelen, så går hele bilen i svart, og comand'en resetter seg etter at jeg skrur av tenningen igjen. 30min-1 time med lader så fyrer den opp uten problemer. Er kabelen til Dynamoen lett å komme til? Satte inn ny dynamo hos BoS for ca 2 år siden, og den var ikke billig.. Quote
Fredrik B Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Hmm du har rett i det med tiden det tar, kanskje dette er en kombi feil et sted, begynner å slå meg om starteren krangler innimellom også.. må sjekkes nærmere. Som sum, så hender det innimellom at jeg skal starte bilen, og etter gløding med svakt lys i dashbord(typisk dårlig batteri) og jeg vrir på nøkkelen, så går hele bilen i svart, og comand'en resetter seg etter at jeg skrur av tenningen igjen. 30min-1 time med lader så fyrer den opp uten problemer. Er kabelen til Dynamoen lett å komme til? Satte inn ny dynamo hos BoS for ca 2 år siden, og den var ikke billig.. Min M104 går i svart når jeg hadde glemt å koble til jordingskabelen skikkelig på batteriet. Kan det være dårlig jording? Quote
Guest Gjesten Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Er det jeg som ikke har fått med meg noe,men ser ikke ut til at du har svart om varmeelementet er ok? Dette er den mest trolige som nevnt med slikt forbruk. Så ikke modell i farten,men har du ikke elektrisk vannvarmer under beholderen har du kanskje den nye typen som er skrudd på blokka over starteren. Quote
FrodeS Posted December 3, 2010 Posted December 3, 2010 Er det jeg som ikke har fått med meg noe,men ser ikke ut til at du har svart om varmeelementet er ok? Dette er den mest trolige som nevnt med slikt forbruk. Så ikke modell i farten,men har du ikke elektrisk vannvarmer under beholderen har du kanskje den nye typen som er skrudd på blokka over starteren. 2000 E270 T CDI Quote
Einar Posted December 3, 2010 Posted December 3, 2010 Som Fredrik B nevner, så må du sjekke batteripoler og polsko, er de løse, eller ledningen løse inni polskoa, så vil du få mye rare problemer, og det blir gjerne svart ved ett startforsøk. Quote
FrodeS Posted December 3, 2010 Posted December 3, 2010 Som Fredrik B nevner, så må du sjekke batteripoler og polsko, er de løse, eller ledningen løse inni polskoa, så vil du få mye rare problemer, og det blir gjerne svart ved ett startforsøk. Vil tro han har kontroll på dette, siden han har koblet batteriet av og på en haug ganger. Quote
Einar Posted December 4, 2010 Posted December 4, 2010 Har vært borti at kablene har dårlig kontakt inni polskoen også, ikke alltid så lett å merke. Quote
H-P Posted December 16, 2010 Author Posted December 16, 2010 Takker for alle gode ideer etter mye feilsøking har jeg funnet følgende: Dårlig kontakt i kabelsko i forgreningsboks under panseret, antar at det er denne som fører med seg at bilen bare klikker i stedet for å starte. Når jeg tar av kabelen til dynamo slutter den å bruke strøm. Ny dynamo fikk bilen i 2006, så den burde vare lenger, for den var ikke billig, 13500,- Jeg gleder meg til å få dette fikset, flaut å få start hjelp av en gammel Mondeo på Jessheim storsenter.... Men det var veldig snilt da Takk for all hjelp. Quote
FrodeS Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Takker for alle gode ideer etter mye feilsøking har jeg funnet følgende: Dårlig kontakt i kabelsko i forgreningsboks under panseret, antar at det er denne som fører med seg at bilen bare klikker i stedet for å starte. Når jeg tar av kabelen til dynamo slutter den å bruke strøm. Ny dynamo fikk bilen i 2006, så den burde vare lenger, for den var ikke billig, 13500,- Jeg gleder meg til å få dette fikset, flaut å få start hjelp av en gammel Mondeo på Jessheim storsenter.... Men det var veldig snilt da Takk for all hjelp. Godt for alle feil som er funnet. Hvis ikke du har kjørt avskrekkende mye, og dette problemet har vart en stund, så burde det være mulig å krangle seg til ny dynamo på reklamasjon. Hvis ikke, så sjekk litt rundt med klubbens avtaler. Det burde være mulig å få dynamo rimeligere enn det. Quote
Torbjørn Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Takker for alle gode ideer etter mye feilsøking har jeg funnet følgende: Dårlig kontakt i kabelsko i forgreningsboks under panseret, antar at det er denne som fører med seg at bilen bare klikker i stedet for å starte. Når jeg tar av kabelen til dynamo slutter den å bruke strøm. Ny dynamo fikk bilen i 2006, så den burde vare lenger, for den var ikke billig, 13500,- Jeg gleder meg til å få dette fikset, flaut å få start hjelp av en gammel Mondeo på Jessheim storsenter.... Men det var veldig snilt da Takk for all hjelp. Du kan også ha en synder som går utenom alle sikringer - innslaget på starteren, eller dynamoen. Bruk et tangampermeter å sjekk disse to. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.