Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vet det er mange kloke hoder her, så prøver meg på ett spørsmål om strøm her.

Har ett elektroværktøy liggende her, som er laget i USA og dermed beregnet for bruk med deres strømnett på 110-120V. Kan dette elektroværktøyet bygges om for bruk til vårt strømnett på 220-240V på noen enkel måte?? Kan det byttes noe i elmotoren på denne, event bytte motor,hvis dette er mulig?? Eller fins det noen andre triks for å få til noe her??  Eller må jeg event. kjøpe en slik konverter/omformer som gjør om 220V til 110V???

Denne maskinen har følgende tekniske data:

4.5 amp motor, 120 VAC 50-60 HZ, Variable Speed 2,500 - 6,800 O.P.M

Hvis jeg må invistere i en slik konverter/omformer, hvor mange watt(minimum) må den takle til denne maskinen??

Satser på at noen av alle de kunnskapsrike menneskene i denne klubben kan noe om dette, slik at jeg som er helt grønn på dette kan få litt hjelp.  8)

Takknemlig for all hjelp/info om dette :P

Posted

Vel, om du tar mulimeteret og måler, på 1-fas lysnett, mellom jord og en av fasene får du halvparten av 230 V, vel tror ikke du kan gjøre det, men har noen prøvd? (blir kanskje noe jordfeil og slikt, men du har da spenningen der).

Har du googlet på leverandør /produkt av elektroverktøyet vedr. representant i Norge.

Ring til Mascot, disse kan strømforsyning, inverter, konverter, batteriladere, vet om flere men ikke her og nå.

Effekten på maskinen er vel da 120 V x 4,5 Amp. = 540 W / 230 V = 2,3 Amp.

Posted

Takk for svar. Koblet en utelampe feil her engang. Ble da koblet jord og en leder feil. Dette gjorde at lampa lyste, men veldig mye svakere enn normalt. Denne koblingen ga antakelig 120V den da?? Men kanskje ikke noen god løsning på ett elektoværktøy som skal brukes mye?? Skal ringe disse gutta du nevnte å høre jeg. Prisene på slike konvertere/omformere er helt sinnsyk i Norge dessverre.

Har noe gode alternativer fra USA, til halve prisen enn her. Får sjekke alternativene.

Leverandøren/produsenten holder til i USA og lager dessverre bare denne maskinen til 120V spenning. Ikke noe alternativ for det europeiske markedet. Sjekket dette på produsentens hjemmeside.

Posted

Her har du to valg

1. kjøp en omformer fra 230 til 110

2. evt. bytte trafo (vist apparaturen har det) slik at den tåler å gå på 230v.

Skal du kjøpe omformer må den tåle en belastning på P(watt) = I (strøm, ampere) * U (spenning=

Det gir da 600watt.

Ikke finn på å koble mellom 1 fase og jord.

Posted

Hadde ikke planer om å lage no hjemmekobling :lol: Regner med det hadde funket dårlig ja :shock:

Så det er event trafo som må byttes altså?? Pleier disse være en "løs" del vanlighvis?? Kan jo ta med maskinen til ett elektro serviceværksted, så kan de åpne den å sjekke mulighetene.

Takk for svar.