Guest Geggi Posted August 6, 2005 Posted August 6, 2005 Har nettopp kjørt hjem fra Stuttgart i ny bil og faktisk første gang jeg har vært sjåfør og har gjort noen refleksjoner. Jeg har alltid hørt at tyskerne er så høflige og flinke sjåfører på autobahn, men er ikke nødvendigvis sååå enig. Jo, det hender nok oftere at en blir liggende bak en "onkel politi-wannabe" som holder 90 km/t på norsk motorvei og ikke legger seg inn i høyre felt så en kan komme forbi enn i Tyskland. Jeg opplevde ofte å bli liggende bak biler som ikke nødvendigvis la seg så fort inn til høyre. Faktisk var det noen tilfeller der andre la seg ut rett før jeg passerte dem så jeg måtte trø kraftig på bremsene for ikke å smelle i dem bakfra, dette hendte 2 ganger med busser. Virket veldig arrogant på meg, og jeg syntes det var stressende å hele tiden måtte være forberedt på uoppmerksomme/arrogante kjøretøy i høyre felt. Jeg så 2 tilfeller der det var griseflaks at det ikke smalt da det bl.a. kom en Porsche i sikkert 200 og så plutselig la en annen bil seg ut for å kjøre forbi en annen bil foran seg igjen og disse holdt rundt 130-140... Centimetre..... Det var endel køer og lengre strekk med veiarbeid/innsnevrede kjørefelt og en så jo ikke noe spesielt spennende langs veien. Var også ganske uvant å kjøre motorveier i mørket uten belysning langs veien, og mange bilister drøyde lenge før de slo på kjørelysene sine da det tydeligvis ikke er påbud om dette til enhver tid. Det var vannvittig hvor fort milene gikk og det hele var jo egentlig veldig kjekt da, men det var når trafikken ble mindre Selv tok jeg det rimelig piano til bilen hadde rundet 500 km og i Nord-Tyskland utpå kvelden med lite trafikk fikk jeg testet bilen litt.... Forresten var det en hendelse som var veldig kul og det var da vi passerte helt inntil flyplassen i Frankfurt på en 3 eller 4 felts og det kom en SVÆR 747 (jumbo) fra Korean Airlines som krysset rett foran/over oss.... Fikk fomla opp kameraet i sikkert 150 km/t, men for sent.... Hadde blitt DET! bildet.....Spørsmål: Hvor lenge anbefales det at en lar motoren svive på tomgang når en stopper langs autobahn? Jeg grisekjørte ikke så det gjelder vel kanskje bare dem som gjør det? Eller var det bare før i tiden at en måtte ta slike hensyn... ?
Guest kodvaag Posted August 7, 2005 Posted August 7, 2005 Spørsmål: Hvor lenge anbefales det at en lar motoren svive på tomgang når en stopper langs autobahn? Jeg grisekjørte ikke så det gjelder vel kanskje bare dem som gjør det? Eller var det bare før i tiden at en måtte ta slike hensyn... ? Jeg kjører ofte på autobahn, eller ofte og ofte, kanskje 5-6 turer pr år. Vanligvis med bilhenger og ML 270CDI, men jeg har og hatt en tur i en (lånt) Audiot S6 med 19" felger... Felles for alle disse turene er at når jeg vet jeg skal svinge av/ta pause/stoppe bilen, så roer jeg ned tempoet til trailerfart, og legger meg ut i høyre felt. Der kan jeg gjerne ligge 5 minutter før stopp, og når jeg kommer der jeg skal stoppe, så lar jeg gjerne motoren gå et minutt på tomgang alikevel. Om det er nødvendig? Vet ikke. Tror det er viktigere på biler med turbolader enn på vanlige biler, for at turboen blir så oppvarmet av eksosrøret, når oljen slutter å sirkulere. Men jeg gjør det, for et motorhavari i utlandet har ikke jeg lyst til å oppleve... Ja, jeg vet at egentlig fartsgrense med henger er 80km/t, men tror ikke det gjelder nordmenn på tur, hehe. Jeg pleier å holde 125km/t med tom henger, og 105km/t med bil oppå hengeren.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now