T.Vårlid Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 har den siste tiden hatt litt unormal oppførsel i automaten på brukskjerra mi, det hele begynte for 2 uker siden da jeg og en kamerat var på guttetur, normal opp-pakning og en compicamp på 200kg på slep, turen var ca 55 mil tur-retur. Da vi var komt ca 10 mil og skulle fylle bensin så ville ikke girvelgeren lenger opp en N, ikke sjangs og få rikket spaken opp til R og P, så langt hadde kassen virket "normalt" mhht giring. jaja tenkte vi, får bare dytte bilen viss vi må bakover(gutter på tur). etter denne stoppen så begynte den å "henge" i 3de og ville ikke opp i 4de med mindre jeg drog spaken opp i N og med i D igjen, da smatt 4de inn. vi stoppet etter ca 5 mil med slik giring for å ta en tilstandsundersøkelse, inntet unormalt å finne, men etter ca 10 min med motor av smatt velgeren igjen som normalt opp i R og P...hmm... kjørte videre og nå så hang den enten i 3de eller så hoppet den over 3de og girte rett fra 2de til 4de. til tider så ville forsatt ikke spaken lenger opp en N. Jeg har nå vært på ferie med bilen og lagt bak meg ca 150 mil, vanlig ferie opp-pakning uten henger, og den "henger" forsatt noen ganger i 3de, mens andre ganger går den fra 2de til 4de og kun sjeldent at den ikke vil forbi N. Hva kan dette skyldes? er det et tegn på at kassen tar kvelden? oljen er fin og etter det jeg kan se har den normalt nivå, skal ha vært på service rett før jeg kjøpte bilen, ca 1,5 år siden. bilen er nå gått 309.000km Quote
Alexander Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Ring Bergs og hør om de har vært borti det samme. Tror de åpnet etter ferien i dag... Trenger du eventuelt en brukt kasse har jeg en som har fungert bra for meg. Quote
Guest Einar Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Hei. Det var sannelig en merkelig oppførsel. Går utiftra du har 722.408-kasse, samme så lenge du har 722.4 likevel At den girer rart, hopper over gir, ikke vil inn i gir, vil jeg tro kan ha noe med ventilhuset å gjøre. At den ikke vil lenger fram enn N, uansett om bilen står står stille tyder jo på at sperra for å putte inn revers i fart er aktivert, det er rett og slett en pinne som slåes ut når du har bevegelse forover, om den går i revers så fort du stopper den tyder det iallefall på at returfjæra er intakt. Om jeg har forstått riktig gir enten guvernøren eller sekundæroljepumpa beskjed om bilens hastighet, tror det er guvernøren, denne beskjeden gies til ventilhuset, som igjen styrer både giring, og denne sperrepinnen. Vil tro at feilen mest sannsynlig ligger i ventilhuset, urund kule, slitasje, lekkasje, eller evt. i guvernøren. En grei ting å prøve er jo ett olje og filterskift, men jeg tviler på at det hjelper. Jeg er ingen automat ekspert, har hatt opp ei kasse, og den ligger på gulvet enda, så dette er iallefall ikke noe fasitsvar. Vi får heller se hvor feil jeg har om noen kommer å påpeker dette. Uansett betyr det vel uansett at det letteste muligens er å finne ei anna kasse, evt om noen kan gi deg en sikker diagnose å fikse feilen, ett ventilhus er ikke så ille å skifte, men man må fremdeles ha delene. Quote
T.Vårlid Posted August 14, 2009 Author Posted August 14, 2009 Takker for svar, det med ventilhuset har slått meg også, men jeg tenker jeg kjører litt til og ser om det utvikler seg. Er det en grei jobb og skifte et ventilhus? Ring Bergs og hør om de har vært borti det samme. Tror de åpnet etter ferien i dag... Trenger du eventuelt en brukt kasse har jeg en som har fungert bra for meg. Tusen takk for tilbudet Alexander, men dette er en ultra low budget bil, så ryker kassen putter jeg inn den manuelle jeg har stående! Quote
Recommended Posts