Espen W Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 Skal bytte på M102. Hva slags type anbefales? Er det noe man ikke skal/bør bruke? E Quote
SigurdB Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 Skal i allefall ikke bruke rød kjøleveske. Jeg har brukt vanlig blå glycol 50/50 vann og kjøleveske på mine m102 motorer. Det beste er vel MB sin egen kjøleveske. Quote
RuneT Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 Hvorfor ikke rød? Fra Castrols hjemmeside: Castrol Anti-freeze Kjølevæske på monoetylenglykol-basis. Inneholder ikke nitrit- eller aminer. Beskytter aluminiumsmotorer. Til helårsbruk anbefales oppblanding med vann i forholdet 1:1 som gir frostsikring ned mot -37 C og sikrer korrosjons-beskyttelse. Farge blå. Castrol Anti-freeze NF Kjølevæske på monoetylenglykol-basis. Inneholder ikke nitrit, fosfat eller aminer. Beskytter aluminiumsmotorer. Når væsken er oppblanding med vann i forholdet 1:1 gir det frostsikring ned mot -36 C og væsken bør da skiftes hvert 2. år. Castrol Anti-Freeze SF Long life kjølevæske monoetylenglykol-basis. Inneholder ikke nitrit, fosfat, borat, silikat eller aminer. Til helårsbruk anbefales oppblanding med vann i forholdet 1:1 som gir frostsikring ned mot -40 C. Væsken kan anvendes opp til 4 år. Miljøvennlig. Farge rød. Quote
Alexander Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 Rød og blå kjølevæske går veldig dårlig i sammen. Så en Audi hvor noen hadde fylt blå, og det var et jævla klin å få orden på etterpå. Hold deg til det som skal være der. Quote
SigurdB Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 Trodde en ikke skulle blande rød og blå kjøleveske. Har hørt at den klumper seg. Med dertilhørende koking. Har aldri vært borti biler med rød frostvæske annet en på div vag. Mener rød er for biler med alu topp eller for longlife intervaller. Noen andre som har peil på kjølevæsker? Quote
Roger H. Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 Trodde en ikke skulle blande rød og blå kjøleveske. Har hørt at den klumper seg. Med dertilhørende koking. Har aldri vært borti biler med rød frostvæske annet en på div vag. Mener rød er for biler med alu topp eller for longlife intervaller. Noen andre som har peil på kjølevæsker? Rød frostvæske skal ha lengre levetid, Cat kjører på denne... Quote
Guest Einar Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 MB har vel pleid å bruke grønn eller blå væske. Blå væske er utgått fra bilfabrikantene for mange år siden, kun "uorginalt" man får den, skla heller ikke brukes på motorer med alu-legeringer. Grønn væske er væske beregnet for motorer med visse aluminiumslegeringer. Rød væske er væske beregnet på motorer med andre alulegeringer enn grønn. normalt skal ingen av dem balndes, iallefall ikke rød. Valvoline har en universal rød, som kan brukes på alle motorer, og er blandbart med alt utenom grønn. Quote
FrodeS Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 Hvorfor ikke rød? Har vel med smøring å gjøre, og manglende sådan i rød kjølevæske. VAG-motorer som kjører på den guffa bytter i hvertfall vannpumpe for hvert registerrembytte. Rød og grønn/blå må for all del ikke blandes (=motorhavari) Hva med C 180 94 mod? Blå?? Sjekk fargen som er på fra før. Vil tro du skal ha blå/grønn. Fås kjøpt på enhver bilrekvisita eller bensinstasjon. Skal du bytte kjølevæske, så er det greit å tappe av og fylle med rent vann et par ganger for å få skylt ut mest mulig. Kjør motoren varm i mellom for å få med gammel guffe som ligger i kriker og kroker. Husk å ikke helle kaldt vann rett på varm motor. Sjekk hvor mange liter som går på kjølesystemet, fyll på halvparten med konsentrat, topp opp med vann, og kjør en tur. Quote
Rudi Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 At vannpumpa byttes på hvert regreimbytte er ikke bare på vw, og har ikke noe med frostvæska å gjøre, men rett og slett at den må uansett demonteres for å bytte regreim og motsatt. Kjett å levere bilen til regreimskifte som koster en god del tusen den ene uka og måtte levere den like etterpå for å bytte vannpumpe som er den samme skrujobben omtrent... Vannpumpa koster og bare noen få hundrelapper i tillegg... Quote
FrodeS Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 At vannpumpa byttes på hvert regreimbytte er ikke bare på vw, og har ikke noe med frostvæska å gjøre, men rett og slett at den må uansett demonteres for å bytte regreim og motsatt. Kjett å levere bilen til regreimskifte som koster en god del tusen den ene uka og måtte levere den like etterpå for å bytte vannpumpe som er den samme skrujobben omtrent... Vannpumpa koster og bare noen få hundrelapper i tillegg... Vel, det jeg har hørt, er at den røde ikke smører godt nok. At det skal ha noe for seg å bytte vannpumper så ofte som 60.000km bare "for å være sikker" syns jeg er rart. Greit nok at konsekvensene hvis den ryker er drøye, men en ordentlig vannpumpe bør holde vesentlig lenger. Min byttet jeg ved 460' km tror jeg det var. Å drive vannpumpa med regreima høres ganske idiotisk ut. Hva er grunnen til at det gjøres sånn? Quote
Rudi Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 hva som er grunnen til det aner jeg ikke, men jeg vet at flere har gått bort fra det... VW har sluttet med det på en del nyere motorer, de har i tillegg og sluttet med regreim på noen motorer og gått over til kjede... Quote
Kenneth.L Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 Hva med C 180 94 mod? Blå?? Sjekk fargen som er på fra før. Vil tro du skal ha blå/grønn. Fås kjøpt på enhver bilrekvisita eller bensinstasjon. Skal du bytte kjølevæske, så er det greit å tappe av og fylle med rent vann et par ganger for å få skylt ut mest mulig. Kjør motoren varm i mellom for å få med gammel guffe som ligger i kriker og kroker. Husk å ikke helle kaldt vann rett på varm motor. Sjekk hvor mange liter som går på kjølesystemet, fyll på halvparten med konsentrat, topp opp med vann, og kjør en tur. Den ser grønn ut, så skjønte ikke helt viste ikke att man fikk grønn, men da går det fint å helle på blå.. Quote
FrodeS Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 Hva med C 180 94 mod? Blå?? Sjekk fargen som er på fra før. Vil tro du skal ha blå/grønn. Fås kjøpt på enhver bilrekvisita eller bensinstasjon. Skal du bytte kjølevæske, så er det greit å tappe av og fylle med rent vann et par ganger for å få skylt ut mest mulig. Kjør motoren varm i mellom for å få med gammel guffe som ligger i kriker og kroker. Husk å ikke helle kaldt vann rett på varm motor. Sjekk hvor mange liter som går på kjølesystemet, fyll på halvparten med konsentrat, topp opp med vann, og kjør en tur. Den ser grønn ut, så skjønte ikke helt viste ikke att man fikk grønn, men da går det fint å helle på blå.. Skulle tro det. Sist jeg handlet på en lokal rekvisita fikk jeg noe greier som ser ut som syre. skikkelig selvlysende grønt. Quote
Recommended Posts