Jump to content

Recommended Posts

Posted

Da var ny bil i hus.

DSC00322.jpg

DSC00323.jpg

VIN WDB1242301A597449

Model 300 E 4 MATIC

Delivery date 13.10.87

Dealer Munich branch (226)

Interior fabric black+anthracite (071)

Paint

172 anthracite grey metallic (с 01.01.1963)

Options

420 automatic transmission, floor shift (с 01.01.1963)

430 headrests in the rear (с 01.01.1977)

506 outside rear view mirror, left and right, heated (electrically adjustable on the right) (l.h.d.) (с 01.10.1983 по 31.03.1989)

outside rear view mirror, right, convex, taxi export version

532 automatic antenna without radio set (с 01.01.1963)

586 Behr air conditioner, and electric window lifters (front and rear doors) (с 01.04.1970)

591 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, (single-sheet safety glass), Germany

green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - Germany (с 01.01.1972)

620 emission control system

vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)

812 rear-mounted loudspeaker (с 01.11.1974)

940 odometer calibrated (с 01.11.1968)

Eneste som må gjøres er å skifte toppaking på bilen. Synes fargen kler bilen veldig godt, blir en overgang fra blått interiør til svart. Eneste jeg savner er cruisekontroll. 4-matic kommer godt med på lillehammer da en stort sett kun kjører oppoverbakker. Overaskende lite rust på bilen, ikke en gang under spyleveske tanken. Fikk med kvitteringer for 26 000 fra forrige eier, masse nytt i bakstillingen samt ny orginal tenningslås. Planen er å holde den orginal, med oransje blinklys da jeg tror hvite blir litt rare på denne fargen.

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Gratulerer med ny bil! Mye som skal gjøres med den?

Hørte jeg rallypigg på Losna til vinteren? :-)

Satser på toppaknings skifte og EU kontroll etterpå. Har ikke kjørt bilen enda men håper å tror at at resten skal være i ok stand. Single point of failure er egentlig fordeler kassa, men det får jeg ta når jeg har fått bilen på veien igjen.

Satser på et par turer på losna til vinteren. Har ikke rally pigg, men hakka 5 får duge.

• 2 months later...
Posted

Liten update her. Bilen startet på første forsøket. Var veldig nervøs for at jeg hadde rotet til timingen på kammen da jeg monterte toppen igjen, men alt funker fint. Har vært ute å kjørt litt med den forrige onsdag. 4-matic'en fungerer som den skal og motoren drar godt, fatter ikke at jeg ikke har kjøpt med 6'er før for dette er virkelig morsomt.

Diffen bak synger ganske mye (høres ut som at det er rette drev i diffen, får litt DTM følelse :D). Veit mercedes har noe lurium for støyende differ, skal se om får tak i det.

Girkassa fungerer meget bra i drive, men i det jeg setter den i revers så kommer det en kraftig og konstant skarpe/rakle  lyd. Høres nesten ut som at det er tørt knusk tørt i kassa. Lyden følger hastigheten. Oljenivået på kassa er korrekt.  Noen tips?

Har skifta alle vesker på bilen. På fordeler kassa rant det ut 2liter(!) med olje, skal gå 1liter på den. Tyder på at det lekker ganske bra mellom hydraulikk å fordelerkassa. Oljen på diffene var kull svarte, tror aldri det har vært skifta olje på de. Måtte grave fram tappeskruene pga et tjukt lag med understellsmasse. Synginga bak ble litt bedre med ny olje. Fylte GL-5 sae w80-90 både framme og bak. Med LS tilsettning bak selvfølgelig.

Ellers så ser det ut som at bilen er i fin stand i karroseriet. Det har vært Merkasol behandlet en gang i livet både i hulrom og under.. Da jeg skrudde av innerskjermene for å bli kvitt grus å jord fra dreneringen. Var understells massen fortsatt mjuk å fin. Så enten er denne behandlingen nylig utført ellers så holder Merkasol seg mykt veldig lenge.

Skal på PKK førstkommende Tirsdag. Vil da få dommen på om bilen faktisk er brukanes (Er veldig spendt, får nesten ikke sove om natta)

Hvis alt går etter planen så blir det skikkelig vinterbil på meg. Har tenkt å fullføre orginal stuket med skvettlapper, 15-hulls felger, 500glass og kanskje en gammel hatt i hattehylla. Bør vel også få demontert emblemene på bakluka da jeg synes det blir litt mye dill dall bak der.  :D

Posted

Artig når en såpass stor jobb som toppakningsbytte går bra uten noe problemer. For oss vanlige garasjemekkere er vel dette noe av det største man gjør selv.

Hva gjør du med intern lekkasje i transferkassa? Kan man åpne den og bytte diverse tettinger selv? Såvidt jeg vet, så er det vel snakk om at de hydrauliske stemplene lekker. Burde vel egentlig ikke være umulig å fikse selv, hvis man kommer til?

Posted

Toppakningsjobben er noe av de mer avanserte mekkejobbene jeg har gjordt til nå. Til nå har skruinga begrensa seg til å skifte foringer, bremser osv. Både jeg å broderen var forholdsvis ekstatiske da bilen starta på første forsøket.

Har skrudd i filler en fordelerkasse vi hadde liggende for å se hvordan den så ut inni, var faktisk ikke så veldig avansert konstruksjon. Skal legge ut bilder av den senere. Stempelet sitter helt i bakkant på kassa sammen med en pakning av stål. Jeg tror desverre hele kassa må ut for å skifte pakning, noe jeg ikke er veldig gira på nå i vinter. Satser heller på å skifte olje på fordelerkassa 2-3 ganger i vinter bare for å være sikker.

Er forresten noe fordømt drit å skifte olje på fram diffen og fordelerkassa, da det er veldig trangt.  diffen forran har heller ikke noen tappe plugg så alt må pumpes inn eller ut.

Omega (tror den heter 917) har et tettestoff som skal fungere bra på hydrauliske systemer lurer på om jeg skal tilsette detta i hydraulikken for å utsette problemet til over vinteren. Denne pakningen pleier å svikte på ca 250 000km. Kom vel også en forbedret løsning på dette problemet på faceliften i 90.

Posted

Har noen bilder på lur også:

DSC00290.jpg

DSC00292.jpg

Slik så interiøret ut da jeg fikk bilen, Fant en orginal oppbevaringsboks på høggern som også skal på plass. Setene skal taes ut å renses.

DSC00291.jpg

Bilen er Co2 nøyral å produserer nå oxygen på egenhånd etter mange års lagring :D:

DSC00355.jpg

topp på plass:

DSC00341.jpg

Posted

Se der ja,gratulerer med 300E 8), kombinasjon sedan og 4-matic er vel mer sjelden eller :??

Finnes en del sedan med 4-matic, som oftest da som 300. Drømmen hadde vært 300TDT med 4-matic men de er litt for dyre for min student lommebok :D.

Er det forresten noen som har delenr på 500glass?

Posted

org.fin bil de ja. liker at noen holder dei noken lunde org. Men lit diskre tuning e fint :)

Du nevde understelsbehandlinga. Merkasol e et utrulig bra stoff. De held seg mykt og fleksibelt heile tida,so treng ikkje vore gjort nyrlig. ekje som tektyl som blir hardt og sprekk.

Posted

Da var bilen ferdig hos doktoren. Endte opp med 4 toer feil og et par 1'ere.

Bremsebelegg for tynne.

Rust på skiver

Styredemper

Hjelpesnekke

paralellstag/endeledd

Synes det er god statistikk med tanke på at bilen ikke har vært brukt på en stund. Problemet er at endeledd og paralellstag er fantastisk dyre. ca 700pr ledd og 1500 for paralellstaget, mener samma delene kostet under 400 på 230'n min. Så 4-matic er dyrt, men morsomt :D

• 2 weeks later...
Posted

Da var nye deler i hus. Kjøpte også OE oljetilsettning til bak diffen da den summer litt.

DSC00362.jpg

Fikk også deler fra Autohausaz, kjøpte masse servicedeler, pakingsett til ac, sirkpumpe, mansjetter og masse mer.

DSC00363.jpg

Hadde lite å gjøre på jobb, så da ble det en runde med Meguiars NXT metal polish å nytt emblem.

DSC00366.jpg

Har også kjøpt defa motorvarmer, blir nok utvidet med kupe varmer senere. Greit å slippe denna is skarapinga om morran.

Posted

Graulerer med ny bil :D 300`n er grom den,særlig når 4 trekken virker !.

Mvh Ove

Posted

OE oljetilsettning til bak diffen da den summer litt.

Kommer du med en tilbakemelding på hvordan det fungerer når du har testet? Kjøpt hos bos? Dyrt?

Har også kjøpt defa motorvarmer, blir nok utvidet med kupe varmer senere. Greit å slippe denna is skarapinga om morran.

Huff...

Hva med noe sånt ?

Posted

Kommer du med en tilbakemelding på hvordan det fungerer når du har testet? Kjøpt hos bos? Dyrt?

Huff...

Hva med noe sånt ?

Tilsettningen kostet 200 hos stjerneservice. Bos skaffer det nok bare du har delenr kan ikke koste allverden, flaska er bitteliten å lukter høgg.

63 euro var jo ingen ting for webasto. Hva slags type termotop er egentlig parkeringsvarmer ?  fungerer det greit å bruke webasto som egentlig er levert til VAG? brenner, sirkpumpe og litt elektro dilldall.

Defaen endte på 1000 kr ,synes ikke det var så værst.

Posted

Huff...

Hva med noe sånt ?

Tilsettningen kostet 200 hos stjerneservice. Bos skaffer det nok bare du har delenr kan ikke koste allverden, flaska er bitteliten å lukter høgg.

63 euro var jo ingen ting for webasto. Hva slags type termotop er egentlig parkeringsvarmer ?  fungerer det greit å bruke webasto som egentlig er levert til VAG? brenner, sirkpumpe og litt elektro dilldall.

Defaen endte på 1000 kr ,synes ikke det var så værst.

Du kan jo begynne med en titt i DIY-tråden min. Å montere webasto er nok noe du helt fint skulle fått til. 63€ er neppe siste pris på denne, og du vil nok trenge noe slanger og diverse sånt.

at den er levert til VAG trenger ikke bety så mye. Det du må passe på, er at de enten styres analogt (+12v av/på) eller med w-bus (kan styres med 1533-ur).  Et feste må du uansett mekke til selv, da thermotop aldri har vært levert til 124-bilene.

Thermotop C har egen vannpumpe og er laget for å være parkeringsvarmer, mens Thermotop Z ikke har egen vannpumpe. Jeg har Z i min bil, men det er ikke en ideell løsning.

Posted

hmmm...nå vart jeg gira på webasto.

kom over denna:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180425265650 Dumt å kjøpe gammal webasto?

Jeg ville ikke kjøpt den der. Den er hauggammal, dårlig tilgang på nye deler (i hvertfall til fornuftig pris), og lassevis med ledninger og kontrollbokser i forhold. Jeg ville heller (var faktisk akkurat det jeg gjorde), heller tilpasse en mer moderne sak.

• 2 weeks later...
Posted

Kom en liten pakke til meg i dag også.

DSC00375.jpg

Skvettlapper til pre facelift produseres desverre ikke lenger, så da ble det orginale skvettlapper fra Sotholmen. Mangler bare bak nå så blir detta bra. Veldig spendt på hvordan det blir seende ut.

Har dessuten skrudd av alle styrestag og styredemper, de satt godt. Klarte å knekke biltema avdrageren min så det medførte masse irritasjon. Kjøpte en kraftig en hos Bilxtra som ikke var mjuk som smørr. Skikkelig verktøy er som kjent halve jobben.

Posted

Tru dei bak er like på pre facelift og facelift...

Jepp...skal bestille på motorcentralen i morgen :D. Er saccoen som gjør at facelift ikke passer forran. Finnes et sett til med prefacelift i norge, men de ligger i Alta.