Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det tok lang tid å finne feilen, og jeg var veldig nær overhaling av gearkasse............!

HÅNDBREKKET!!!/ PARKBREKK var det som var synderen...

Oppdaget det ved en tilfeldighet. Var på langtur med bilen og den fungerte perfekt hele dagen, helt til jeg satte på parkbrekket på ei ferge. Da kom vibrasjonen med en gang etterpå.

Kjørte rett hjem med vibrasjonen aktiv og sjekket så tromlene for brekket og JA, de var glovarme.

Var senere på PK-kontroll og selvfølgelig ble det mangel på dårlig/skjev parkbrems....

Siden bilen har automatgear, er parkbremsa ikke så ofte ibruk og da har den rett og slett blitt treg.

Følgen av det var at retur mekanismen var så treg at bånda lå forlangt ut og de fikk kontakt, etterhvert drog de seg mer på, godt hjulpet av varme...

Denne parkbrems løsninga til Mercedes kan jo diskuteres, den er litt underlig.... :?

Hvordan fungerte brekket til daglig før du fant ut at det var feilen?

Posted

Igrunn greit, merket ikke noe på det.

Det gikk såvidt nok i retur, var noen ganger jeg følte bilen ikke rulla godt nok (i lav fart)

Virker som jeg har like symptomer som du hadde.

Vibrerer i bilen og mest fra 50-60 km/t og opp. Er ikke i rattet, men hele bilen.

Har prøvd 3 forskjellige felger og dekk, men samme vibrasjonene.

Alt på mellomaksling ser greit ut.

Prøvde nå å kjøre bilen også ta brekket litt inn, da vibrerte det ennå mer.

Byttet du bånd eller gjorde du bare rent?

Posted

Jeg forstår ikke tankegangen bak det å ikke bruke parkbremsen - det fører i hvertfall til at den ruster fast! Dersom den brukes i det daglige er det sjelden noe problem med den.

Fullstendig enig med deg. Kona prøver seg med å ikke bruke brekket på 190´n for tiden da brekkvirkningen er stort sett lik null, men jeg insisterer på bruk av den. Godt å holde bevegelse i mekansimen...
Posted

Etter erfaring og bruk/eie av 13stk Mb w123-124-126-210 og 211, med ca alle kmstand fra 20-450k, har jeg ennå ikke opplevd at parkbrems har satt seg fast. Men brukere av disse bilene har stort sett lagt inn brekket hver gang de har parkert, på ren refleks etter hvert. Sikkert derfor Mb ikke har endret på konstruksjon.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk