Roger H. Posted August 7, 2009 Posted August 7, 2009 Rett før turen til Gol dukket det opp en vibrasjon i bilen, men såpass sporadisk at jeg valgte å ikke gjøre noe med den foreløpig.. Vibrasjonen kommer sporadisk, kan godt kjøre t/r Ålesund Oslo, uten at noe skjer.... I det siste har den dukket opp noe hyppigere.. Hadde bilen på BOSteen og de fant ut at mellomaxlingen ikke var montert på merkene sine, de skrudde den ned og satt den på plass, og jeg '3 laken' fattigere... Men uka etterpå dukka vibrasjonen opp igjenn, nå skiftet vi mellomaxlingen, som kun selges komplett med oppheng og kryss, bare gjett hva den kostet. :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: MEN ennå er den forbannede vibrasjonen der.... hva er galt? Kan det være hardy-koblingen? En kar på BOSteen mente at om det var hardy-koblingen så skulle den vibrere konstant, når armeringen i gummien først er gåen mente han, så vil det vibrere hele tiden..?.... :o Vibrasjonen forsvinner ikke om jeg setter gearet i 'N'... Når vibrasjonen kommer, stanser jeg ganske raskt og når jeg starter opp igjenn, er det uten vibrasjonen!! :? Den er ganske kraftig, såpass at man får et umiddelbart ønske om å stoppe bilen når den inntreffer.(faktisk så vibrerer speila så kraftig at de er uklare..) Den blir litt kraftigere ved gasspådrag, men ikke så stor forskjell om den bare ruller... Har 'ruset' motoren når den står i 'N' men det hadde ingen innnvirkning... BOSteen konstanterte slakke i lager på utgående axel i gearkassa, men det kan nå vel ikke gi slike utslag?? Quote
ØHN Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 Et skudd i blinde: Elektronikkstyring til girkassa? Quote
Roger H. Posted August 8, 2009 Author Posted August 8, 2009 Et skudd i blinde: Elektronikkstyring til girkassa? Ok, hvordan kan det/den påvirke? Slik at det blir ubalanse? Quote
Roger H. Posted August 9, 2009 Author Posted August 9, 2009 Ny vibrasjonstest ikveld; den roer seg ved gasspådrag.... Noen som sitter med noe erfaring med slikt? Quote
ØHN Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Et skudd i blinde: Elektronikkstyring til girkassa? Ok, hvordan kan det/den påvirke? Slik at det blir ubalanse? Høres ikke ut som en ren mekanisk feil den vibrasjonen du beskriver, siden den er så sporadisk, og forsvinner hvis du stopper bilen og starter igjen. Quote
Roger H. Posted August 10, 2009 Author Posted August 10, 2009 Et skudd i blinde: Elektronikkstyring til girkassa? Ok, hvordan kan det/den påvirke? Slik at det blir ubalanse? Høres ikke ut som en ren mekanisk feil den vibrasjonen du beskriver, siden den er så sporadisk, og forsvinner hvis du stopper bilen og starter igjen. Det kan hende du har rett, BOS gutta skal teste den på onsdag og det snakkes om elektronisk styring/låsing....(lockup) Skal slå over bryteren ved gearspaken fra 'standard' til 'winter' og så skal jeg sjekke hva som skjer da.... Men uansett er det på en dyr plass å ha problemer på bilen dette, og jeg gruer meg uansett til hvilket svar de kommer med..... :shock: Quote
Roger H. Posted August 13, 2009 Author Posted August 13, 2009 Har kjørt med bryter'n i winter modus i et par dgr, og da forsvant vibrasjonen.. Quote
ØHN Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 BOS gutta skal teste den på onsdag og det snakkes om elektronisk styring/låsing....(lockup) Det var en onsdag i går Hva sa BOS gutta? Quote
Roger H. Posted August 13, 2009 Author Posted August 13, 2009 Det ble ikke tid å stikke innom, tok det pr. epost, men når diagnoseteknikeren hørte at vibrasjonen var vekk, så styrker det teorien om trøbbel med et 'frihjul' i gearkassa, skrev han.. Jeg vet ikke helt hva det har for funxjon... Quote
RoarB Posted August 20, 2009 Posted August 20, 2009 hvis det er diesel du har, sjekk motorfester, begge fremre og det ende bakre ved girkassa..... EVT når dette skjer, og du bremser opp, og du holder bremsen inne, mens den står i drive, vil den liksom dra mere da ? slik at du må holde hardere på bremsepedalen en vanlig ? hvis så ,skift ut bremselysbrytern din.....KAN og være fra Konverter, tror ikke helt på dette med et frihjul i kasse, disse er mest med på å holde bilen rolig i bakke med bilen i drive, iallefall etter hva Berg fortalte meg... Quote
Guest KKK Posted September 23, 2009 Posted September 23, 2009 Har hatt lignende fenomen de siste 2 årene (15-20 ganger) på en 2000 mod 220cdi, ca 225000 km. Ristinga gir seg etter 1-2 km. Om jeg stopper, girer, ruser eller bremser er det ingen forandring. Mistenker at dette er en ubalanse/egensvingninger i motor, f.eks foårsaket av elektronikk feil i motorstyring eller en dyse som tetter seg noe for en kortere periode. Det har så langt ikke vært mer plagsomt enn at jeg kan leve med det Mvh KKK Quote
Frode Posted September 23, 2009 Posted September 23, 2009 Men uka etterpå dukka vibrasjonen opp igjenn, nå skiftet vi mellomaxlingen, som kun selges komplett med oppheng og kryss, bare gjett hva den kostet. Du bytta mellomaksellager og balatakoblingene før du bytta aksling vel..?? Hva var forklaringen på at akslingen plutselig fikk vibrasjoner, var det skader på den.? Varierende vibrasjoner kommer ofte fra mellomaksellager, ihvertfall på 124, det er sikkert rimelig likt på 98 mod 210..... Quote
Roger H. Posted September 23, 2009 Author Posted September 23, 2009 Men uka etterpå dukka vibrasjonen opp igjenn, nå skiftet vi mellomaxlingen, som kun selges komplett med oppheng og kryss, bare gjett hva den kostet. Du bytta mellomaksellager og balatakoblingene før du bytta aksling vel..?? Hva var forklaringen på at akslingen plutselig fikk vibrasjoner, var det skader på den.? Varierende vibrasjoner kommer ofte fra mellomaksellager, ihvertfall på 124, det er sikkert rimelig likt på 98 mod 210..... Mellomaxel hadde et herke og ville ikke snurre så lett som den burde.... Balatakoblingene ble utelukket etter kontroll av dem... Det viser seg nå, at det er flere som mener det nok ligger i gearkassa :x Det virker som at gearkassa liker at den blir kjørt i max 4de gear, da er vibrasjonen vekk.. Ved svakt gasspådrag er vibrasjonen aktiv, ved kraftig gasspådrag er den noe mindre.... Må legge til at gearkassa er sein med å legge seg inn i gear etter fartsreduxjon, gir et lite rykk når den et halvt sekund forseint, legger seg inn... Det styrker teorien om et frihjul... hvis det er diesel du har, sjekk motorfester, begge fremre og det ende bakre ved girkassa..... EVT når dette skjer, og du bremser opp, og du holder bremsen inne, mens den står i drive, vil den liksom dra mere da ? slik at du må holde hardere på bremsepedalen en vanlig ? hvis så ,skift ut bremselysbrytern din.....KAN og være fra Konverter, tror ikke helt på dette med et frihjul i kasse, disse er mest med på å holde bilen rolig i bakke med bilen i drive, iallefall etter hva Berg fortalte meg... Nei, jeg føler ikke at den vil dra noe mer... Ja, det ene motorfeste på venstresida er ikke bra, gummi kommer opp og fuktig rundt kanten, har faktisk kjøpt det.... :shock: Kanskje jeg burde ta de først? Quote
Glenn Sørvik Posted September 23, 2009 Posted September 23, 2009 Har en tidligere arb.kollega som har en lignende prob.Dette er en 211 e500 4-matic, den eneste i norge etter som jeg har blitt fortalt,han har vært inne 3 ganger p.g.a ubalanse i bilen.de har sjekket konverter,sving hjul+++++de finner ikke ut hva det er så nå er Tyskland på saken. Har forøvrig bedt han melde seg inn i MBe.Noe han skulle gjøre. Han sliter mest med at det er vib. ved rundt 1000-2000 rpm. Quote
Roger H. Posted September 23, 2009 Author Posted September 23, 2009 Mine dårlige vibber kommer kun i fart, og gjør seg gjeldende fra 60-90 km/t.... Jeg tror jeg sitter igjenn med 2 alternativ her.... Det kan jo være som RoarB foreslår, motorfestene, at ubalansen jevner seg ut ved at motoren går med høyere rpm, låst i 4de gear... Eller at problemet er knyttet til 'D',5te gearet, siden det ser ut til at vibbene er vekk når den kjøres låst i 3dje og 4de... Samt at når det var en markant forskjell når bryteren ble slått over fra standard til winter, så styrker vel det teorien om noe krøll i gearkassa frykter jeg... Quote
Guest Vegard he Posted September 23, 2009 Posted September 23, 2009 Har en tidligere arb.kollega som har en lignende prob.Dette er en 211 e500 4-matic, den eneste i norge etter som jeg har blitt fortalt,han har vært inne 3 ganger p.g.a ubalanse i bilen.de har sjekket konverter,sving hjul+++++de finner ikke ut hva det er så nå er Tyskland på saken. Har forøvrig bedt han melde seg inn i MBe.Noe han skulle gjøre. Han sliter mest med at det er vib. ved rundt 1000-2000 rpm. Dette er mest sansynlig bare å skifte oljen i fordelerkassa til4matic`n. Finnes en stip mld på dette.... Quote
Guest vegard he Posted September 23, 2009 Posted September 23, 2009 Mine dårlige vibber kommer kun i fart, og gjør seg gjeldende fra 60-90 km/t.... Jeg tror jeg sitter igjenn med 2 alternativ her.... Det kan jo være som RoarB foreslår, motorfestene, at ubalansen jevner seg ut ved at motoren går med høyere rpm, låst i 4de gear... Eller at problemet er knyttet til 'D',5te gearet, siden det ser ut til at vibbene er vekk når den kjøres låst i 3dje og 4de... Samt at når det var en markant forskjell når bryteren ble slått over fra standard til winter, så styrker vel det teorien om noe krøll i gearkassa frykter jeg... Dette kan være noe feil gearkasse styreenheten. hatt ey problem med en bil det lakk olje fra el kontakten på gearkassa og inn i lednings nettet som videre gikk inn i gearkasse styreenheten. Eller kanskje deffekt converter/wandler Quote
Guest T.R.L Posted September 24, 2009 Posted September 24, 2009 Hei har de samme på min 2000mod w210 200cdi har skifta begge motorfesta,opphenge på gir, lager/gummi på mellomakslig hardykoblingene.men samme er de samme bilen min er gått 486000. har vært følgt opp med service heletiden. har selv kjørt 90000 med den, men vibben har ikke blitt værre har ikke prøvd knappen før winterprogram men skal teste de nestegang.så faan vet finner ikke noe logisk forklaring. Quote
Roger H. Posted September 25, 2009 Author Posted September 25, 2009 Dette kan være noe feil gearkasse styreenheten. hatt ey problem med en bil det lakk olje fra el kontakten på gearkassa og inn i lednings nettet som videre gikk inn i gearkasse styreenheten. Eller kanskje deffekt converter/wandler Hmm... her er det mange muligheter forstår jeg Vel, bilen har ikke vært i bruk på noen uker, men jeg måtte ta den ibruk her en dag og vibrasjonen kom med engang. Ville ikke gi seg før jeg satte den i 4de og 3dje, så nå er vibbene såogsi vekk... MEN det er vel bare et tidspørsmål.... Quote
Guest Tom Posted September 28, 2009 Posted September 28, 2009 Ja nå har eg prøvet mellom sommer/winterprogrammet, samme er de samme. ikke noe forskjell må vel bare leve med de. Quote
Roger H. Posted October 8, 2009 Author Posted October 8, 2009 Sitter med en følelse av at vi snakker lock-up på converter som fusker her. Må jo være mulig å sjekke dette på en måte? Ja, Diagnoseteknikker'n på BOSteen mener at det kan ha med lock-up'n å gjøre.. Denne skal fungere kun på 4de og 5te gear og han vil at jeg skal finne meg ei 50km/h sone, så snart vibrasjonen intreffer. Da skal ikke lock-up'n slå seg inn nemlig(3dje gearet) og vibrasjonen skal forsvinne... Det har vært tilfeller at oljen har krøpet langs ledningene og tatt livet av styrenheten fremme i motorommet.... Oooog da får man krøll med kassene.. Disse er jo adaptive og tilpasser seg kjørestilen til sjåføren... Quote
Roger H. Posted May 1, 2011 Author Posted May 1, 2011 Det tok lang tid å finne feilen, og jeg var veldig nær overhaling av gearkasse............! HÅNDBREKKET!!!/ PARKBREKK var det som var synderen... Oppdaget det ved en tilfeldighet. Var på langtur med bilen og den fungerte perfekt hele dagen, helt til jeg satte på parkbrekket på ei ferge. Da kom vibrasjonen med en gang etterpå. Kjørte rett hjem med vibrasjonen aktiv og sjekket så tromlene for brekket og JA, de var glovarme. Var senere på PK-kontroll og selvfølgelig ble det mangel på dårlig/skjev parkbrems.... Siden bilen har automatgear, er parkbremsa ikke så ofte ibruk og da har den rett og slett blitt treg. Følgen av det var at retur mekanismen var så treg at bånda lå forlangt ut og de fikk kontakt, etterhvert drog de seg mer på, godt hjulpet av varme... Denne parkbrems løsninga til Mercedes kan jo diskuteres, den er litt underlig.... Quote
Sven Håkon Posted May 1, 2011 Posted May 1, 2011 Jeg forstår ikke tankegangen bak det å ikke bruke parkbremsen - det fører i hvertfall til at den ruster fast! Dersom den brukes i det daglige er det sjelden noe problem med den. Quote
Tor Olav Posted May 1, 2011 Posted May 1, 2011 Jeg forstår ikke tankegangen bak det å ikke bruke parkbremsen - det fører i hvertfall til at den ruster fast! Dersom den brukes i det daglige er det sjelden noe problem med den. Min er i bruk daglig, da bilen blir parkert i ein liten bakke på jobb, aldri problemer med fast rusting etc! Lar aldri bilen "henge" på "P" Quote
RoarB Posted May 2, 2011 Posted May 2, 2011 jeg har nå fått en rar vibrasjon i min S210 ved pådrag eller crusing i 120-150km/t så vibrer det noe helt jevelig men etter 155km/t så avtar det... noen smarte løsninger eller noen som har vært borti dette før ??? er samme med 20" hjula og med 17" hjula og orginale 16" hjula.... Quote
Recommended Posts