Egil Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 Hadde ved et par anledninger startvansker på min S211 320CDI på ferien, dette oppstod heldigvis før jeg hadde passert Tyskland på turen nedover. Stoppet derfor i Flensburg og fikk hjelp hos Klaus & Co. De konstaterte raskt feil på 5 dyser, vi ble derfor enige om å bytte alle 6. Deler som ble byttet var: 6 stk A648 070 01 87 Dyser 6 stk A000 990 29 07 Sylinderskruer 6 stk A611 017 00 60 DICHTRING, tror det er en tetning. Totalt med arbeid kom det på 2.580 EURO. Omregnet tilsvarer dette i overkant av 25 000,- NOK. utfra kursen dagen reperasjonen ble utført og betalt. Trøster meg med at det helt sikkert hadde vært dyrere å reparert dette i Norge. Bilen er kjørt 164000km. Var kjørt 122000 km når jeg kjøpte den for i overkant av 2 år siden. Har nå merket at den starter med mindre "kinning" enn noen gang tidligere. Har noen andre erfaringer med levetid på dyser på Dieselmotorer ? Quote
Egil Posted August 6, 2009 Author Posted August 6, 2009 Hvordan merker man at dysene må skiftes? er det kun startvansker som gir signal om at det er problemer med dysene, eller kan vil en høre det på motoren at dem må skiftes,høyere tomgangslyd, større forbruk ,går dårligere??? Har aldri hatt problemer med at den ikke vil starte ,men syns jeg hører mer tomgangslyd på bilen min nå(men av og til så hører en alt mulig ), skifte dysene ved 164000km syns jeg var tidlig Jeg merket ingenting unormalt på min i forkant av dette. Ble bare helt plutselige startproblem ved 2 anledninger. Forbruket er uendret, har nå kjørt bilen bortimot 500mil (var på ferie i 4,5 uke) etter reperasjonen og forbruket er likt som før. Synes kanskje at den soter mer nå enn tidligere når jeg trekker campingvogna i oppoverbakke. Har derfor begynt å låse den på tip-shiften på lavere gir for å oppnå høyere turtall så sotingen forsvinner, problemet her er vel at dreiemomentet på bilen er så enormt at den helst vil ligge på 12-1400 omdreininger i oppoverbakke selv om det henger drøyt 1900 kg campingvogn på kroken. Quote
Recommended Posts