Morten Olsen Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 Har eit lite problem med bilen. Når jeg setter i nøkkelen og vrir om så kommer alarmen Battery Alternator frem, visst jeg stopper bilen og starter den på nytt er denne borte. Av og til får jeg den ikke til og forsvinne. Er det noen som Vet hvorfor denne kommer frem? Quote
FrodeS Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 Har eit lite problem med bilen. Når jeg setter i nøkkelen og vrir om så kommer alarmen Battery Alternator frem, visst jeg stopper bilen og starter den på nytt er denne borte. Av og til får jeg den ikke til og forsvinne. Er det noen som Vet hvorfor denne kommer frem? Battery = batteri Alternator = dynamo. Begynn med å sjekke spenning over batteri når ingenting er påslått og ladespenning når bilen går (gjerne når feilmeldinga er der) Quote
Morten Olsen Posted August 6, 2009 Author Posted August 6, 2009 Har nå målt følgende Når bilen ikke sviver viser multimeteret 12.48. Når bilen sviver viser det 13.67. Bilen lader iallefall. Quote
FrodeS Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 Har nå målt følgende Når bilen ikke sviver viser multimeteret 12.48. Når bilen sviver viser det 13.67. Bilen lader iallefall. Begge deler høres litt lavt ut, men så lenge bilen starter, så må det jo være en del strøm på batteriet, og den lader i hvertfall en del. Fikk du feilmeldingen nå? Quote
Morten Olsen Posted August 6, 2009 Author Posted August 6, 2009 Ja feilmeldingen kommer enda.. Av og til så forsvinner den, plutselig så er den tilbake.. Quote
Roger H. Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 Ladevarsling kom og gikk noen ganger på min 210 også, kunne fungere opp i flere dager uten å lyse, men så kom den tilbake... Jeg skifta dynamo og da var alt ok. På dynamoen er det ei gummivulking, for reimhjulet, jeg tror at denne vulkinga kan ligge å slure(lure?), og da kan lampa 'komme og gå' litt.. Det var tydelig forskjell i vulkinga på min gamle kontra den nye... Quote
George Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 med tanke på denne vulkinga som kan slure osv så vær litt obs på at hele hjulet kan komme av.. i fart.. det opplevde jeg og måtte bytte radiator og mye annet reimhjulet hadde knust på veien av Quote
Roger H. Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 med tanke på denne vulkinga som kan slure osv så vær litt obs på at hele hjulet kan komme av.. i fart.. det opplevde jeg og måtte bytte radiator og mye annet reimhjulet hadde knust på veien av Moralen er da; ikke utsett slikt til imorgen, ta det før BOSteen får tak i lommeboka di..... :shock: Quote
RoarB Posted August 20, 2009 Posted August 20, 2009 sjekk heller om børstene er utslitt på dynamoen og dem ligger dårlig inntil...... evt frihjul som ikke frir opp, start bilen se om reima opp mot vannpumpa slår litt og om motoren virker som om den går hardere enn vanlig... Quote
viper Posted August 20, 2009 Posted August 20, 2009 Har nå målt følgende Når bilen ikke sviver viser multimeteret 12.48. Når bilen sviver viser det 13.67. Bilen lader iallefall. Begge deler høres litt lavt ut, men så lenge bilen starter, så må det jo være en del strøm på batteriet, og den lader i hvertfall en del. Fikk du feilmeldingen nå? Så lenge batteriet er 12v, skal det mye til for å måle mye mer enn 12v når bilen ikke sviver, så batteriet ditt er fint. Men 13.6 volt i ladespenning er for lavt. Denne burde være på godt over 14v. 14.4volt er normalt med en ny dynamo. Bytt regulator hvis mulig. Er en billig operasjon på ca 250,-. Quote
Recommended Posts