Guest amorino Posted August 5, 2005 Posted August 5, 2005 Har kjørt mine mil i sommer - og er fortsatt ikk ferdir. Nå over vidda for fjerde gang, men til forskjell fra tidligere går nå tempmåleren høyere enn jeg noen sinne har sett den. Dt var ikke spes. varmt ute eller noe - men den bikket glatt 80 og føk opp til neste strek (er det 100?) for så å gå litt opp og ned. Dette skjedde stort sett oppover og ved kø eller bykjøring. Ved marsjfart 100 km/t (alt over 60-70 i hvert fall) så lå den igjen rundt 80-streken ganske nøyaktig!! Men det er jo langt unna 120 og de røde strekene - men jeg har altså ikke sett den gå så høyt tidligere? Anyone med erfaringer eller synspunkter på dette? PS! Kjølevannet mitt er ikke direkte lekkert. Det ser litt brunt ut nede i tanken... og når jeg slår av bilen om tempen er 100 - så hører jeg ikke vifta fortsette å gå. Jeg hører ikke vifta om jeg lar den gå på tomgang heller, for den saks skyld!
bska Posted August 5, 2005 Posted August 5, 2005 Kjøleveska står under trykk (radiator lokket) med ca 1-1,5 bar. Dermed flyttes kokepunktet til ca 125'C (så lenge det er trykksatt da). Stigning ved stopp til 100-110'C trenger ikke være unormalt på en godt varm bil. Er kjølevannet urent bør du kansje rense systemet. Urenheter i vannet demper varmeveksel effekten mellom motor og kjølevann nokså effektivt. Har selv sett nåla flere ganger på ca 100'C. I bakker med godt pådrag og tyngre slep.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now