FrodeS Posted February 3, 2005 Share Posted February 3, 2005 En av felgene jeg har kjøpt har blitt skrapt litt i en fortauskant. Det er heldigvis ikke mye, men jeg tenkte jeg skulle prøve å få utbedret det før sommersesongen. pri 1 er å hindre at det kommer vann og drit inn som begynner å spre seg under lakken. Pri 2 er å få det pent. Jeg har ikke planer om å bruke noen store summer på dette. Hvis noen har tips om hvordan jeg kan forsegle det, og få det noen lunde pent, så kom med dem. Jeg regner ikke med å få det 100% pent, men det kan jo være greit at det ikke syns fra 300 meter i hvertfall . Såret er vel ca. 4 cm langt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tom Bringsvor Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Slip ned til ren og bar overflate med en Dremel.Om det er høyglanspolert aluminium med klarlakk,polér opp etter sliping, avfett, ta litt klarlakk på en pensel og smør på 2 strøk. Om det er lakkert med farge, slip ned, avfett, lakk med spray, eller pensel, og 2 strøk med klarlakk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Slip ned til ren og bar overflate med en Dremel.Om det er høyglanspolert aluminium med klarlakk' date='polér opp etter sliping, avfett, ta litt klarlakk på en pensel og smør på 2 strøk. Om det er lakkert med farge, slip ned, avfett, lakk med spray, eller pensel, og 2 strøk med klarlakk.[/quote'] Hvordan vet jeg om det er høyglanspolert eller ikke? Kanskje dumt spm, men felger har jeg ikke noe erfaring med å vedlikeholde. Der hvor det er hakk, er det i hvertfall bare grått og jævlig. Finnes det noe slags sparkel jeg kan fylle i der for å få jevn overflate? Jeg var en snartur neddom Inge og spurte, men han måtte ha felgen og se på, og uansett måtte dekket av mente han ... Jeg hadde håpet å slippe det. Har du noe forslag til verktøy på dremelen? Jeg fikk en sånn til jul, men har ikke fått noe erfaring med den ennå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tom Bringsvor Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Høyglanspolering, da mener jeg, i dette tilfellet, en aluminiumsoverflate som er polert opp så den er like blank som en fornikling, men overflaten må beskyttes for ikke å oksydere.Eller alu.felger med blank ytterkant og f.eks, resten er lakkert med sølvfarge, som tilslutt er lakkert med klarlakk. Jeg tror ikke det finnes fyllstoff som har samme egenskap som aluminium som tilslutt er "usynelig" etter sluttbehandling, det kan kanskje andre svare på. Har du et hakk fullt av dritt, skrap det bort med en syl, kniv til bart metall og beskytt det med lakk. Dremel har en masse utstyr, fikk en til Jul (av meg selv) har selv gjort det samme som i mitt første svar, vanskelig å anbefale utstyr, men om du kommer til kan du bruke vannslipepapir med korning 400 og 800 etterpå, men jeg tror du på polere opp med rubbing for å få overflaten blank, husk alltid å avfette om det skal lakkeres. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Da har jeg tatt noen bilder. Ikke ble de bra, men. Det er to steder det er skrapet opp, og stedene syns egentlig best på hvert sitt bilde. www.ascona.no/div/nyefelger/ripe1.jpgwww.ascona.no/div/nyefelger/ripe2.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Felgene dine er lakkerte, dermed er det sliping og lakkering som skal til. Brul Dremel'n din og slip ned så det blir jevnt. Evt kan du rengjøre med stålbørste og sparkle over. Ta med felgen til en lakkerer og få han til å blande en liten flaske med lakk som matcher. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Felgene dine er lakkerte' date=' dermed er det sliping og lakkering som skal til. Brul Dremel'n din og slip ned så det blir jevnt. Evt kan du rengjøre med stålbørste og sparkle over. Ta med felgen til en lakkerer og få han til å blande en liten flaske med lakk som matcher.[/quote'] Mange takk. Blir vel en tur ned på st.hans.haugen snart, da Hva slags sparkel kan man bruke til sånt? Det bør jo helst være noe som tåler litt. Egentlig litt dumt med såpass "smale" dekk på såpass brede felger. Skal jo ikkno til før man kjører i en kant og ødelegger dem. De gamle 235/40-17 stakk såvidt utenfor 7,5/17-felgene, så der var det ingen fare. Vil det holde å pusse rent med stålbørste, pusse litt rundt med sandpapir og ha på klarlakk for å sørge for at de ikke ødelegges av vann som trenger innunder? tok noen bedre bilder i dagslyset : www.ascona.no/div/nyefelger/riper/1.jpgwww.ascona.no/div/nyefelger/riper/2.jpgwww.ascona.no/div/nyefelger/riper/3.jpgwww.ascona.no/div/nyefelger/riper/4.jpgwww.ascona.no/div/nyefelger/riper/5.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted February 6, 2005 Share Posted February 6, 2005 Så bedre hva det var der ja. Tror nok jeg hadde gått for sparkel på de dypeste der. Har ikke mye erfaring med slik, men tror en slags glassfibersparkel kunne gjøre susen der. Du kan eventuelt mattslipe et større område (f.eks på bilde 2: mellom ekene, og innpå flata motder vekta sitter). Så sprayer du lakk med farve der du har sparklet, og klarlakk over det meste av det som er mattslipt. Til slutt polerer du opp overgangene. Uansett ville jeg først prøve med litt lakk på en pensel. er du ikke superperfeksjonist vil du sikkert bli fornøyd med det også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Egentlig litt dumt med såpass "smale" dekk på såpass brede felger. Skal jo ikkno til før man kjører i en kant og ødelegger dem.Gjett! Hadde hatt mine maks en uke da jeg skrapte 2 av dem mot kantsteinen... Følger nøye med på hva du får til her, må ta mine før sommeren kommer jeg også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pittball Posted March 25, 2005 Share Posted March 25, 2005 Fil ned "flussene" som er utover kanten, rens godt opp i såret og fyll det med sparkel. Fibersparkel er ikke bra til slik fin-sparkling. Gjør du det skikkelig rent med rødsprit/whitesprit før du bruker finsparkel så henger det bra. Har fungert fint hos meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest stig1 Posted March 25, 2005 Share Posted March 25, 2005 En av felgene jeg har kjøpt har blitt skrapt litt i en fortauskant. Det er heldigvis ikke mye' date=' men jeg tenkte jeg skulle prøve å få utbedret det før sommersesongen. pri 1 er å hindre at det kommer vann og drit inn som begynner å spre seg under lakken. Pri 2 er å få det pent. Jeg har ikke planer om å bruke noen store summer på dette. Hvis noen har tips om hvordan jeg kan forsegle det, og få det noen lunde pent, så kom med dem. Jeg regner ikke med å få det 100% pent, men det kan jo være greit at det ikke syns fra 300 meter i hvertfall . Såret er vel ca. 4 cm langt.[/quote']det er ett felg værksted på bjerke i oslo som reparerer slikt ligger ved statoil på bjerke v/innkjøringa til statoil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts