Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter turen til Våler ser jeg at kjølevannet har fått noe som ser ut som sotpartikler i seg. Oljen ser fin ut, og bilen går som den skal - noe den også gjorde på hele turen hjem til Stavanger. Jeg har ingen problemer med å starte den, ei heller hoster den eller røyker unormalt mye. Nivået på kjølevannet er OK, dog hadde den litt oljeforbruk under banekjøringen. Jeg ser ingen synlig lekkasje utvendig.

Spørsmålet mitt er; Kan det tenkes at "det sorte" i kjølevannet er sot, eller tyder dette på at toppakningen har tatt kvelden?

Bilen har kjørt ca 400.000km og toppakningen ble byttet (pga kosmetisk utvendig lekkasje) for rundt 30-50.000km siden. Alle instrumenter oppfører seg normalt. Oljen som er brukt er en delsyntetisk sak fra Biltema, som jeg mistenker å være alt for tynn for denne bilen (den fungerte bedre med mineralsk olje fra Biltema som ble fylt på i fjor).

Edit; Det dreier seg selvsagt om 190Den min, som er utstyrt med en OM601-motor fra 1984.

Posted

Nå har jeg flushet systemet - det sorte forsvant som dugg for solen (foreløpig i det minste), det virket med andre ord ikke særlig fett/klissete. Jeg vet ikke om det pleier å være det heller når toppakningen har gått, men.. Det var en del trykk i systemet etter å ha kjørt ut til Dalen, så da er det vel pakningen da?

@Trond Erik; Hehe, jeg mente , og ikke på banen  :P

Posted

Dersom det kommer sot i kjølevannet kan bli ekstra høyt trykk. Det er ikke så lett å finne utav på varm motor, men sjekk om radiator slangen kollapser innover når kjølevannet er kald. Når jeg blåste pakningen for noen år siden var det overtrykk i kjølesystemet selv om motoren var kaldt.

Guest Einar
Posted

Er sikkert bare belegg innvendig i kjølesystemet som har løsnet når bilen har blitt hardt kjørt og litt varmere.

Har du ingen problemer som temperatur, koking, tap av vann eller bobling i returen til ekspansjonstanken ville jeg bare slappa av og brukt bilen og bare vært litt observant den første tida.

Posted

Da tviler jeg på at det er noe problem. Bruker ikke bilen vann eller olje så er det ingen tegn til noe galt som jeg ser det i alle fall.

Sikkert noe gammelt tyskerslagg som løsnet når bilen fikk tyn på bane 8)