Jump to content

Recommended Posts

Posted

jaja da var ferien over og bilen streiker..

1998 E300 TDT

kjørte hjemover fra jobb når bilen plutselig ikke ville akselerere mer når jeg skulle på motorveien.. så raskt på instrumentene og så at temperaturen på bilen var 120 grader.. måtte svinge inn til siden og vente siden bilen ikke ville gå fremover.. etter noen minutter kom den seg og jeg kom meg hjem.. dog med temperatur på 100-120 grader.. ingen alarmer eller noen ulyder..

etter en rask prat med Sven fant vi ut at jeg klarte å stoppe viskosi viften selv når bilen var kokvarm.. når bilen er av og kald kjente jeg god motstand i viften når jeg snurret på den..

betyr dette at viskosien min er gåen? hva koster dette?

Etter en rask prat med Bernt kom vi på at jeg kunne prøve å koble meg forbi klima viftene for å få kjøling, men fikk ikke dette til.. noen som kjenner til en slik tjuvkobling? slik at jeg eventuelt får bilen til et egnet lokale for mekking..

utenom dette kommer jeg ikke på noen andre mulig feil da det ikke kommer noe alarm eller ulyder fra motoren.. eventuelt måtte det være termostaten..

godt vi kom oss hjem fra bilferien hvertfall  :lol:

Posted

jaja da var ferien over og bilen streiker..

1998 E300 TDT

kjørte hjemover fra jobb når bilen plutselig ikke ville akselerere mer når jeg skulle på motorveien.. så raskt på instrumentene og så at temperaturen på bilen var 120 grader.. måtte svinge inn til siden og vente siden bilen ikke ville gå fremover.. etter noen minutter kom den seg og jeg kom meg hjem.. dog med temperatur på 100-120 grader.. ingen alarmer eller noen ulyder..

etter en rask prat med Sven fant vi ut at jeg klarte å stoppe viskosi viften selv når bilen var kokvarm.. når bilen er av og kald kjente jeg god motstand i viften når jeg snurret på den..

betyr dette at viskosien min er gåen? hva koster dette?

Etter en rask prat med Bernt kom vi på at jeg kunne prøve å koble meg forbi klima viftene for å få kjøling, men fikk ikke dette til.. noen som kjenner til en slik tjuvkobling? slik at jeg eventuelt får bilen til et egnet lokale for mekking..

utenom dette kommer jeg ikke på noen andre mulig feil da det ikke kommer noe alarm eller ulyder fra motoren.. eventuelt måtte det være termostaten..

godt vi kom oss hjem fra bilferien hvertfall  :lol:

Med noe fart og hvis du skrur av AC, så bør du relativt greit kunne holde tempen nede, selv uten kjøling.

"Klimaviftene" skal starte lenge før motortemperaturen blir 120C, så her må det være noe mer feil.

Har du sjekket om el. viftene starter i det heletatt?

Hvis jeg skal stikke fingeren i været og tippe, så tror jeg heller du har et problem med sirkulasjon enn med vifter.

Viscoseviften skal slå inn når luften forbi viften er ca. 80C. Det tilsvarer såvidt over 100C i motoren. Like etter skal de elektriske slå inn.

Hvis du greier 110C motortemperatur uten at el.viftene har slått inn, så er det noe galt med dem.

Min (riktignok noe eldre) TDT oppførte seg ganske likt som din. Ny radiator, så var den fin igjen. Det er bare 6 år mellom din og min bil, og dette problemet kom snikende på min for i hvertfall 4-5 år sida

Posted

Kompis av meg hadde samme problem med høy temp på sin 96 E230. Viskosevifta gåen og elektriske vifter ute av drift.

Synes patenten med 1 motor som drar 2 vifteblad i fronten på 210 er noe sær løsning.

Som Frode sier så hjalp det mye å slå av AC i bilen hans.

Posted

takk for svar :-)

jeg har ikke kommet til el. viftene helt enda, så har ikke fått testet om disse fungerer i det hele tatt :-)

kjørte med AC, så kan være denne som har ført til overopphetingen.. har ikke prøvd å kjøre bilen igjen etter at den har kjølt seg ned..

jeg byttet radiator for noen måneder siden på denne bilen..

hvordan kan jeg sjekke om viskosevifta er gåen? skal den være tung å snurre ved kald motor og skal det være mulig å stoppe den ved 100 grader?

hmm.. enkel motor på to vifter.. det var noe sær løsning ja  :lol:

Posted

jeg byttet radiator for noen måneder siden på denne bilen..

Stemmer det, du maltrakterte jo den gamle. Da skulle en tro den er i orden

hvordan kan jeg sjekke om viskosevifta er gåen? skal den være tung å snurre ved kald motor og skal det være mulig å stoppe den ved 100 grader?

En sånn viscosevifte "slipper" aldri helt. Min er litt tung når den er kald, men snurrer jeg noen runder, så løsner den litt og går lettere. Min får jeg bare opp i over 100C hvis jeg kjører med henger i litt motbakke, så jeg har aldri fått teste å holde den igjen. Sist jeg var noe borti 210 300TDT, så var det ikke noe problem å høre at viscosen var slått inn. Hørtes ut som en gammal volvo 240.

hmm.. enkel motor på to vifter.. det var noe sær løsning ja  :lol:

Posted

Er det samme type viskosekobling på 210 som på 124.?

I så fall ligger det et par oppe i dalen.

Du klarer fint å kjøre opp i dalen, men selvsagt uten AC George.!!! :shock:

Bare AC anlegget produserer flere kW med varme i motorrom så det må av uansett til du ffår fikset kjølevifta....du får bare finne deg i å svette litt.... :lol:

Blir det litt hett under panseret når du kommer under 60km/t så skrur du bare på varme på anlegget og åpner vinduene. :P

Du må måle ut termostatene dine og se til at det ikke er noe galt med ledningsnett til viftene for AC, gi lyd hvis du trenger hjelp så kommer vi oppom.... :P

Det er en smal sak å sjekke viftene til ac, ta en lang ledning til et batteri...... pluggen til viftene ligger bak støtfanger foran.... :P

Posted

Takk Frode :-) jeg må nok opp i dalen en tur i kveld ja og sjekke dette ut..

det ser ut som samme typen viskosekobling som på 124 og noen 201.. så hadde vært supert om det var noen i dalen som fungerte :-)

Posted

det sitter ikke en termobryter til viftene ? skrudd i radiator eller på vannhuset...

På 124 er de styrt elektronisk via varmeapparatontrollen. Neppe noe mindre avansert på 210. De skal jo starte avhengig av både motortrykk og trykk i AC-anlegget.

Guest Einar
Posted

Hva styrer at viftene skal starte ved høy motortemp på 124.193?

Posted

I 124-biler med AC er det 2 ting som kan starte elektriske kjølevifter.

Temperatursensor på motor og for høyt trykk i AC-anlegget. Eller en kombinasjon av begge delene.

Temperatursensor og trykksensor er ikke av/brytere, men variabel motstand. Signalet sendes til AC-styringsenhet (den med temp-hjul på inni bilen), som igjen sender styrestrøm til releene til kjøleviftene. Releene sitter bakerst i sikringsboksen (som du garantert visste fra før. :) )

Er 2 releer. Ene sender strøm gjennom en motstand som sitter plassert ved siden av ABS-pumpa, bak venstre hovedlys (halv hastighet på viftene) og andre sender strømmen direkte. (full hastighet på viftene)

Posted

Jeg og Sven Håkon hadde venstre lykt ute for å finne plugg til AC viftene og fant en koblingsboks under lykten som viftene gikk inn i.. fant jo senere plugg rett ved selve viften og hadde jo ikke vært nødvendig å ta ut hele lykten  :lol:

ved å tjuvkoble viften så gikk den såvidt rundt.. så denne er nok slitt og har blitt lite brukt.. får olje og se om det hjelper..

jeg byttet termostat uten at dette hjalp noe, koker fremdeles på motorveien..

dog var jeg innom BOS på torsdag og konkluderte med at vannpumpen er gåen selv om denne ikke lager noen lyder eller lekker.. så den skal jeg bytte i dag..

håper dette hjelper :-)

Posted

Gåen vannpumpe  :shock:

Er det plastimpellere på disse pumpene eller......?

Må være noe sånt. Vannpumpe er vel ikke noe som bare går i stykker??

Posted

Du høres så overrasket du?

Posted

10 poeng til Bernt her ja, er plast skit..

Jeg har lagt merke til at når noen slitedeler av plast eller gummi ryker så er alltid den nye reservedelen av metall eller noe hardere materialer  :lol:

Fikk kjøpt meg en vannpumpe i dag og begynte på byttingen straks barnet var i seng..

Supplert med gode verktøy og tilbehør startet jeg jobben med å demontere,

IMG_9922.JPG

som man ser under så er den nye impelleren av metall (illustrert med en magnet)... og den andre av plast er i tre biter... ikke rart det kokte for meg (eller bilen)..

IMG_9921.JPG

det var trangt som fy nedi der, og jobben gikk tåelig greit etter at jeg fant ut at jeg hadde glemt en bolt på den gamle vannpumpa  :lol:

IMG_9923.JPG

ga AC viftene en god omgang olje og de begynte å gli bedre.. får sette strøm på de en times tid i morgen og se om de kommer seg :-)

IMG_9925.JPG

Tok en hard tur på motorveien med full AC på og bilen holdt normal temp  =D>

Takk folkens for alle tips og hjelp med dette problemet! godt å ha bilen tilbake på veien igjen :-)

Posted

Flottings! Bra det ordnet seg!

Skulle akkurat til å forklare om min egen 210 300tdt der styringsboksen for AC under venstre lykt gjorde at viftene gikk kontinuerlig. Boksen var full av spylervæske fra lyktepsylerteleskopet (lekkasje i det) mellom boksen og lykta. Viftene kunne vel lett stoppe av sånt også..... tenkte jeg da :?

Posted

Ja må ta en omgang med AC viftene og finne ut om de i det hele tatt går på av seg selv når forholdene er tilrette..

Er en god følelse når ting faller på plass :-) har gått gjennom mange teorier fra blant annet gåen vifte til topppakning (skrives det virkelig med 3 p'er? ifølge ordboken: JA).. så greit når det faller på en noenlunde enkel (etter at man har gjort det ferdig) sak å bytte..

Posted

Du høres så overrasket du?

Ja, jeg har byttet noen vannpumper, og aldri sett en laget av plast. Håper jeg slipper å se en også, for det hørtes ut som en lite holdbar løsning (åpenbart).

Den pumpa der så ikke ut som den var brukbar til noe særlig annet enn å piske vann med, og åpenbar grunn til problemet.

Godt det lot seg fikse enkelt og ikke ga noe mer følgeskader.

Guest Einar
Posted

Temperatursensor på motor og for høyt trykk i AC-anlegget. Eller en kombinasjon av begge delene.

Temperatursensor og trykksensor er ikke av/brytere, men variabel motstand. Signalet sendes til AC-styringsenhet (den med temp-hjul på inni bilen), som igjen sender styrestrøm til releene til kjøleviftene. Releene sitter bakerst i sikringsboksen (som du garantert visste fra før. :) )

Er 2 releer. Ene sender strøm gjennom en motstand som sitter plassert ved siden av ABS-pumpa, bak venstre hovedlys (halv hastighet på viftene) og andre sender strømmen direkte. (full hastighet på viftene)

men fremdeles ikke noen forklaring på hvorfor viftene starter ved høy motortemp som frode nevner at det skal, har hatt min i 130*, uten liv i viftene foran, har lite gass så C virker ikke, men ser bare ikke hva som skal starte dem på høy motortemp, skal det være slik vil jeg jo gjerne at det skal fungere.

Posted

men fremdeles ikke noen forklaring på hvorfor viftene starter ved høy motortemp som frode nevner at det skal, har hatt min i 130*, uten liv i viftene foran, har lite gass så C virker ikke, men ser bare ikke hva som skal starte dem på høy motortemp, skal det være slik vil jeg jo gjerne at det skal fungere.

Om AC-anlegget er ute av drift vil den heller ikke starte vifter ved høy motortemperatur.

Posted

Om AC-anlegget er ute av drift vil den heller ikke starte vifter ved høy motortemperatur.

Hvorfor skulle den ikke det?

Snakker om de elektriske viftene tilkoblet ac-anlegget. De starter ikke dersom AC er slått av, har for lavt trykk eller lignende.

Hvordan jeg vet det? Jo erfaring. ;)

Posted

Fikk problemer på min -89 300 tdt etter motor vask, da startet vifta med en gang når tenningen ble skrudd på (har bare en stor vifte på min) har ikke fått den til å starte igjenn (har litt for lite trykk på AC ) må vel få fikset både vifte og AC