Jump to content

W202 som er litt for varm, bytte termostat?


Chriss Benz

Recommended Posts

90grader er da ikke noe for varmt...

Kan hende det er mer. Men temp.målerene er på noe varmere enn den normalt har vært. Nå er den midt mellom streken på 80 grader og den neste (120grader tror jeg). Før var den bare bittelitt over 80. Dette er når jeg har på kaldluft i bilen, men så fort jeg setter på max varme blir motoren kaldere, til ca 82grader der den alltid har vært.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest mekkal

hey

 

så du ikke hadde fått noe fasit svar men det skal ikke jeg gi deg heller

på min 220d hadde jeg akkurat samme problemet. har også tidligere hatt problemet på en 190 m102 motor

 

på 220en (w202) så kjøpte jeg ny vifte. Ja det hjalp!

på 190en triksa vi med å legge en gummipakning som jeg skjærte til selv, å skrudde av viften å la denne pakningen imellom. da går viften konstant, å du får ->aldri<- varmere motor en 80 grader da.

 

så da har du ihvertfall 2 muligheter der. Kan si at den siste der er helt super, men du får volvo lyd i motoren ! pga vifta går med reima konstant

Link to comment
Share on other sites

hey

 

så du ikke hadde fått noe fasit svar men det skal ikke jeg gi deg heller

på min 220d hadde jeg akkurat samme problemet. har også tidligere hatt problemet på en 190 m102 motor

 

på 220en (w202) så kjøpte jeg ny vifte. Ja det hjalp!

på 190en triksa vi med å legge en gummipakning som jeg skjærte til selv, å skrudde av viften å la denne pakningen imellom. da går viften konstant, å du får ->aldri<- varmere motor en 80 grader da.

 

så da har du ihvertfall 2 muligheter der. Kan si at den siste der er helt super, men du får volvo lyd i motoren ! pga vifta går med reima konstant

 

Takk for svar!

Var innom BOS og de sa at det ikke var noe galt med bilen. Bilen blir jo ikke vamere enn ca 85-90 grader, bare jeg som har lagt merke til at det er noe varmere enn det har vært før. Hvis den nærmet seg 100 skulle jeg begynne å bekjymre meg sa de på BOS

Link to comment
Share on other sites

skal ikke være noen fare før den har passert 100 med noen grader heller.... opp på rødfeltet er skummelt :P

Ja, men den er heldigvis langt unna rødfeltet. Den er midt mellom 80 og 100 når den er på det varmeste. Rødfeltet starter jo ikke før 120 graders streken.

Link to comment
Share on other sites

hey

 

så du ikke hadde fått noe fasit svar men det skal ikke jeg gi deg heller

på min 220d hadde jeg akkurat samme problemet. har også tidligere hatt problemet på en 190 m102 motor

 

på 220en (w202) så kjøpte jeg ny vifte. Ja det hjalp!

på 190en triksa vi med å legge en gummipakning som jeg skjærte til selv, å skrudde av viften å la denne pakningen imellom. da går viften konstant, å du får ->aldri<- varmere motor en 80 grader da.

 

så da har du ihvertfall 2 muligheter der. Kan si at den siste der er helt super, men du får volvo lyd i motoren ! pga vifta går med reima konstant

 

Du mener ikke dette seriøst vel, ikke prøv å finn årsaken, men legg på et nytt problem er løsningen.

Motortempen blir sikkert aldri kaldere en 80 når det er kaldt ute heller.

Du mister vel ca. 10 hk ved at vifta går hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Guest mekkal
Du mener ikke dette seriøst vel, quote]

 

selfølgelig, på den gammle 190n gjorde jeg det. å at den vifta er så tung å dra som 10hk tviler jeg på men ok, la oss si det. jeg merket ikke noe til det, med ny termostat, kjølevæske osv, så kokte fremdeles bilen på tomgang. Detta var et triks jeg fikk servert av en gammal ringrev av mercedes skruer, funka knallbra. og den gikk resten av sin levetid med dette.

 

min erfaring

Link to comment
Share on other sites

Du mener ikke dette seriøst vel, quote]

 

selfølgelig, på den gammle 190n gjorde jeg det. å at den vifta er så tung å dra som 10hk tviler jeg på men ok, la oss si det. jeg merket ikke noe til det, med ny termostat, kjølevæske osv, så kokte fremdeles bilen på tomgang. Detta var et triks jeg fikk servert av en gammal ringrev av mercedes skruer, funka knallbra. og den gikk resten av sin levetid med dette.

 

min erfaring

Vet du om blokka di er full av luft eller vann etter at du byttet kjølevæske, motor koker ikke uten grunn.

Når du tapper væske ut av blokka, renner vannet ut kun når luft kommer inn, når du fyller på igjen fra radiator, fylles ikke blokka, med mindre luften slippes ut.

Link to comment
Share on other sites

hvor mange hester det tar fra bilen å bruke den vifta skal ikke jeg uttale meg om, men på min bil har jeg vifta på bryter i tillegg til automatisk innkobling( siden jeg ikke liker at tempen går godt over 100grader om sommeren ved bykjøring/køkjøring, men jeg har testet topphastighet på bilen uten vifte innkoblet, da gjorde den 205km/t, når vifta ble satt på sank hastighet ned til nesten 190km/t... så forskjell må det jo være. bilen bruker og merkbart mer bensin med vifta innkoblet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...