Chriss Benz Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 Når jeg kjører blir bilen litt for varm. Kan tenke meg max ca 90grader. Må jeg da bytte termostaten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 90grader er da ikke noe for varmt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriss Benz Posted August 2, 2009 Author Share Posted August 2, 2009 90grader er da ikke noe for varmt... Kan hende det er mer. Men temp.målerene er på noe varmere enn den normalt har vært. Nå er den midt mellom streken på 80 grader og den neste (120grader tror jeg). Før var den bare bittelitt over 80. Dette er når jeg har på kaldluft i bilen, men så fort jeg setter på max varme blir motoren kaldere, til ca 82grader der den alltid har vært. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 regner med at temoeraturen og holder seg lavere om du holder litt hastighet over tid? Ikke unormalt at motorene ligger på rundt 100grader når det er varmt i været... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn Sørvik Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 på min w202 er normal temp 80 grader,men blir fort opp i mot 100 grader ved kø kjøring på varme dager.Etter litt kjøring er det ned til 80 grader igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mekkal Posted August 12, 2009 Share Posted August 12, 2009 hey så du ikke hadde fått noe fasit svar men det skal ikke jeg gi deg heller på min 220d hadde jeg akkurat samme problemet. har også tidligere hatt problemet på en 190 m102 motor på 220en (w202) så kjøpte jeg ny vifte. Ja det hjalp! på 190en triksa vi med å legge en gummipakning som jeg skjærte til selv, å skrudde av viften å la denne pakningen imellom. da går viften konstant, å du får ->aldri<- varmere motor en 80 grader da. så da har du ihvertfall 2 muligheter der. Kan si at den siste der er helt super, men du får volvo lyd i motoren ! pga vifta går med reima konstant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriss Benz Posted August 12, 2009 Author Share Posted August 12, 2009 hey så du ikke hadde fått noe fasit svar men det skal ikke jeg gi deg heller på min 220d hadde jeg akkurat samme problemet. har også tidligere hatt problemet på en 190 m102 motor på 220en (w202) så kjøpte jeg ny vifte. Ja det hjalp! på 190en triksa vi med å legge en gummipakning som jeg skjærte til selv, å skrudde av viften å la denne pakningen imellom. da går viften konstant, å du får ->aldri<- varmere motor en 80 grader da. så da har du ihvertfall 2 muligheter der. Kan si at den siste der er helt super, men du får volvo lyd i motoren ! pga vifta går med reima konstant Takk for svar! Var innom BOS og de sa at det ikke var noe galt med bilen. Bilen blir jo ikke vamere enn ca 85-90 grader, bare jeg som har lagt merke til at det er noe varmere enn det har vært før. Hvis den nærmet seg 100 skulle jeg begynne å bekjymre meg sa de på BOS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted August 12, 2009 Share Posted August 12, 2009 skal ikke være noen fare før den har passert 100 med noen grader heller.... opp på rødfeltet er skummelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriss Benz Posted August 12, 2009 Author Share Posted August 12, 2009 skal ikke være noen fare før den har passert 100 med noen grader heller.... opp på rødfeltet er skummelt Ja, men den er heldigvis langt unna rødfeltet. Den er midt mellom 80 og 100 når den er på det varmeste. Rødfeltet starter jo ikke før 120 graders streken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1442 Posted August 13, 2009 Share Posted August 13, 2009 hey så du ikke hadde fått noe fasit svar men det skal ikke jeg gi deg heller på min 220d hadde jeg akkurat samme problemet. har også tidligere hatt problemet på en 190 m102 motor på 220en (w202) så kjøpte jeg ny vifte. Ja det hjalp! på 190en triksa vi med å legge en gummipakning som jeg skjærte til selv, å skrudde av viften å la denne pakningen imellom. da går viften konstant, å du får ->aldri<- varmere motor en 80 grader da. så da har du ihvertfall 2 muligheter der. Kan si at den siste der er helt super, men du får volvo lyd i motoren ! pga vifta går med reima konstant Du mener ikke dette seriøst vel, ikke prøv å finn årsaken, men legg på et nytt problem er løsningen. Motortempen blir sikkert aldri kaldere en 80 når det er kaldt ute heller. Du mister vel ca. 10 hk ved at vifta går hele tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mekkal Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 Du mener ikke dette seriøst vel, quote] selfølgelig, på den gammle 190n gjorde jeg det. å at den vifta er så tung å dra som 10hk tviler jeg på men ok, la oss si det. jeg merket ikke noe til det, med ny termostat, kjølevæske osv, så kokte fremdeles bilen på tomgang. Detta var et triks jeg fikk servert av en gammal ringrev av mercedes skruer, funka knallbra. og den gikk resten av sin levetid med dette. min erfaring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1442 Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 Du mener ikke dette seriøst vel, quote] selfølgelig, på den gammle 190n gjorde jeg det. å at den vifta er så tung å dra som 10hk tviler jeg på men ok, la oss si det. jeg merket ikke noe til det, med ny termostat, kjølevæske osv, så kokte fremdeles bilen på tomgang. Detta var et triks jeg fikk servert av en gammal ringrev av mercedes skruer, funka knallbra. og den gikk resten av sin levetid med dette. min erfaring Vet du om blokka di er full av luft eller vann etter at du byttet kjølevæske, motor koker ikke uten grunn. Når du tapper væske ut av blokka, renner vannet ut kun når luft kommer inn, når du fyller på igjen fra radiator, fylles ikke blokka, med mindre luften slippes ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 hvor mange hester det tar fra bilen å bruke den vifta skal ikke jeg uttale meg om, men på min bil har jeg vifta på bryter i tillegg til automatisk innkobling( siden jeg ikke liker at tempen går godt over 100grader om sommeren ved bykjøring/køkjøring, men jeg har testet topphastighet på bilen uten vifte innkoblet, da gjorde den 205km/t, når vifta ble satt på sank hastighet ned til nesten 190km/t... så forskjell må det jo være. bilen bruker og merkbart mer bensin med vifta innkoblet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.