Georg W. Posted August 1, 2009 Posted August 1, 2009 Hei Lurte på kva erfaring folk har med led pærer til park lys, tåke lys, nær og lang lys? Hvilke pærer er å anbefale for å ikkje få feilmelding? Og kor det går ann å kjøpe desse? Bilen er ein CLK 200kK 06. Mv Georg Quote
Chriss Benz Posted August 1, 2009 Posted August 1, 2009 Jeg har nå x antall led pærer på bilen. Det gir et mer moderne utseende. Jeg har led i park-, skilt-, dør-, tak- og blinklys. Jeg er veldig fornøyd over hvor kult det lyser. Eneste ulempen med de jeg har kjøpt er at de ikke er "no error" pærer. De gir da utslag. Disse er selvfølgelig mye billigere enn "no error" pærene som koster 4-5x så mye. Det er ikke lov å ha led i kjørelys i og med at de lyser for dårlig, men i tåkelys er det "lov", pærene er jo ikke e-godkjent. Sjekk ut www.northlights.no, www.streetdesign.no og www.dioder.no for vanlige led pærer. "No error" pærer kan kjøpes på www.fulmino.no. Quote
T-boy Posted August 1, 2009 Posted August 1, 2009 Alle pærene skal vel i praksis være e-merket. § 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2) 13. Pærer til lykter skal være godkjent og merket i henhold til ECE-reg.nr. 37 eller annen standard med tilsvarende krav, f.eks. e-merket. Audi har jo også hatt LED i hovedlys lenge: http://www.worldcarfans.com/10708133838/audi-pioneers-all-led-headlamp-with-r8-model Quote
Georg W. Posted August 1, 2009 Author Posted August 1, 2009 Takk for svar Chriss. Var innom www.fulmino.no, hadde parkpærer "no error" som passer til bilen. Men tåkelys hadde dei ikkje i "no error". Er det ingen som lager desse? Hadde eit kjapt søk på ebay.co.uk der fant eg ingen "no error" H11 pærer... Trur det blir xenon look på kjørelysene... Quote
Chriss Benz Posted August 1, 2009 Posted August 1, 2009 Alle pærene skal vel i praksis være e-merket. Det stemmer. Så det er egentlig ikke lovlig å kjøre med led i park og lignende siden de ikke er E merket, kun for show som det står på pakken på de fleste led pærer. Men det er jo bare å drite i, alle kjører med det i parklys og lignende der man ikke trenger like bra lys som halogen/xenon. Ettersom jeg vet får man ikke tak i "no error" til vanlige pærer(H7++) enda, jeg har bare sett led som gir feilmelding. Led til tåkelys ser utrolig fett ut, men det er ubrukelig. Lyser jo bare i lykten, nesten ikke noe foran bilen. Xenon-look pærer har blitt veldig bra den siste tiden. Får tak i halogenpærer med opp til 8500k med xenongass i, tilsvarer 4500k i vanlig xenon. Jeg skal prøve ut disse ganske snart. Når jeg har fått kjøpt klarglasslykter blir det xenon med 10 000k Quote
T-boy Posted August 2, 2009 Posted August 2, 2009 Det er vel egentlig ikke så rart man ikke får tak i sånne 'no error' sett til 55W pærer all den tid dette settet må brenne av den effekten for å lure systemet. Blir rimelig varmt ... Enkleste er vel å stappe ei pære ned i ei gammel brusflaske og paralellkoble den innpå Quote
Chriss Benz Posted August 2, 2009 Posted August 2, 2009 Eller sette på en motstand som er lagd for led pærer. Da slipper man å ha flasker nedi motorrommet Quote
repvik Posted August 2, 2009 Posted August 2, 2009 Eller sette på en motstand som er lagd for led pærer. Da slipper man å ha flasker nedi motorrommet Den motstanden må brenne opp mellom 80 og 90 prosent av energien i varme. Da har du et 50-watt varmeelement som du må kjøle på ett eller annet vis Quote
Guest Challenger Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Alle pærene skal vel i praksis være e-merket. Det stemmer. Så det er egentlig ikke lovlig å kjøre med led i park og lignende siden de ikke er E merket, kun for show som det står på pakken på de fleste led pærer. Men det er jo bare å drite i, alle kjører med det i parklys og lignende der man ikke trenger like bra lys som halogen/xenon. Ettersom jeg vet får man ikke tak i "no error" til vanlige pærer(H7++) enda, jeg har bare sett led som gir feilmelding. Led til tåkelys ser utrolig fett ut, men det er ubrukelig. Lyser jo bare i lykten, nesten ikke noe foran bilen. Xenon-look pærer har blitt veldig bra den siste tiden. Får tak i halogenpærer med opp til 8500k med xenongass i, tilsvarer 4500k i vanlig xenon. Jeg skal prøve ut disse ganske snart. Når jeg har fått kjøpt klarglasslykter blir det xenon med 10 000k Kast ikke bort pengene på xenon-look pærer. Har prøvd et utall av disse og de har alt for kort levetid og montering av Xenonpærer i tåkelysene er helt klart og anbefale isteden.(Dog ikke lovlig i Norge) Monterte selv Xenon i H7 lampene på en W211 og dette fikk de gamle H7 til og se ut som stearinlys i forhold. Quote
Chriss Benz Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Alle pærene skal vel i praksis være e-merket. Det stemmer. Så det er egentlig ikke lovlig å kjøre med led i park og lignende siden de ikke er E merket, kun for show som det står på pakken på de fleste led pærer. Men det er jo bare å drite i, alle kjører med det i parklys og lignende der man ikke trenger like bra lys som halogen/xenon. Ettersom jeg vet får man ikke tak i "no error" til vanlige pærer(H7++) enda, jeg har bare sett led som gir feilmelding. Led til tåkelys ser utrolig fett ut, men det er ubrukelig. Lyser jo bare i lykten, nesten ikke noe foran bilen. Xenon-look pærer har blitt veldig bra den siste tiden. Får tak i halogenpærer med opp til 8500k med xenongass i, tilsvarer 4500k i vanlig xenon. Jeg skal prøve ut disse ganske snart. Når jeg har fått kjøpt klarglasslykter blir det xenon med 10 000k Kast ikke bort pengene på xenon-look pærer. Har prøvd et utall av disse og de har alt for kort levetid og montering av Xenonpærer i tåkelysene er helt klart og anbefale isteden.(Dog ikke lovlig i Norge) Monterte selv Xenon i H7 lampene på en W211 og dette fikk de gamle H7 til og se ut som stearinlys i forhold. Skal man ha xenon look pærer må de være støpt i blått eller lilla glass, de flasser ikke. Men å bygge på xenon er nok det beste ja Quote
TEH Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Eller sette på en motstand som er lagd for led pærer. Da slipper man å ha flasker nedi motorrommet Den motstanden må brenne opp mellom 80 og 90 prosent av energien i varme. Da har du et 50-watt varmeelement som du må kjøle på ett eller annet vis Det løste jeg ved å surre såkalt eksosbandasje rundt motstandene. Det funker som bare det Quote
Chriss Benz Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Eller sette på en motstand som er lagd for led pærer. Da slipper man å ha flasker nedi motorrommet Den motstanden må brenne opp mellom 80 og 90 prosent av energien i varme. Da har du et 50-watt varmeelement som du må kjøle på ett eller annet vis Det løste jeg ved å surre såkalt eksosbandasje rundt motstandene. Det funker som bare det legg ut bilder da Quote
T-boy Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Å surre eksosbandasje rundt er ikke spesielt lurt. Motstanden trenger å bli kvitt varmen. De produseres med en merkeffekt som de tåler, men det forutsetter at de blir kvitt varmen. Hos elfa.se er effektmotstander hyllevare, og jeg antar 4,7 ohm er passende for 55W. De har toleranse +/- 5%, så er man riktig uheldig så er forskjellen stor nok til å trigge pærevarselet likevel. Kommer i både 50W og 100W (og mer). Tror 50W blir litt snaut, det koster en drøy hundring pr. stk. En mer elegant løsning er å hakke seg inn på CAN bussen siden dette var en såpass ny bil og sperre/manipulere pærevarsel, men det krever litt innsats Noe ala denne karen har gjort: http://www.honeysw.com/canproject.php Quote
TEH Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Har funka for meg i over et år på parklysa i hvertfall... Bilder er det verre med. Har pakket det godt inn og gjemt det godt unna. I tillegg er den blitt relativt møkkete, hehe... Quote
T-boy Posted August 4, 2009 Posted August 4, 2009 Parklyset er vel ca 5W og det gir betraktelig mindre varme enn 55W. Så der går det nok greit. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.