Jump to content

Hva ER det med folk i bompengeselskaper???

Recommended Posts

Posted

Går det ikke i det minste an å oppføre seg som folk?

Altså historien :

1. Jeg kjøper en brikke for fjellinjen i 2000 omtrent privat på meg selv.

2. Jeg begynner i Nor-Cargo, og abbonementet registreres dit, mens brikken er registrert på meg.

3. Jeg slutter i Nor-Cargo juni 2008.

4. Jeg får et tilbud om å videreføre en eller annen avtale, som egentlig er den samme avtalen som alle får. Den innebærer 20% rabatt på passeringer mot at jeg forskuddsbetaler 500,-. Jeg liker ikke fjellinjen, og vil ikke forskuddsbetale en krone til dem, de kan heller få så mye jobb som det er mulig å gi dem. Jeg dropper avtalen, og betaler regninger etterskuddsvis.

5. Høsten 2008 har Fjellinjen mye problemer med noen svenske / polske skilt som likner hverandre eller noe sånt. I desember og januar får jeg ganske fort regninger for hver måned siden jeg sluttet i Nor-Cargo. Det var bare snakk om småpenger, siden jeg ikke så ofte er i Oslo lenger. Det var også noen regninger (fra fjellinjen) på passeringer hos Vegamot på Hadelandsveien.

6. I juni 2009 får jeg rød strek på Hadelandsveien, og ringer Fjellinjen 06. juli. De kunne lese ut fra systemet sitt at "abbonementet er stengt etter samtale med kunde". Jeg sa at jeg ikke hadde snakket med dem, og ba dem komme med dokumentasjon på at jeg hadde snakket med dem. Sånt tok de ikke vare på, så det gikk ikke, men de sa at det uansett ville blitt stengt fordi det var tre regninger jeg ikke hadde betalt (1 av disse kom noen dager senere, så den hadde jeg ikke fått engang). Jeg kan ikke stort om hva som er hva innenfor bompenger, men etter veldig mye om og men fikk jeg omsider bekreftet fra en i Fjellinjen at oppsigelse av avtalen ikke ville bety noe annet enn at jeg ville få sendt regninger i ettertid. Jeg spurte spesifikt om Hadelandsveien, men det skulle visst gå helt fint.

7. I dag den 31.07.2009 får jeg brev fra Vegamot (selskapet som drifter hadelandsveien altså) med 30,- for passering den 13.06.2009 og 300,- i avgift for ikke betalt.

Jeg ringer selvsagt, men damen viser ingen som helst forståelse tross mine forsøk på å forklare. Hun bare avbryter og er generelt irritabel å snakke med. Jeg ber om å få snakke ferdig og forklare meg, men kommer ingen vei. Det hun kan fortelle meg, er at det er ikke bare abbonementet hos fjellinjen som er sperret, men brikken min er også sperret og satt inaktiv. Derfor har de registrert passering "uten aktiv brikke".

300,- er ikke allverden med penger, men ikke f*** om jeg skal betale de pengene uten litt kamp først.

Hos fjellinjen fikk jeg bare beskjeden "vi er nå stengt. Våre åpningstider er ... til 15.30". Dette var klokken 15.25.

Dette hjalp ikke på humøret etter at jeg tidligere i dag sto nesten en time på trafikkstasjonen for å få prøveskilter til bilen som skal på Våler i morgen. Der hadde tollvesnet gjort en feil og registrert den med feil chassinr ved import.

Noen ganger tenker jeg at det må være deilig å jobbe et sted der man ikke trenger å være hyggelig mot kundene. De får jo ikke gjort noe allikevel. Vi som jobber i vanlige serviceyrker må prøve å være hyggelige mot kundene, så de ikke velger en annen tilbyder.

Posted

Stå på krava!!! Dritt lei det forbanna fjellinjenselskapet jeg og... Har kranglet med dem om en bompassering på en bil jeg hadde meldt stjålet en måned eller to før... Da skal da ikke JEG ha regning på passeringer som jeg ikke har foretatt... de snakket om at de ikke hadde bilde av sjåføren, for han/hun gjemte seg bak solskjermen ved passering, så det kunne like gjerne være meg og at jeg kunne være en sånn forsikringssvindler. Makan til frekkhet har jeg aldri vært borti... For å ha sagt det og, så er ikke regninga betalt, og inkassosaken avsluttet, det var da ikke fjellinjen som trakk kravet, men derimot lensmannen...

Posted

Slik jeg leser forklaringen din så er dette din feil Frode. Når du valgte å ikke videreføre abonnementsavtalen så ble selvsagt brikka di deaktivert. Du får da regning etterskuddsvis ved passering i Oslo. Dette gjelder alle som passerer etter at bomstasjonene ble automatisert tidlig i 2008. Du skulle da ha betalt manuelt i bommen på hadelandsveien og evt. andre bommer du har passert.

Skjønner forøvrig ikke motviljen din mot å ha en avtale med forskuddsbetaling. Jeg har hatt det selv i "alle år" og det fungerer utmerket uansett hvilke bommer jeg kjører igjennom.

Tror jammen du er en liten kverulant jeg.... :)

Posted

Slik jeg leser forklaringen din så er dette din feil Frode. Når du valgte å ikke videreføre abonnementsavtalen så ble selvsagt brikka di deaktivert. Du får da regning etterskuddsvis ved passering i Oslo. Dette gjelder alle som passerer etter at bomstasjonene ble automatisert tidlig i 2008. Du skulle da ha betalt manuelt i bommen på hadelandsveien og evt. andre bommer du har passert.

Skjønner forøvrig ikke motviljen din mot å ha en avtale med forskuddsbetaling. Jeg har hatt det selv i "alle år" og det fungerer utmerket uansett hvilke bommer jeg kjører igjennom.

Tror jammen du er en liten kverulant jeg.... :)

Du har helt rett i at jeg er en liten kverulant, men jeg er ikke enig i at dette er min feil.

Når jeg har kjørt fra juni 2008 til juli 2009 uten noen som helst problemer, og regningene har tikket inn mer eller mindre jevnt og trutt, hvordan kan det da være min feil at fjellinjen i mai 2009 avslutter avtalen jeg aldri har bedt om å ha uten å så mye som gi meg et lite hint om det, og atpåtil påstår at jeg har vært i kontakt med dem og bedt om at avtalen avvikles?

Da jeg var i kontakt med dem den 06. juli, etter å ha fått rød strek på hadelandsveien, så fikk jeg beskjed om at alt ville fortsette som før når ikke jeg hadde avtale, og at det heller ikke ville ha noen konsekvenser ved kjøring i andre bomselskap. Jeg så ikke noen grunn til å tvile på dette. Når vi tutes ørene fulle med radioreklamer om hvor fortreffelig det er å kjøre rundt med autopass, og jeg ikke hadde fått noen beskjed om at selve brikken var deaktivert, så regnet jeg med at alt var i orden.

Grunnen til at jeg ikke vil ha mer enn høyst nødvendig å gjøre med fjellinjen er at de er et møkkafirma, som behandler kundene sine dårligere enn en mygg som akkurat har stukket.

Posted

En eller annen avtale må jeg tydeligvis ha, så nå har jeg i hvertfall tegnet en med Østfold Bomselskap. De er vel neppe så mye bedre de heller, men da slipper jeg i hvertfall å forholde meg til  :cussing: fjellinjen.

Posted

Har aldri hatt trøbbel med Fjellinjen jeg... De har en kjekk webside hvor jeg kan administrere abonnementene mine og se saldo på de o.l.

Sikkert kjekt det, men jeg har jo aldri hatt behov for å administrere noe som helst, siden jeg har blitt etterfakturert. De kan da ikke ha lov til å bare avslutte en "avtale" og deaktivere brikka mi uten å gi meg beskjed en gang?

Posted

Har aldri hatt trøbbel med Fjellinjen jeg... De har en kjekk webside hvor jeg kan administrere abonnementene mine og se saldo på de o.l.

Sikkert kjekt det, men jeg har jo aldri hatt behov for å administrere noe som helst, siden jeg har blitt etterfakturert. De kan da ikke ha lov til å bare avslutte en "avtale" og deaktivere brikka mi uten å gi meg beskjed en gang?

Du skrev jo i pkt 4 i første posten at du ikke godtok videreføringen av avtalen, da har du jo sagt den opp. At fjellinjen er treig er en annen sak.

Tror du har hatt en dårlig dag ...

Psst:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/valg_2009_oslo_og_akershus/1.6676845

Nå har 2 valgomatgreier bekreftet hvem jeg hadde planer om å stemme på ;)

Posted

Du skrev jo i pkt 4 i første posten at du ikke godtok videreføringen av avtalen, da har du jo sagt den opp. At fjellinjen er treig er en annen sak.

Så du mener at å komme et år i ettertid og si opp avtalen "etter samtale med kunden" uten engang å ha vært i kontakt med, eller varslet kunden er helt greit?? Det ble aldri sagt opp noen avtale, den ble bare ikke vidererført i samme form som den var. Det var aldri noe snakk om at jeg etter et år plutselig skulle stå her med postkassa full av bøter, men at faktura for passeringer skulle komme etterskuddsvis i stedet for å være forhåndsbetalt.

Og ja, dagen er ikke den beste etter først å ha stått en time på biltilsynet for å prøve å få skilter til en bil de mener ikke er tollet inn, men som jeg selv har tollet inn og har kvittering på, for deretter å komme hjem og finne bøter for ting jeg helt ærlig og redelig trodde jeg hadde koll på.

Posted

Når en avtale ikke blir videreført så vil det jo med andre or si at den er oppsagt. Så lenge du ikke har tegnet noen ny avtale så er det helt naturlig at brikken er blitt deaktivert. At du da blir fakturert i etterkant er helt normalt, og gjelder for alle som passerer en av fjellinjens bommer uten brikke. (eller med deaktivert sådan, som i ditt tilfelle)

Siden du har fått regninger fra fjellinjen for passeringer på hadelandsveien er sannsynligvis fordi brikken din ikke har blitt deaktivert med det samme. Det burde den etter mitt syn ha blitt gjort i det samme du valgte å ikke videreføre avtelen (eller i praksis sa den opp) Når du da har passert på hadelandsveien har de registrert at du har brikke fra fjellinjen, og viderefakturert til dem. Så har fjellinjen egentlig vært snille og sendt regningen videre til deg, fremfor å returnere den til hadelandsveien og si at "nei, han som kjører med denne brikka har ikke gyldig avtale, dere får sende ham et gebyr"

Du skriver at du har tegnet avtale med Østfold bompengeselskap. Da får du vel såvidt jeg har skjønt rabatt på passeringer i Østfold, men får full pris hos fjellinjen. Mot at du hadde fått 20% med avtale hos dem. Det koster å være vrang.

Posted

Når en avtale ikke blir videreført så vil det jo med andre or si at den er oppsagt. Så lenge du ikke har tegnet noen ny avtale så er det helt naturlig at brikken er blitt deaktivert. At du da blir fakturert i etterkant er helt normalt, og gjelder for alle som passerer en av fjellinjens bommer uten brikke. (eller med deaktivert sådan, som i ditt tilfelle)

De har beholdt brikken aktiv nesten et år. I løpet av dette året har jeg blitt etterfakturert både for passeringer i fjellinjen og andre bomstasjoner uten noe tull.

Siden du har fått regninger fra fjellinjen for passeringer på hadelandsveien er sannsynligvis fordi brikken din ikke har blitt deaktivert med det samme. Det burde den etter mitt syn ha blitt gjort i det samme du valgte å ikke videreføre avtelen (eller i praksis sa den opp).

Det hadde de selvsagt vært hjertlig velkommen til å gjøre, men da burde de gitt meg et lite hint om at "nå kommer det til å ramle inn bøter hvis du passerer andre ikke-helautomatiske bomstasjoner". Mener du virkelig det er OK å bare fortsette som om ingenting er skjedd i et år, og så annulere brikka mi uten å si noe??

Dessuten ble ingen avtale sagt opp. Avtalen som jeg fikk tilbud om å videreføre sa at jeg ville få 20% rabatt ved å forhåndsbetale 500,- . Jeg har aldri forhåndsbetalt noe, og jeg har aldri fått noen rabatt. Dvs. at avtalen aldri har vært aktiv i mitt eie.

Når du da har passert på hadelandsveien har de registrert at du har brikke fra fjellinjen, og viderefakturert til dem. Så har fjellinjen egentlig vært snille og sendt regningen videre til deg, fremfor å returnere den til hadelandsveien og si at "nei, han som kjører med denne brikka har ikke gyldig avtale, dere får sende ham et gebyr"

Akkurat, men det er fordi de ikke sa opp brikka før de etter nesten et år plutselig legger inn i systemene sine at de har vært i kontakt med meg uten å ha vært det.

Du skriver at du har tegnet avtale med Østfold bompengeselskap. Da får du vel såvidt jeg har skjønt rabatt på passeringer i Østfold, men får full pris hos fjellinjen. Mot at du hadde fått 20% med avtale hos dem. Det koster å være vrang.

Jeg jobber i Østfold, og passerer der ganske ofte. Skulle jeg føle for det, så er det fullt mulig å tegne abbonement hos hvert eneste lille bomselskap rundt i landet såvidt jeg har skjønt.

Det var tydeligvis mer kjeft enn sympati å hente her.

Syns virkelig folket det er greit at slike firmaer å bare ture fram og si opp en avtale uten noe som helst varsel? Og i tillegg i etterkant å opplyse, på direkte spørsmål, at det ikke vil få noen som helst konsekvenser for ferdsel i andre bomselskap?

Posted

Jeg er jaggu glad du ikke er kunde av meg Frode......... :lol: :lol:

Makan til kverulant er det lenge siden jeg har hørt....og jeg kan kunsten jeg også  :?

Frode som advokat hadde vært no' det  :lol:

Posted

Hvorfor er jeg kverulant fordi jeg ikke vil godta at fjellinjen sperrer brikken min, og derved fører til at jeg får diverse bøter? Den ene jeg har fått til nå var fra 13. juni, men jeg har kjørt der flere ganger, så det er nesten garantert flere på vei. Jeg har sendt dem en henvendelse på det, og spurt pent om de kan hjelpe meg å få betalt det jeg skal uten at det blir masse bøter. Det samme med Østfold, der jeg i hvertfall har kjørt gjennom to ganger hver vei.

Og fortsatt er det ingen som har greid å svare på at de faktisk mener det er helt greit av fjellinjen å bare sperre brikken min uten å gi meg beskjed, samtidig som de lyver på seg at jeg har vært i kontakt med dem for å sperre den.

Posted

Hvorfor er jeg kverulant fordi jeg ikke vil godta at fjellinjen sperrer brikken min, og derved fører til at jeg får diverse bøter? Den ene jeg har fått til nå var fra 13. juni, men jeg har kjørt der flere ganger, så det er nesten garantert flere på vei. Jeg har sendt dem en henvendelse på det, og spurt pent om de kan hjelpe meg å få betalt det jeg skal uten at det blir masse bøter. Det samme med Østfold, der jeg i hvertfall har kjørt gjennom to ganger hver vei.

Sånt er veldig greitt for bompengeselskapet å tjene penger på. Kundene er i utgangspunktet misfornøyd med å måtte betale i utgangspunktet, så det er ikke akkurat noe stort tap om man sender ut bøter i hytt og pine. Det er ikke som om man har så fryktelig mange réelle valg heller.

Posted

Endelig litt gladnyheter :-)

Hadelandsveien snakket jeg med, fikk en oversikt over passeringer og betalte de. Jeg har snakket med en meget hyggelig dame der, som ringte meg tilbake i dag og sa at alt nå var i orden, så jeg kunne bare se bort fra tilleggsavgiften og betale for passeringene, noe som altså allerede var gjort.

I Østfold var de en smule vanskeligere, men jeg har i hvertfall fått opplyst hvilke passeringer jeg hadde før 15.juni (som var så langt de hadde kommet), og kunne betale for de + de jeg visste jeg hadde kjørt etter det. De kunne ikke trekke rett fra abbonementet mitt etterhvert som de oppdaget passeringer, og jeg ville ikke få tilbakebetalt om jeg betalte inn for mye, men jeg skulle da i det minste slippe noe tilleggsgebyrer.

Kanskje det bare er folka i fjellinjen som er så til de grader vanskelige? Sist jeg hadde en runde med dem måtte jeg sende klage til statens vegvesen før jeg i det heletatt fikk et svar utfra klagen jeg hadde skrevet (ikke bare en standardavvisning). Medhold fikk jeg også, i den grad jeg fortjente det.