_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Missforstår jeg nå, eller er dette dem sorte på forrige side? Hvor mange fjell gikk du over for å skaffe disse??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted March 22, 2011 Author Share Posted March 22, 2011 Missforstår jeg nå, eller er dette dem sorte på forrige side? Hvor mange fjell gikk du over for å skaffe disse??? Du misforstår ikke, Syver. Det er et bilde av denne felgen på forrige side. Men det er en 16". De sorte (senter i 199) er 17" Jeg har heller ikke vært over noe fjell, men du verden så gøy det var å forflytte seg over både sjø og land for å treffe på disse hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 23, 2011 Share Posted March 23, 2011 Ta godt vare på dem. Slike ser man ikke for ofte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iNDiANER Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Gratulerer med mye gromdeler, Arnt! Er disse felgene levert nye sortlakkert? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted April 3, 2011 Author Share Posted April 3, 2011 Gratulerer med mye gromdeler, Arnt! Er disse felgene levert nye sortlakkert? Ja de fire som er 199 i senter er levert slik originalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted April 3, 2011 Author Share Posted April 3, 2011 Oljelekk er noe dritt. Oppdaget for noen uker siden at bilen lakk olje på venstre side foran. Jeg antok at det var oljekjøleren siden den er plassert der, og dessverre skulle det vise seg å være sant Men jeg visste også at jeg hadde en stående på delebilen. Selvfølgelig så var gjengene på denne så dårlig at det ikke ble tett nok da jeg prøvde å montere den. Alu mot stål i mange år er ikke en heldig kombinasjon. Dermed prøvde jeg en nødløsning med å tette den gamle. Det varte noen få dager før jeg så det lakk olje igjen Jaja, måtte bite i det sure eplet og skaffet meg en flett ny kjøler. Strevde litt med å få bort resterende aluminium i koblingene som skrus på, og selv med gjengefil ble resultatet ikke helt bra. Men nå er det tett, og får håpe den ikke skal av igjen. Hadde jeg vært klar over problemet, ville jeg sjekket ut pris på slangene mellom filterhus og kjøler også. Da kunne man antakelig fint demontert igjen senere ved behov uten å være redd for at de nye gjengene skulle bli ødelagt. Ellers fikk jeg også montert de nye motorfestene. Det gamle venstre var i fryktelig dårlig forfatning, så det var jaggu på tide med nye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted July 28, 2011 Author Share Posted July 28, 2011 Da, etter to år i mitt eie har jeg endelig fått byttet differensial på bilen. Den gamle hadde slakk og en grusom lagerlyd. Jeg har nå montert differensialen fra delebilen. Denne fikk ny original sperreolje og det ble også foretatt lufting av ASD-kretsen inn på diffen. Etter kveldens prøvetur, så virker den mye bedre med tanke på lyd. Jeg vet det er slakk i indre ledd på venstre aksel, så denne vil bli byttet ved en senere anledning. Pga den store slakken i den gamle diffen, har det nok forplantet seg i enkelte andre deler og jeg har mistanke om at mellomaksel også bør byttet pga slakk i leddet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 28, 2011 Share Posted July 28, 2011 Med 18-hundre biler - så sier det seg vel selv at noe kan ta lengere tid å bytte enn andre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted July 31, 2011 Author Share Posted July 31, 2011 Du sier noe Uansett, nå har jeg kjørt den 50 mil i helga og den fungerer veldig bra. Veldig behagelig å ha en bil som ikke durer og bråker noe fælt fra diffen hvertfall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted September 20, 2011 Author Share Posted September 20, 2011 Har ikke skjedd så alvorlig mye med denne bilen i det siste. Men har tidligere i sommer hatt en rens av dieseltanken. Litt usikker, men antakelig var det dieseldyr på ferde. Dvs slik seig masse som legger seg i bunnen av tanken og sperrer for dieseltilførselen. Dette gjorde at bilen gikk "tom" for diesel ved rett under halv tank. Jeg fikk ut det meste av dritten og renset også silen som sitter i bunnen av tanken. I forrige uke fikk jeg også byttet tankflotøren som av og til hang litt. Dette også pga dieseldyr vil jeg tro. Ellers dukket det også opp en spennende pakke Eibach fjærer til 190D 2.5 Turbo og 190E 2.6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted October 17, 2011 Author Share Posted October 17, 2011 Igår begynte jeg litt på denne bilen. Seter, tepper og midtkonsoll er ute. Planen er at den skal få litt flere SA (sonderausstattung)-koder Her er det i starten, setene er på vei ut. Etterhvert var det førerstolen sin tur. Midtkonsoll, øvre og nedre måtte også ut. Nå ikveld er status slik som neste bilde viser. Teppet og diverse deksler er demontert. I tillegg er et ledningsnett er tatt ut og så vil det vise seg hva som skal inn igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted October 18, 2011 Author Share Posted October 18, 2011 Igår ble det plukket ut litt ledningsnett. Til sammenligning er det litt større mengder som skal inn i bilen Ut går altså 583, og inn kommer 241, 543, 584, 873 og 876. Foreløpig er 584, 873 og 876 lagt på plass inne i kupéen. Det gjenstår å legge det ut i dører og til strøm- og jordingspunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted October 20, 2011 Author Share Posted October 20, 2011 Igår ble det et par timer i bilen igjen. Man er ikke alltid like effektiv, men kablene til bakdørene kom på plass hvertfall Sikkerhetsbelte må ut fra b-stolpen for å få tredd kablene opp fra innsiden av kanalen. Her har kablene til 876 kommet helt på plass på venstre side. 876 er her ferdig med bryter Kablene til 584 ble også ført helt frem til bakdørene. Det er litt mer knot å få de på plass da de skal gjennom gjennomføringen også, men alt går med tålmodighet. Bak sikkerthetsbeltet ser det nå slik ut da kablene er stripset på plass der de skal være. Lydisoleringen er original fra fabrikk. Etter gårsdagen så det slik ut på førerplass. Noe av dette skal opp under dashbord og fram i motorrom, mens resten skal ut i venstre fordør. Så til dagens arbeid. Idag har begge fordørene stått for tur. Begynte med førerdør da jeg regnet med den ville ta en del tid. Forgreningen fra resten av 584 er nokså enkel å få på plass. Verre er det med 241. Dette ledningsnettet er nokså kraftig, og selv om det er "romslig" i både bunnen av a-stolpen og gjennomføringen, så er det en del arbeid å få på plass dette. Vinkler og kroker, samt slanger til sentrallås og ledningsnett som allerede er der gjør dette til en utfordring. Her er alt på plass i venstre fordør og kablene monteres i tilhørende kontakter. For å gjøre arbeidet lettere, brukte jeg en enkel kabel til å dra med de andre gjennom stolper og gjennomføringer. Her der det høyre siden som står for tur. Høyre dør var enklest da det kun var kablene til vindusmotoren som skulle på plass. Forresten, syns folk dette her er helt uinteressant, eller er det noen som følger med her? Kom gjerne med kommentarer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted October 20, 2011 Share Posted October 20, 2011 Keep it commin' Men du kan godt si hva utstyr du monterer. Ikke alle som kan kodene på rams. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted October 20, 2011 Author Share Posted October 20, 2011 241 Elektrisk justerbart sete med memory, venstre side 543 Solskjermer med belyste sminkespeil 584 4 x elektriske vinduer 873 Varmeseter foran 876 Innvendig kupelys bak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted January 11, 2013 Author Share Posted January 11, 2013 Bruksbilen lever i beste velgående. Fungerer stort sett utmerket til alt mulig. Første vinteren jeg hadde den, så ble det en (flere) heftig tur med sladding på snøføre. Det endte med at jeg ødela bakfangeren. Utover det ble den bare festen på igjen med tilhørende sprekker. Rett før jul kjøpte jeg en delebil med samme farge og hel bakfanger. Denne er nå montert på bruksbilen og gir dermed et mye helere inntrykk av bilen. Idag ble det også et lite jubileum her da bilen gjorde seg klar for jakten på 400.000km ved å tippe 300' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
190Entusiast Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Hei Arnt. Veldig artig og lese gjennom denne tråden igjen Nå nærmer det seg 2 år siden sist oppdatering, og jeg vet at turbo'n for tiden ikke er i bruk. Men har du gjort noe med den i senere tid? Inspirerende og lese om den i alle fall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Keep it commin' Men du kan godt si hva utstyr du monterer. Ikke alle som kan kodene på rams. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steglan Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Tilfredsstillende å se at du kjøper originale deler til bilen! Hvordan går det med denne nå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 Tilfredsstillende å se at du kjøper originale deler til bilen! Hvordan går det med denne nå? Denne bilen har stått avregistrert noen år i påvente av en større jobb ifm med rust venstre side. Usikker når det vil bli påbegynt. Holder for tida på med den grønne 190E, så den må hvertfall bli ferdig først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.