Arnt Posted July 29, 2009 Posted July 29, 2009 Ja, da var jeg tilbake med en ny dieselbil. Var en tur til Åndalsnes i uke 30 og handlet meg en original 190D 2.5 Turbo Sportline. Bilen er utstyrt med 4 seters delskinn, automat, ASD og ABS for å nevne noe. Km.stand er for tiden 260.000km etter at den rundet det da vi ankom Notodden på turen hit. Har hatt ute interiør for vask og støvsuging, så bilen gir et helt annet inntrykk nå enn da jeg hentet den. Bilen skal til EU i nov. og i den forbindelse må jeg få byttet fremre eksosrør, snekke og putene på toppen av demperne foran. VIN WDB201128... Model 190 D 2.5 TURBODIESEL Chassis 201128... Engine 602961 12 006653 Transmission 722413 02 802544 Order 0 1 220 70098 Delivery date 89.08.02 Dealer Hannover branch (220) Interior fabric black+anthracite (071) Paint 199 metallic blue-black Options 211 automatic limited slip differential (ASD) 240 outside temperature indicator 243 sports seats, front and rear 281 steering wheel with sports design (390 mm dia.) and gearshift lever in leather trim 412 electric sliding roof with tilting device 420 automatic transmission, floor shift 430 headrests in the rear 466 central locking system 470 anti-lock braking system (abs) 532 automatic antenna without radio set 583 electric window lifters (front doors) 593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip 650 sports chassis with 15-hole light alloy rims 950 sportline (consisting of codes 65/0, 243, 281) Quote
Arnt Posted August 5, 2009 Author Posted August 5, 2009 Spoiler må man ha Koffertlokket som stod på bilen var noe rusta, så satte på et lokk med spoiler som stammer fra en 2.5-16. Quote
Dani mb Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 Alltid moro å se en 190 her Der fikk du deg en fin 190 2.5 TD!! Ikke glem å legge bilder fra Før og Etter da... Finere spoiler finner man ikke til denne.... Quote
FrodeS Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 Spoilere har jeg vanligvis ikke særlig sansen for, men den der så skikkelig fin ut. Sammen med litt annet småtteri løfter den utseende ganske mange hakk i mine øyne. En pen 190D 2,5 turbo sportline må da være den grommeste 190en til mer eller mindre normalt bruk. Quote
Arnt Posted August 6, 2009 Author Posted August 6, 2009 Bildene lyver egentlig litt. Bilen er fin på avstand, men bærer litt preg av å være bruksbil. Den har også spor etter skade bak, men ikke noe som er umulig å utbedre. Har kikket litt på bildene av bilen med og uten spoileren. Siden bilen er en facelift, synes jeg egntlig den er veldig fin uten spoileren. Men regner med den blir værende da jeg har andre planer også Det sies at en 2.5 turbo skal gå bedre enn en 190E 2.0, og dette var også noe tidligere eier bekreftet. Jeg synes det er greit med effekt i den, selv om datidens nivå på dieselbiler ikke når nåtidens til knærne Quote
Arnt Posted August 8, 2009 Author Posted August 8, 2009 Får prøve med litt oppdatering av tekst og bilder. Kim og min 2.3-16 utenfor den lokale YX-stasjonen i Åndalsnes. Omsider ankommer det en 190D 2.5 Turbo. Frontspoileren var ikke helt min smak, så den ble tatt av. Tror egentlig den var beregnet pre-facelift fanger. Endelig på vei hjemover. Her er vi kommet til Dombås. Begge bilene trygt tilbake på Notodden. Nyvasket begge to, og hadde ute interiøret i den nye slik at den ble ordentlig støvsugd alle veier. Motorvasken lot seg vente til jeg kom hjem da jeg ikke hadde steam med varmtvann for hånd på Notodden. Utstyrsplaten... Quote
Arnt Posted August 8, 2009 Author Posted August 8, 2009 Mulig det er meg som er litt trangsynt, men bilen er jo gammel så må regne med litt. MEN; Har et lite problem med ASD på denne bilen. I den forbindelsen filmet jeg en liten snutt som viser hva som skjer når jeg setter på tenning og starter. Noen som har ei løsning på dette? Som dere ser så tenner ikke trekantlampen, og ASD kontrollampen slukker heller ikke etter start. Quote
Arnt Posted August 9, 2009 Author Posted August 9, 2009 Litt om hvordan jeg kom over bilen og ting som er gjort... I begynnelsen av juli var jeg innom autodb og kikket igjennom annonsene på Mercedes 190. Der oppdaget jeg ved en ren tilfeldighet bilen som kun var omtalt som "190E" uten noen form for modellbetegnelse. Klikket likevel inn på annonsen og leste i teksten at det var en 2.5 dt. Etter litt sjekking fant jeg ut at dette var en original bil, og i Sportline utførelse. Denne var litt interessant, selv om prisant. var godt over hva jeg egentlig kunne tenke meg å gi for en bil jeg ikke hadde bruk for. Siden jeg har en bruksbil jeg er meget godt fornøyd med (E270 CDI) så prøvde jeg ikke tenke mer på det. Men dagene gikk, og jeg klarte ikke dy meg. Skulle ha et par ukers ferie og fikk med meg Kim, en kompis fra Notodden, og la i vei oppover mot Åndalsnes hvor jeg skulle møte eier. Siden vi hadde vel godt 60mil å kjøre fra Notodden, hadde jeg fått eieren til å ta turen fra Molde og til Åndalsnes. Dermed ville vi spare totalt ca 2 timers kjøring og ei ferje inkludert. Omsider etter litt pruting så ble vi enige om handel og startet på turen hjemover. Bilen fungerte greit teknisk, bortsett fra hull i eksos, slakk i snekke og ASD lampe som lyste. Det siste mest sannsynlig pga forskjellig dekkdimensjon; 215/40-17 kontra 225/45-17 Vi stoppet i Vinstra på ei lokal pizzasjappe for å få i oss noe mat på hjemveien. Da vi skulle dra videre så jeg på en mottatt SMS at det var en som lurte på hva jeg var ute på i Vinstra Jeg kjente jo ingen der, men det skulle vise seg at et medlem i MB190klubben hadde sett min bil og prøvd å ta kontakt. Vi møtte han lengre borti gata og slo av en prat i noen få min før vi dro videre. Verden er jaggu ikke så stor selv om man kjører Norge på langs Skaffet meg to nye dekk i 215/40-17 til bak, slik at den har riktig rulleomkrets rundt om. Etterhvert så fikk jeg bilen hjem til Lyngdal, og hadde allerede bestilt eksosrøret fra turbo og bak til første demper. Den ble byttet med en gang og ga bilen en mye lunere lyd, selv om den brummer og uler litt fra det åpne GREEN-filteret. Rimelig ferdig det gamle røret gitt Var også innom Auto-Trio første uka i August og fikk med meg to stk gummilager til dempertårnene. Har fått byttet disse, og smurte opp bremsene foran i samme slengen. Ellers har jeg idag slettet feilkodene på ASD og ble også kvitt problemet med at ASD kontrollampen lyste i samme slengen. Godt få bort slikt! Så en liten godbit til slutt. Meg og en kompis sin 190D. Begge to originale 2.5 Turbo Ikke dagligdags at man fanger to slike i et bilde Quote
Stian Stormyr Posted August 9, 2009 Posted August 9, 2009 Gratulerer med enda en fin bil! Blir det "16v-look" på denne da? Quote
Arnt Posted August 14, 2009 Author Posted August 14, 2009 Forrige helg var jeg invitert i kalas hos en av de beryktede i Stavanger-avd., Sven Håkon. Dagen etter en vellykket aften, tok vi en luftetur for å kjenne den vestlandske sjølufta krydret med masse sol for anledningen. Et lite stopp innom Skadberg Works ble det også tid til. Her ser man to blad Skadberg inspisere den turbolada OM602 motoren, mens Sven Håkon allerede har fått blod på tann for hva som med til med Surf Blau I bakgrunnen til høyre skimtes den mye omtalte krokodillen til Bernt. Maling stod på tapetet denne dagen, så jeg tror gutta syntes det var godt å få inhalert litt god diesel-dunst fra motorrommet, fremfor Jotun maling og white-spirit Quote
bska Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 he he Arnt, som nevt lukter varm diesel motor rett og slett BÅT! når det er sagt kan du være glad jeg er halvt poda sørlending med en visst maritim tilknytning - hadde jeg derimot vært 100% jærbonde ville nok diesel eimen vært tettere knyttet mot landbruksmaskiner - he he Uansett, det var meget hyggelig med besøk Quote
Arnt Posted August 22, 2009 Author Posted August 22, 2009 Idag har det vært tid for å fått tatt litt rep i forbindelse med kommende EU-godkjenning. Opphengskuler begge sider foran, samt v. opphengskule bak ble byttet. Bremseskivene bak var rustet, så da byttet jeg likegodt skiver, klosser og bremseband til håndbrekk også. Nye bremseslanger og bremserør fra forgreningsventilen og ut til slangene er også erstattet. Nå gjenstår det å få byttet begge spissingstag i bakstillinga, ei ny snekke og få tatt en 4-hjuls kontroll. Da burde bilen være klar for ei ny godkjenning uten anmerkninger Men jeg har støtt på et problem denne ganga ang bremsene bak. Da jeg skulle sette inn de nye klossene (orig. Mercedes) i caliperen, manglet det nesten 3mm plass til hver kloss. Etter litt undersøkelse på andre calipere som jeg hadde, så viste det seg at det finnes to typer bredde der hvor klossene sitter. Ikke vet jeg hvorfor, men kan jo tenkes at de smale er av gammel opprinnelse og at de brede er noe som kom da 202 kom på markedet? Uansett så har jeg aldri vært bori dette før. På min 2.3-16 var det bolt on. Jeg løste problemet ved å finne to andre calipere av den brede typen. Et par bilder tatt med mobil... Quote
Arnt Posted September 4, 2009 Author Posted September 4, 2009 Da nærmer seg det at bilen kan prøve seg på EU-kontroll igjen. Byttet alle 4 foringene på stabilsatorstaget foran i forrige uke. De var blitt rimelig slakke, så det var nok på tide. Ellers ble det tid igår for å bytte fremre oppheng til travers på høyre side. Idag har det også blitt gjort litt, og begge spissingstag bak samt opplagring og lager til mellomsaksel var det som stod for tur. Har et håp om å få tatt en firhjulskontroll på bilen i morra. Det gjenstår også å få byttet olje og filter på automatkassa, men regner med det går i boks i morra! En bruktbil er alltid en bruktbil, men det føles godt å få strekt den opp slik at man ikke kjenner slakk alle veier når man er ute og kjører. Quote
Arnt Posted September 5, 2009 Author Posted September 5, 2009 Da har bilen gjennomgått 4-hjuls kontrol idag. Etter bytte av spissingstag bak og noe foringer, var det nødvendig å få justert litt spissing både foran og bak samt camber foran. Spissing ble helt grei, men det forundrer meg egentlig litt at camber ligger litt utafor siden det ikke sitter senkesett på denne bilen. Skal bli moro og se hvordan dkkslitasjen blir, men til gjengjeld for å hindre litt skjev slitasje så ble spissingen foran lagt to-tre grader høyere enn anbefalt. Dette for å prøve og få jevnere slitasje på dekkene Til slutt idag så ble det foretatt olje- og filterbytte på automatkassa, så nå burde bilen være rimelig klar teknisk både for treff og mange nye km Quote
Arnt Posted October 18, 2009 Author Posted October 18, 2009 Ikke fått oppdatert her, men bilen ble godkjent i forrige måned så nå er den i good shape og klar for nye eventyr Ellers kom jeg over en skadet 2.5 Turbo fra utlandet og da var det igrunn bare å få handlet Ikke store skaden, men nok til at den ble vraket. Den er greit nok utstyrt, men det var ASD kardangen som gjorde den interessant siden den det er litt slakk i kardangen på den andre bilen. Og siden utvekslingen er 1:2.65 så har jeg enda ikke funnet noen brukte ASD kardanger på markedet. Denne virker tight og fin, og det lille jeg har kjørt delebilen så har jeg ikke hørt noe ulyd av den store dimensjonen. Quote
Arnt Posted November 7, 2009 Author Posted November 7, 2009 Var ferdig på jobb og på vei hjem igår. Må stoppe bak en taxi-Sprinter i et kryss for å komme ut på riksveien. Plutselig hiver sjåføren taxien i revers og rygger uten noe forvarsel. Resultatet blir som bildet viser. Fangerpølsen og absorberingsdelen for seg en kraftig trøkk og blir ødelagt. Sjåføren la seg flat med en gang og beklaget det hele med at hun var veldig stresset. Heldigvis kjente jeg den kvinnelige sjåføren, så avtalen ble å gjøre opp senere. Hvordan ordningen blir, er jeg usikker på. Men det var snakk om at taxisentralen hadde en egenandel på 10.000kr, så siden denne skaden er på ca 2000kr i deler pluss arbeid, vil det lønne seg å få et kontant oppgjør og glemme saken. Quote
Arnt Posted November 10, 2009 Author Posted November 10, 2009 Da har jeg fått taksert skaden på bilen. Deler og arbeid kommer på 4039,85kr. Har bedt taxisentralen om kontant oppgjør med mindre de vil ta det på forsikringa (der de har egenandel på 10.000kr etter hva jeg har hørt) Litt spent på hvor lang tid det vil ta før det blir ei ordning i saken. Skulle få beskjed i løpet av uka sa han jeg prata med... Quote
iNDiANER Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 Her har du sannelig bruksbil som det er fare for overlever deg! Må si den har blitt fin! Får håpe det ordner seg greit med skaden, det kunne jo tross alt vært mye verre også Quote
Einar Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 Fin bil på bildene ja.... Tør jeg spørre om hva den nye girkula kosta, har noe slitt skinn på min også dessverre.. Det er plass til 603.960, det er jeg overbevist om Quote
Arnt Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 Fin bil på bildene ja.... Tør jeg spørre om hva den nye girkula kosta, har noe slitt skinn på min også dessverre.. Det er plass til 603.960, det er jeg overbevist om Gearkula har delenummer 129 267 00 10 9045 og koster 1322kr ny på BOS. Hehe, er egentlig greit fornøyd med 602'en som sitter der fra før Quote
Arnt Posted December 27, 2009 Author Posted December 27, 2009 Bilder av gearkula Den er en drøm å holde i, i motsetning til den gamle. Ellers har det kommet "litt" snø her Hadde meg også en kjøretur over heia her om dagen til min mormor. Fantastiske kjøreforhold for en som er interessert i motorsport og i tillegg hadde valgt bilen med ASD for anledningen Quote
Arnt Posted December 27, 2009 Author Posted December 27, 2009 Reshjemheia? Nei er på sørlandet dette. Rv461 mellom Kvås og Konsmo Quote
HolgersEN Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 Reshjemheia? Nei er på sørlandet dette. Rv461 mellom Kvås og Konsmo Det er en skikkeli artig vei og kjøre det :D Når skal du tine og måke snø av resten av troppenne i gardsrommet? Quote
Arnt Posted December 27, 2009 Author Posted December 27, 2009 Reshjemheia? Nei er på sørlandet dette. Rv461 mellom Kvås og Konsmo Det er en skikkeli artig vei og kjøre det :D Når skal du tine og måke snø av resten av troppenne i gardsrommet? Ja er en veldig artig (og krevende vei når farten kommer på høyere nivå) Tja, har forsåvidt måkt 210en et par ganger, men de andre er ikke prioritert. Men snøen vil bli fjernet siden det blir ganske tung når den blir våt Quote
Recommended Posts