Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har kjøpt nytt registerkjede som jeg tenkte å bytte på min. Jeg har kjedet og låsen.

 

Såvidt jeg har forstått, så skal kjedestrammeren demonteres og tas ut før kjedet åpnes og det nye hektes innpå. Motoren turnes til hele det nye kjedet er inne, og deretter hektes det nye kjedet sammen med kjedelåsen. Til slutt settes kjedestrammeren inn og monteres.

 

Høres lett ut i teorien, men er det like lett i praksis?

 

Hvordan åpner jeg kjedet, og hvordan låses det igjen? Det holder kanskje ikke med en vanlig sykkelkjedeåpner?

Posted

Husk å resette kjedestrammeren! Det er VIKTIG hvis du ikke vil knekke kammen og få enda fler og dyrere problemer! Ellers skal det vel være relativt enkelt.

 

Jeg tror det er relativt enkelt, men det jeg lurer på, er hvordan jeg får "klinket" kjedelåsen. Er det kun spesialverktøyet som gjelder?

 

Det med kjedestrammeren er viktig å huske på, så det kan ikke gjentas ofte nok. Det er vel bare å skru ut stemplet, og så montere hylsen først, og stemplet etterpå?

Posted

Det med kjedestrammeren er viktig å huske på, så det kan ikke gjentas ofte nok. Det er vel bare å skru ut stemplet, og så montere hylsen først, og stemplet etterpå?

Stemmer, det var sånn vi gjorde det på min, andre gang :P

 

Ellers vet jeg ikke hvordan du skal få av kjedelåsen. Kutte kjedet og sette på ny kjedelås der du kuttet kan jo være en løsning 

Posted

Det med kjedestrammeren er viktig å huske på, så det kan ikke gjentas ofte nok. Det er vel bare å skru ut stemplet, og så montere hylsen først, og stemplet etterpå?

Stemmer, det var sånn vi gjorde det på min, andre gang :P

 

Ellers vet jeg ikke hvordan du skal få av kjedelåsen. Kutte kjedet og sette på ny kjedelås der du kuttet kan jo være en løsning 

 

Få -av- skal nok gå lett, men det skal sammen igjen, og en kjedelås er ikke bare å "sette på", den skal klinkes på noe vis. Tipset til Alexander kan jo fungere, men jeg føler jeg bør vite litt mer før jeg går løs på det :-)

Guest Einar
Posted

Husk å resette kjedestrammeren! Det er VIKTIG hvis du ikke vil knekke kammen og få enda fler og dyrere problemer! Ellers skal det vel være relativt enkelt.

Det der gjorde jeg første gangen, og av gammel vane, andre gangen skrudde jeg den bare inn, uten noe problem, er ikke noe som låser strammeren på OM603 ettersom jeg har sett, riktignok står det en strammer fra 601 i min nå, men den var helt identisk begge de 2 jeg har fra 603.

Og, nei, kammen min knakk ikke av det, den knakk før kjedet kom på.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...