FrodeS Posted July 29, 2009 Posted July 29, 2009 Jeg har kjøpt nytt registerkjede som jeg tenkte å bytte på min. Jeg har kjedet og låsen. Såvidt jeg har forstått, så skal kjedestrammeren demonteres og tas ut før kjedet åpnes og det nye hektes innpå. Motoren turnes til hele det nye kjedet er inne, og deretter hektes det nye kjedet sammen med kjedelåsen. Til slutt settes kjedestrammeren inn og monteres. Høres lett ut i teorien, men er det like lett i praksis? Hvordan åpner jeg kjedet, og hvordan låses det igjen? Det holder kanskje ikke med en vanlig sykkelkjedeåpner? Quote
Chriss Benz Posted August 2, 2009 Posted August 2, 2009 Husk å resette kjedestrammeren! Det er VIKTIG hvis du ikke vil knekke kammen og få enda fler og dyrere problemer! Ellers skal det vel være relativt enkelt. Quote
FrodeS Posted August 2, 2009 Author Posted August 2, 2009 Husk å resette kjedestrammeren! Det er VIKTIG hvis du ikke vil knekke kammen og få enda fler og dyrere problemer! Ellers skal det vel være relativt enkelt. Jeg tror det er relativt enkelt, men det jeg lurer på, er hvordan jeg får "klinket" kjedelåsen. Er det kun spesialverktøyet som gjelder? Det med kjedestrammeren er viktig å huske på, så det kan ikke gjentas ofte nok. Det er vel bare å skru ut stemplet, og så montere hylsen først, og stemplet etterpå? Quote
Alexander Posted August 2, 2009 Posted August 2, 2009 Klinket kjedelåsen med en kulehammer og mothold jeg... Quote
Chriss Benz Posted August 2, 2009 Posted August 2, 2009 Det med kjedestrammeren er viktig å huske på, så det kan ikke gjentas ofte nok. Det er vel bare å skru ut stemplet, og så montere hylsen først, og stemplet etterpå? Stemmer, det var sånn vi gjorde det på min, andre gang Ellers vet jeg ikke hvordan du skal få av kjedelåsen. Kutte kjedet og sette på ny kjedelås der du kuttet kan jo være en løsning Quote
FrodeS Posted August 2, 2009 Author Posted August 2, 2009 Det med kjedestrammeren er viktig å huske på, så det kan ikke gjentas ofte nok. Det er vel bare å skru ut stemplet, og så montere hylsen først, og stemplet etterpå? Stemmer, det var sånn vi gjorde det på min, andre gang Ellers vet jeg ikke hvordan du skal få av kjedelåsen. Kutte kjedet og sette på ny kjedelås der du kuttet kan jo være en løsning Få -av- skal nok gå lett, men det skal sammen igjen, og en kjedelås er ikke bare å "sette på", den skal klinkes på noe vis. Tipset til Alexander kan jo fungere, men jeg føler jeg bør vite litt mer før jeg går løs på det Quote
Guest Einar Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Husk å resette kjedestrammeren! Det er VIKTIG hvis du ikke vil knekke kammen og få enda fler og dyrere problemer! Ellers skal det vel være relativt enkelt. Det der gjorde jeg første gangen, og av gammel vane, andre gangen skrudde jeg den bare inn, uten noe problem, er ikke noe som låser strammeren på OM603 ettersom jeg har sett, riktignok står det en strammer fra 601 i min nå, men den var helt identisk begge de 2 jeg har fra 603. Og, nei, kammen min knakk ikke av det, den knakk før kjedet kom på. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.