Jump to content

Raslelyd og dårlig trekkraft på turtall

Recommended Posts

Posted

Jeg har en E 220 CDI W211, 2003 modell som ikke er helt frisk, og lurer på om noen kan gi et tips på hva feiler: Ved kjøring i lav fart, ca. 20 km/t, lugger bilen og turtallet går opp og ned. Når jeg står parkert (gear i P) og kjører turtallet sakte og jevnt opp, kommer en slags "raslelyd" når turtallet når 2.200 omdreininger. Turtallet faller da ned, og lyden forsvinner. Når lyden forsvinner går turtallet igjen opp, og det samme gjentar seg når den når 2.200 omdreinger. Slik går turtallet opp og ned ettersom lyden kommer og går, uten at jeg beveger gasspedalen. Jeg mener også at bilen har mindre trekkraft enn den skulle ha, ikke så mye at jeg bestemt kan si at det er feil, men mener at min gamle 143-hesters 220 gikk bedre. Er det noen som har vært borte i noe lignende? kan det være feil med dyse el.l.

Posted

høres ut som omtrent samme symptom jeg hadde på min transporter 2001mod.... Der var det luftmassemåleren som hadde gått... ta diagnose på den så vil det vel ligge inne som en feilkode? evnt låne en lmm fra en bil på hoggeriet... tror ikke det går å måle lmm med et multimeter el lignende...

Posted

høres ut som omtrent samme symptom jeg hadde på min transporter 2001mod.... Der var det luftmassemåleren som hadde gått... ta diagnose på den så vil det vel ligge inne som en feilkode? evnt låne en lmm fra en bil på hoggeriet... tror ikke det går å måle lmm med et multimeter el lignende...

Får du feilkode på luftmassemåleren viss den er gåen? Lærte noe nytt idag også :D

Posted

Mener å ha lest at noen har fått feilkode på den, men vet ikke med sikkerhet da jeg ikke driver med nyere biler med slik teknologi selv :P hehe...

• 2 weeks later...
Guest Harald Landa
Posted

Hei.

Dette høres ut som en av disse "standard mercedes feil" har selv en v-klasse 99 mod med 220 cdi motor, her er injektorene festet med en 6mm strekk bolt, toppen er av lett aluminium og dette gjør til at denne bolten slipper og du får lekasje i en dyse. Du vil kjenne en sur lukt av bilen av forkoksa diesel i toppen. Det er en vannvittig dyr jobb hos Bos, jeg tok selv og boret opp det 6 mm hullet til 9 mm, gjenget opp til 10 mm og boret så opp denne 10mm med 5 mm, og gjenget til 6mm, satte ned denne 10 mm med lock tite og brukte den orhinale strekk bolt. bilen har nå gått ca 30 000 etter dette. denne rep kom på ca 4000.- p.ga  ny dyse. Bos skulle ha minimum 20 000 for denne jobb.

Posted

For å si det slik, du merker fort om du har lekkasje i noen av dysene, om du åpner motorrommet og tar bort dekslet som ligger over motoren. Er det mye svart koks der, har du lekasje. Og du behøver ikke borre opp hullet(ene), så lenge du får ut bolten uten å knekke den. Men anbefaler og samtidig bytte dyse, kopper ringen og bolten. Om du har lekasje da. Og gjerne smør opp sidene på dysene med litt kopperpasta før du dytter dem ned. Har selv gjort dette på et par biler, mens jeg jobbet som bilmekkanikker.

Posted

Det er ikke feil på dyser ifølge Mercedesverksted, sjekket for kr. 6.000- i går. De testet dyser på alle mulige måter, virket ifølge mekaniker at lyden kom fra sylinder nr. 4 (testet med stetoskop), etter å bytte om dyse 1 og 4 var lyden fortsatt på samme sted. Mekaniker hadde ingen annet forslag enn å bytte alle dyser for å se om dette kan ha virkning. Å bytte 4 dyser til kr. 4.100,- pr. stk. + arbeid synes jeg blir litt mye uten å vite om det blir bedring.

Posted

Feilkoder ble lest av, men ingen syntes relevante på symptomer: Starterstyring (skiftet starter i fjor høst), feilsignal fra veivakselføler og feil på CAN SIGNAL. Feilkoder ble slettet og ingen kom tilbake selv om feilen er tilstede. Det ble kontrollert høytrykkssystem, railtrykksventil, mengdereguleringsventil etc. alt OK. Videre kontrollert alle faktiske verdier rundt ladetrykk, railtrykk, eksostilbakeføring og innsugskanalavsjaltning, alle OK. både kontrollert og tvangsstyrt, men ingen utslag på lyd. Kontrollert mengderegulering på injektorer nøye på tomgang, turtall og ved belastning, ingen avvik. Målt returlekkasjemengde på injektorer, alle innenfor tillatt avvik.