Jump to content

Kjøpsråd TV

Olav

Recommended Posts

Et alvorlig off-topic emne på et bilforum, men nå er jo dere er de eneste vennene jeg har så derfor slenger jeg ut et spørsmål. :lol: :lol:

Siden dere er en kunnskapsrik og velskolert gjeng så har dere sikkert greie på TV-apparater også.

Saken er den at i kveld når svenske Herreys begynte med sine velregisserte dansetrinn og håndbevegelser og diggy loo diggi ley, så ble det for mye for min gamle TV. Skjermen gikk i svart, mens det ble atskillig mer lys bak. Dermed regner jeg med at det ikke er vei tilbake, og jeg må gå til anskaffelse av et nytt fargefjernsyn. Jeg har registrert at dagens TV-apparater er endel flatere enn den digre klumpen som nå står oppå benken min, men ellers er jeg blank. Får fullstendig noia av all verdens tekniske uttrykk og stoler absolutt ikke på fjortisene med sommerjobb på Elkjøp.

Jeg skal ha en kvalitets-TV med godt bilde. Trenger ikke allverdens størrelse siden jeg sitter ca 3 meter unna. Signaler kommer via kabel, og etter sigende skal det etterhvert bli koblet slik at vi får Riks-TV sine digitale signaler via kabelen. Jeg ser at noen apparater har innebygget riks-TV mottaker, er dette lurt? Skal jeg ha LCD, LED eller Plasma? Lyden kjører jeg via surroundanlegget, så lydkvalitet er ikke vesentlig. Ser stort sett bare på TV, ikke DVD eller spill.

Håper noen har litt peiling eller erfaringer og kan anbefale meg et godt og trygt kjøp. Som vanlig er det høyest mulig kvalitet til lavest mulig pris som gjelder.

kan bare referere til noen merker. Sony, Panasonic og Pioneer er de eneste merkene av tv som kommer i hus hos meg iallefall...

Har nå en Sony 40" full hd lcd. kdl40-V4210 mener jeg den heter. dette er en rimelig fullhd iallefall til sony å være. er en såkalt elkjøp-modell. Syns den tilfredstiller mine krav og vel så det...

LED er for nytt til at jeg hadde gått for det...

På ABC electronic i stanseveien på Økern/Oslo er det gode muligheter for å gjøre et kupp. Dog har de ikke hjemmeside med produktene sine, så man må ringe/møte opp og se hva de har.

EDIT: -og de driver kun med Samsung.

LED er ikke skjermen, den er fortsatt LCD. Det er bakgrunnsbelysningen.

LED er såpass modent at det er neppe noe problem.

LED bruker også betraktelig mindre strøm og blir slankere. I tillegg justeres lysstyrken dynamisk (ihvertfall noen modeller) for å bedre bildekvaliteten (bedre sort).

Jeg drømmer egentlig om muligheten til å ta minnekortet fra videokameraet og putte det rett inn i TV for å se filmene, i dag har jeg bare funnet

apparater som kan vise stillbilder, eller MPEG4 i forbindelse med riks TV. Så jeg sitter fortsatt på gjerdet ;)

Samsung er heller ikke et dårlig merke.

Når det gjelder størrelsen og avstanden 3m så har jeg hørt at folk som har kjøpt for små har angret etter en stund og gjerne vil ha større.

Jeg mener man da må gå for full HD ellers blir det kornete. I butikken står du på 3m avstand og vurderer.

En annen greie du bør legge merke til er oppfriskningsfrekvensen. Den gamle TV'n din hadde 50Hz antar jeg. Noen nyere har 400Hz.

Du kan se i butikken på hvor 'hakkete' bildet blir ved mye beveglse, gjerne i sjøsprøyt/snø o.l.

Lykke til med valget ;)

"Jeg mener man da må gå for full HD ellers blir det kornete."

Til denne kommentaren lurer jeg på en ting, jeg er og av oppfatning at man bør kjøpe full hd for å ha sagt det, men spm er; pr i dag er det INGEN som kjører sendinger i full hd, men i hd oplløsning som da er 1080x720, full hd er 1920x1080.

Hva mener du da er forskjellen mellom en fullhd og en hdready pr i dag? er jo bare bs i en god del år fremover...

98% av alle sendinger på tv i dag er gamle repriser som uanz ikke er i oppløsning høyere enn 640x480 som er gammeldags vga standard...

Bare tull å kjøpe dyr TV idag, så sant du ikke er ekstremt opptatt av bilde og lyd, og tilbringer flere timer foran kassa. Eksen kjøpte nettopp en ny LG 42 tommer , bilde og lyde er helt topp på den og det var billig, faktisk mye bedre bilde på den enn min Sony som jeg kjøpte for et år siden og var dobbelt så dyr :shock:

Bare tull å kjøpe dyr TV idag, så sant du ikke er ekstremt opptatt av bilde og lyd, og tilbringer flere timer foran kassa. Eksen kjøpte nettopp en ny LG 42 tommer , bilde og lyde er helt topp på den og det var billig, faktisk mye bedre bilde på den enn min Sony som jeg kjøpte for et år siden og var dobbelt så dyr :shock:

Koser deg med TV kvelder hos eks´en skjønner jeg :roll: :lol:

Koser deg med TV kvelder hos eks´en skjønner jeg :roll: :lol:

Kan jeg love deg at jeg ikke gjør, feiret minstemann sin bursdag der og fikk jeg sett den i nærmere øyesyn, og den fungerte ihvertfall meget bra til Playstation, DVD og vanlig tv, jeg ble litt småirritert at den var bedre enn min på bildekvalitet enda jeg hadde betalt dobbelt så mye :x, og på TV skjer utviklingen så fort at jeg mener det er bare tull å betal dobbelt pris for det lille ekstra :D, viss du ikke er ekstremt opptatt av lyd og bilde :lol:

Jeg har ingen problemer med å stole på fjortisene på elkjøp. Kjøpte for noen år sida en ganske rimelig 32" som vi er godt fornøyd med. Servicen hos elkjøp kan anbefales på det varmeste, da både når man kjøper, og hvis man får problemer. Da nevnte tv tok kvelden her i vinter, så troppet det opp to mann på døra og hentet den. Noen dager etter fikk jeg en tlf. der de spurte om det var OK med en ny. Jeg bekreftet det, og et par dager senere fikk jeg ny tv levert på døra.

Hvis du forviller deg inn i hovedstaden, så ta en tur innom serviceavdelingen (sony-forhandler) i Nedre Kalbakkvei (samme innkjøring som YX og Auto Quick. Flasher du medlemskortet ditt, så er det litt prosenter å hente.

Forøvrig enig med Gunsen om at det ikke er noe poeng med en veldig dyr tv hvis du ikke har spesielle behov (høres ikke helt ut som du har det). Vår 32" kostet 5500 for noen år sida, og tilsvarende står til 3999 nå. Det er ca. 3 meter avstand her også, og vi syns 32" funker greit.

Til denne kommentaren lurer jeg på en ting, jeg er og av oppfatning at man bør kjøpe full hd for å ha sagt det, men spm er; pr i dag er det INGEN som kjører sendinger i full hd, men i hd oplløsning som da er 1080x720, full hd er 1920x1080.

Hva mener du da er forskjellen mellom en fullhd og en hdready pr i dag? er jo bare bs i en god del år fremover...

98% av alle sendinger på tv i dag er gamle repriser som uanz ikke er i oppløsning høyere enn 640x480 som er gammeldags vga standard...

Jeg har vært endel rundt og kikket på ny TV selv, uten å ha bestemt meg enda. TV blir fort gammel med teknologien som tyter på, så jeg er langt på vei enig i å ikke legge mye penger i en TV, maks 10k. Når jeg har vært rundt og sett har det blitt vist ordinære sendinger, altså ingen full-hd opptak glansbilder.

Jeg mener jeg så forskjell på skjermene som hadde full-hd og vanlig hd. Hvorfor vet jeg ikke, det var ingen som kunne svare meg i butikken om de TVene kjørte interpolering for å øke oppløsningen.

I tillegg ønsker jeg å se filmer, ikke minst egne opptak i best oppløsning. Blueray spillere koster nå ikke all verden, men jeg så ikke at Olav ikke hadde behov

for film/spill, så for han holder det nok med vanlig HD.

Jeg har vært endel rundt og kikket på ny TV selv, uten å ha bestemt meg enda. TV blir fort gammel med teknologien som tyter på, så jeg er langt på vei enig i å ikke legge mye penger i en TV, maks 10k. Når jeg har vært rundt og sett har det blitt vist ordinære sendinger, altså ingen full-hd opptak glansbilder.

Jeg mener jeg så forskjell på skjermene som hadde full-hd og vanlig hd. Hvorfor vet jeg ikke, det var ingen som kunne svare meg i butikken om de TVene kjørte interpolering for å øke oppløsningen.

I tillegg ønsker jeg å se filmer, ikke minst egne opptak i best oppløsning. Blueray spillere koster nå ikke all verden, men jeg så ikke at Olav ikke hadde behov

Husk at det er helt vanlig at de tvene de helst ikke vil selge stilles litt på eller får dårligere signalkabler, for at den som står ved siden av og koster bare "litt" mer skal se veldig mye bedre ut.

Husk at det er helt vanlig at de tvene de helst ikke vil selge stilles litt på eller får dårligere signalkabler, for at den som står ved siden av og koster bare "litt" mer skal se veldig mye bedre ut.

Hvordan vet du det?

Beste er vel strengt tatt å dra å se på i butikken, finne seg en i midtre prissjikt, som skrevet før ville jeg ha kjøpt fullhd pga at da er man klar til de begynner sende fullhdsendinger. Ellers er det viktig å se etter kontrastnivå.... pga du vil ikke ha blasst bilde når det er mye svart på bildet. personlig liker jeg ikke samsung og lg delvis pga menyer på ihvertfall en del modeller, og delvis pga det glassaktige blanke belegget utenpå skjermen. syns det er mer behagelig uten.

Har (hatt) 2 sony 40" (den første levde 1 år før den ble ødelagt ved uhell..) og har vært ekstremt fornøyd med begge 2.

Første var en KDL40W4000. Kjøpt i slutten av mai 08, overlevde ca 1 år før noe kom flyvende gjennom lufta og knuste den.

Ekstremt fornøyd med bildet, god lyd i høyttalere, en av de mest brukervennlige modellene på markedet (lett og intuitiv). Var absolutt best i sitt prissegment når den kom. Satte bla ny standard på svartnivå og kontrast for lcd-skjermer i "fornuftig" prisklasse.

Når den ikke fikk leve lenger så ble den KDL40W5500 til 8700,- hos amentio.  100hz. dynamisk kontrast på 60000:1

Kjøpte sony blu-ray bdp-550 samtidig, og selv før noe kalibrering av bilde så har TV'n overrasket meg med klarhet. :) 

Denne TV'n er sammen med Samsung sin tilsvarende modell i absolutt toppsjiktet av lcd-tv'er i sin prisklasse.

W5500 har tatt brukervennligheten fra W4000 enda noen hakk videre.

Noe av grunnen til at jeg kjøpte Sony første gangen var nettopp støtten for riks-tv. (har canal digital kabel-tv. Og de bruker samme koding på signalene som riks-tv).

Digitale dekoderen og EPG'n i sony-tv'ene overgår de fleste av de eksterne dekoderene jeg har vært borti.

TV'n velger selv hvilken oppløsning som passer best til sendingen.

@Rudi: Ifølge infoen jeg får opp på min TV så sender blant annet TVNorge HD, BBC HD, Discovery HD og flere i HD. 1080. Mens de vanlige digitale sendinger sendes i vanlig trist oppløsning.

Nå er ikke jeg AV-freak, men litt over gjennomsnittlig interessert. Skulle jeg hatt den beste flatskjermen på markedet så hadde det nok blitt en plasma fra pioneer.

Jeg kan på det varmeste anbefale de sony-modellene jeg har vært borti. Samsung har jeg ikke vært borti, så det jeg vet om dem er det jeg har lest i tester.

@Rudi: Ifølge infoen jeg får opp på min TV så sender blant annet TVNorge HD, BBC HD, Discovery HD og flere i HD. 1080. Mens de vanlige digitale sendinger sendes i vanlig trist oppløsning.

Det du får opp i oppløsning 1080 er 1080x720... når de kommer i reell hd står det 1920...

Standardene kalles jo ofte for 720p / 1080P /1080i hvor disse tallene benevner antall linjer og om det er progressivt eller interlaced.

Veldig rart om Sony bruker andre begreper.

Pioneer har forresten slutta å lage skjermer, finnes noe rester men det er vel ikke så mye å satse på.

sorry, my bad, jeg tenkte feil nå... men uanz om tv'n kjører i 1080 upscaling vil man ikke ha fullhdoppløsning... og serier osv som går på kanalene vi har tilgjengelige her i landet blir uanz ikke særlig bedre enn de ble spilt inn... dvs langt fra hdkvalitet... Mener jeg leste at fullhdsendinger blir å få rundt 2014... rikstv har forresten ikke klart lage software/boks som takler fullhd den dag i dag, mens de andre leverandørene har systemet klart...

Upscaling er noe drit ja, men det er jo virkelig ingen poeng i å bruke båndbredde på å sende noe

i høyere oppløsning enn det det var produsert i?

Tror nok mye som produseres nå lages i god oppløsning, for heller å bli nedskalert.

Et full HD kamera til hjemmebruk koster ikke stort, da er nok proffkamera akseptable også.

Endel av det skal jo også selges på blueray, da tenker jeg på filmer/serier og ikke nyhetene.

Repriser/gamle filmer derimot må vi leve med som de er.

RiksTV er søppel, hvem bryr seg (som har kabel ihvertfall)  ;)

Olav: Bestem deg for hvor mye penger du vil bruke på TV.

Se på apparater innen denne prisgruppen og billigere.

Hvis du ikke ser særlig forskjell, så kjøp den billigste ;)

Tror nok mye som produseres nå lages i god oppløsning, for heller å bli nedskalert.

Det har du nok rett i, men hvor mye av søplet som går på tv er det ikke som er flere år gammelt og spilt inn i typ 640x480?

Det er ikke reint lite... ta tv3 f.eks, og tvnorge, der samme søppelet går år inn og år ut...

sorry, my bad, jeg tenkte feil nå... men uanz om tv'n kjører i 1080 upscaling vil man ikke ha fullhdoppløsning... og serier osv som går på kanalene vi har tilgjengelige her i landet blir uanz ikke særlig bedre enn de ble spilt inn... dvs langt fra hdkvalitet... Mener jeg leste at fullhdsendinger blir å få rundt 2014... rikstv har forresten ikke klart lage software/boks som takler fullhd den dag i dag, mens de andre leverandørene har systemet klart...

Da er det Canal Digital som oppskalerer bildet, ikke TV'n.  Den velger den oppløsningen som de digitale sendingene sendes i. I motsetning til dekoderboks som sender ut alle signalene i den skalaen som er stilt inn på den. Jeg føler det ofte gir rare bilder.

Men det er klart at bildet fra Blu-ray-spilleren er bedre enn "full-HD" signalet som sendes på blant annet discovery HD.