Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg driver og tar litt rust på konebilen, men har nesten ikke noe blåsesand igjen.

Kan såkalt nullsand brukes? Det er 0-2mm knust stein som normalt brukes til fuging mellom belegningsstein.

Posted

2mm hørtes egentlig litt brutalt ut. Det vil jo slå mer på plåten. Har ikke en sil da, så du kan sile det litt?

Om det slår litt spiller ingen rolle. Det er bare noen ganske små flekker som knapt er synlige.

Posted

Har brukt fugesand dei siste gangene eg har plåst fungerer som f...

Bakdelen med fugesand er at den er 0-2 mens sandbåsesand er feks 0,5-2, det vil si at du ikke får med deg støv på under 0,5.

Fordelen med fugesand er prisen viss du ikke kan resirkulere sanden!!

Posted

Har brukt fugesand dei siste gangene eg har plåst fungerer som f...

Bakdelen med fugesand er at den er 0-2 mens sandbåsesand er feks 0,5-2, det vil si at du ikke får med deg støv på under 0,5.

Fordelen med fugesand er prisen viss du ikke kan resirkulere sanden!!

prisen er omtrent den samme, men jeg slipper å kjøre 12 mil for å hente blåsesand på biltema. Høres flott ut, da sender jeg kona innom byggevaren etter en pose fugesand etterpå. Jeg har prøvd gjenbruk noen ganger, men tror jeg gir opp det nå som det regner og er fuktig ute.

Dette med støv var greit å tenke på. Det støver jo uansett ganske heftig ved sandblåsing, så jeg bruker uansett pustemaske og vernebriller.

Posted

Det funka relativt greit med nullsand (0-1mm), men blåsepistolen tettet seg ganske lett. Det gikk litt bedre med noe blåsesand jeg hadde, men den tettet seg litt da også.

Du vet du har sandblåst når det ramler sand ut av ørene  :?

Må inrømme at sandblåsing er noe av det verste jeg driver med. Jeg prøver meg gjerne med noe skjerf eller liknende foran fjeset, men må bare gi opp fordi vernebrillene dugger igjen med en gang. Selv med vernebriller, så får jeg masse sand i øynene på et eller annet vis, og selvsagt både kjeften, nesa og ørene også fulle av sand. I tillegg er det ganske vondt med sand som kommer i retur og treffer meg i hele fjeset. Neste gang skal jeg få tak i svømmebriller først, og se om det funker.

Posted

Ja, sanden trenger inn overalt. Er og blir en drittjobb  8)

Til småjobber er min erfaring er at vernebriller, støvmaske og godt gammel hørsel vern hjelper godt i lag med litt gode klær.

Dersom du klarer å fålagt papp eller noe lignende på bakken kan du faktisk få samlet opp litt sand som enkelt kan siles i en vanlig kjøkken sikt.

Posted

Ja, sanden trenger inn overalt. Er og blir en drittjobb  8)

Til småjobber er min erfaring er at vernebriller, støvmaske og godt gammel hørsel vern hjelper godt i lag med litt gode klær.

Dersom du klarer å fålagt papp eller noe lignende på bakken kan du faktisk få samlet opp litt sand som enkelt kan siles i en vanlig kjøkken sikt.

Hva slags vernebriller bruker du? Jeg syns jeg har prøvd ganske mange forskjellige, men de dugger like j***** alle sammen.

Jeg har prøvd meg på oppsamling ved litt større jobber, men det blir vanligvis bare til at det blir liggende, og så begynner det å renge før jeg kommer så langt, og så blir jeg bare irritert over en møkkete presenning som må høytrykkspyles.

Posted

Er det så mye rust at du må friblåse da?

Jeg synes en punktsandblåser funker perfekt på små jobber. Svært lite søl.

Njei, det er ikke så fryktelig mye, men det er rundt litt bend og sånt. Egentlig et godt poeng, jeg kunne nok punktet litt mer, men er ikke noe glad i det. Det føyker fortsatt bra med sand, og jeg ser ikke hvor jeg jobber like godt.

Nå er i hvertfall sandblåsinga gjort så godt jeg fikk til. Den har fått 3 strøk med syre, som også har fått jobbe over natta. Det var veldig lite antydning til bobling fra syra, hvilket betyr at den ikke fant noe å jobbe med.

Nå skal det på noen strøk med rustkiller, som trekker inn over alt og sørger for at ikke noe ny rust oppstår. Deretter blir det forskjellige lag for litt styrke, og en isolator på toppen. Så er det bare å spraye i vei, og bli ferdig med bilen, så jeg kan få tilbake min egen.

Posted

Njei, det er ikke så fryktelig mye, men det er rundt litt bend og sånt. Egentlig et godt poeng, jeg kunne nok punktet litt mer, men er ikke noe glad i det. Det føyker fortsatt bra med sand, og jeg ser ikke hvor jeg jobber like godt.

Da bruker du den feil. Den skal holdes helt inntil metallet og dekke med gummikoppen. Føyker ingenting. Sanden resirkuleres til beholderen.

Det følger jo gjerne med forskjellige munnstykker for vinkler o.l.

Har tatt noen små steinsprut på min ved å klippe et lite hull i en sykkelslange og sette punktsandblåseren inntil den. Så blir det er pent lite stykke rent metall.

Posted

Da bruker du den feil. Den skal holdes helt inntil metallet og dekke med gummikoppen. Føyker ingenting. Sanden resirkuleres til beholderen.

Det følger jo gjerne med forskjellige munnstykker for vinkler o.l.

Har tatt noen små steinsprut på min ved å klippe et lite hull i en sykkelslange og sette punktsandblåseren inntil den. Så blir det er pent lite stykke rent metall.

Min erfaring er at det funker ok på helt slette plater, men når det blir litt kronglete, og man i tillegg må "angripe" rusta fra flere hold, så blir det bare irriterende.

Papirmaske med ventil hørtes ikke dumt ut. Må prøves neste gang (som forhåpentlig blir lenge til).

Posted

Har brukt en gamel sveisemaske og kjeledress med hette dette har fungert så som så!!

Fikk tak i maske med friskluft og det er en ny verden  :D :D

Må fremdeles rett i dusjen etterpå uansett kor mye en kler på seg!!!!

Posted

Har brukt en gamel sveisemaske og kjeledress med hette dette har fungert så som så!!

Fikk tak i maske med friskluft og det er en ny verden  :D :D

Må fremdeles rett i dusjen etterpå uansett kor mye en kler på seg!!!!

Rett i dusjen er i grunn greit nok, men det er jo kjekt å kunne se ordentlig hva man jobber med, ikke få fjeset sandblåst, og samtidig kunne puste noenlunde normalt.

Da vi rev et rom oppe, så fikk jeg tak i maledresser hos Flügger. Det var ganske genialt, men jeg tror nok at uansett hva man gjør, så blir det dusjen allikevel. Da spiller det egentlig ikke noen rolle om man har litt sand eller mye sand på seg.

• 2 weeks later...
Posted

Bruker gammel motorsykkelhjem med visir :lol:

Akkurat det var egentlig et veldig godt tips, det skal garantert testes ut neste gang jeg prøver meg på sandblåsing :-)