Guest AIH Posted August 2, 2005 Posted August 2, 2005 Hei. Holder på å feilsøker på vindusheis på MB'n min.Har ettervert stanga hodet i veggen :wall: Det begynte med at vindusheismotor røk plutselig.Viklinger i motor var brent, i tilegg var tannhjul innirustet og fæle. Etter at jeg nå har bladd opp lappene og montert nymotor, har det oppstått et annet problem. Det som skjer er at det virker som om releet somtrigger vinduet henger seg opp. Når jeg trykke påknapp "ned" eller "opp" blir vindusmotoren stående med spenning "ned"til jeg tar ut "komfort-releet" (tror det er det det heter) baksikringsholder i motorrom. Spenning forsvinner også om jeg trekker ut kontakt i boks under venstre baksete (førerside) Når rele har låst seg i stilling "ned" og jeg trykker "opp"knapp, faller spenning til motor så lenge jeg holder inne.Jeg kan også høre et klikk i boks under venstre baksete. Jeg vet egentlig ikke hva denne boksen styrer. Har åpnet den, men "ser" eller "lukter" ingen feil. Men jeg tror det er denne som erproblemet. Hva er det egentlig som stopper vindu når du trykker slik atdet går ned av seg selv. Er det belastningsvakt ? Det andre vinduet (høyre) fungerer forøvrig fint. Har noen noe tips? Koblingsskjema? Er denne "releboksen" dyr ?
Guest AIH Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Etter lang tids feilsøking har jeg funnet feilen. Fikk tak i koblingskjema for vinduer.. Det viste seg at det var feil i bryterboks somsitter under venstre baksete. Denne styrer vinduer forran og bak + setevarme (evt noe mere) Tok ut releboks ut og simulerte problemstilling ved å sette spenning påboks'en og kortslutte de riktige pinnene. Feilen satt i forbindelse med en transistor som styrer "auto ned" funksjonen for vinduet. Byttet transistor fra den "friske" siden for å finne feil ved elimineringsmetoden. Dermed kom jeg (vi, fikk jo litt hjelp) overen dårlig lodding på styreinngang på transistor. Nå funker alt som det skal. Regner med jeg sparte noen lapper på releboksen, så dyr ut !!! Kan eventuelt legge ut bilder om noen har interesse !
Guest kato fjørstad Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 Har samme problemet jeg. Motoren virker som den skal,men må bytte om polene for å kjøre det opp og ned. Memer det må vere noe med releet. Kan du sende meg bilder av releene som du mener har sammenheng. Takk på forhand. Mvh Kato.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now