Glenn Sørvik Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Har en arbeids kollega som har en s202 c-200 1997mod,han mener at han har en slakk i styre snekka.Hvordan finner man ut hvor mye slakk det er?Evnt.går det ann og justere dette? Har sjekket litt på tek.avd her men det er noe ang.124 bilene,vet ikke om dette er likt. Quote
T-boy Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Jeg har ingen erfaring med 202, bare 124. Sånn ville jeg gjort det: For å sjekke slark i snekka må en sitte ved rattet og en holde pittman armen (den som går ut fra snekka). Den som sitter ved rattet rugger forsiktig fram og tilbake mens den andre merker når det blir bevegelse. Dette gjøres når rattet står i rett fram posisjon, ved full sving er det normalt med slakk. Litt slark er greit, mener å huske at inntil 2,5 cm på rattomkretsen er akseptabelt på 124. På 124 er det justerbart, tipper det er det på 202 også. Hos meg var det et av endeleddene som var utslitt. Det kan sjekkes på samme måten men en må være under og se på leddene om det er slark i det, ganske synlig. Bilen bør stå på hjulene for å få motstand i leddene. Når man først er under der så bør jo styredemperen sjekkes også. Løsne ene festet og dra den fram og tilbake, skal ikke gå lett. Min var som ei sykkelpumpe uten motstand, så jeg bytta. Quote
Guest Einar Posted July 18, 2009 Posted July 18, 2009 Hei. Mener å ha hørt at snekka på W202 er selvjusterende, men kan justeres manuelt på vanlig måte også. Kanskje ett skifte av servoolje og evt. olje på snekka hadde gjort seg vel så godt som å prøve å justere lakken på den. Uansett så justeres slakken oppå snekka, en unbrako og en kontramutter, utover er stramming, men for guds skyld, ikke juster det slakkfritt, kniper det kan snekka låse seg, og slakken er ikke lik hele veien. Quote
Glenn Sørvik Posted July 18, 2009 Author Posted July 18, 2009 Jeg har ingen erfaring med 202, bare 124. Sånn ville jeg gjort det: For å sjekke slark i snekka må en sitte ved rattet og en holde pittman armen (den som går ut fra snekka). Den som sitter ved rattet rugger forsiktig fram og tilbake mens den andre merker når det blir bevegelse. Dette gjøres når rattet står i rett fram posisjon, ved full sving er det normalt med slakk. Litt slark er greit, mener å huske at inntil 2,5 cm på rattomkretsen er akseptabelt på 124. På 124 er det justerbart, tipper det er det på 202 også. Hos meg var det et av endeleddene som var utslitt. Det kan sjekkes på samme måten men en må være under og se på leddene om det er slark i det, ganske synlig. Bilen bør stå på hjulene for å få motstand i leddene. Når man først er under der så bør jo styredemperen sjekkes også. Løsne ene festet og dra den fram og tilbake, skal ikke gå lett. Min var som ei sykkelpumpe uten motstand, så jeg bytta. takk for svar,har allerede bedt han bytte styredemperen Quote
Espen W Posted July 18, 2009 Posted July 18, 2009 Repset til hjelpesnekka er også greie å bytte, og koster ikke allverden. Selv byttet jeg allt dette nylig, inkl alle stagene. Det var ikke dyrt, og det gjør feks hjulstillingskontroll til en lek etterpå. e Quote
Recommended Posts