Espen W Posted July 16, 2009 Posted July 16, 2009 Jeg har en sliten diff som det må gjøres noe med etterhvert. I mellomtiden må jeg bare passe på at den ikke havarerer. Den lekker olje, noe som er finfin rustbeskyttelse i området rundt. Nå har oljelekkasjen begynt å avta. Det kan kanskje indikere at det begynner å bli lite olje. Mener å ha sett en slags peilepinne/propp på oversiden av diffen en gang jeg hadde allt nede. Er det greit å fylle på olje uten å ha bilen på bukk? Espen Quote
Guest Einar Posted July 16, 2009 Posted July 16, 2009 Greit, ja med rett utstyr. Har du ASD pass på, har du ikke dette fyll vanlig GL5. Er en fordel med plass å stå under selvsagt med det går greit, tappe og fylleskruen er 13mm unbrako om jeg husker rett, men du må ha noe å fylle med, alt fra oljefyller, til slik sugepumpe som minner om fettpresse til slange og trakt funker. Quote
Espen W Posted July 16, 2009 Author Posted July 16, 2009 Takk for instruksjoner. Selvsagt best med bukk, men jeg får ikke mulighet til det nå. Jeg er litt redd for at det kan begynne å haste, så jeg gjør det i morgen. Jeg har ASD og bestilte olje til diff med ASD, men ser nå at jeg har fått GL-5. Bra du minnet meg på dette. Hva heter ASD-olje? Hvor mye skal på? Espen Quote
SigurdB Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Det går på litt under literne litern på diffen. Et tips er å sette olja i ei bøtte med varmt vann før du fyller den på diffen. Da går det dobbelt så fort å skifte. Bare skru ut umbrakkoen på toppen å fyll til det renner ut av hullet igjen. Da skal det være fullt. Quote
Espen W Posted July 17, 2009 Author Posted July 17, 2009 Igjen, takk for tipset. Var på Trio og fikk tak i en liter org Benz olje. Den kostet skarve 320 spenn etter rabatt! Er det slik at det er en fylleport på toppen, og en Unbraco på siden? Hvordan får jeg ut oljen hvis det ikke er plugg i bunnen av diffen? Suge ut med oljepumpe? Skal jeg fylle på til det renner ut av Unbracoen på siden? e Quote
Alexander Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Det er tappeplugg på siden helt nederst og en fylleplugg på siden ca midt på. Sannsynligvis må du tørke bort olje for å se de Quote
Espen W Posted July 17, 2009 Author Posted July 17, 2009 Flott! Det virker som jeg nermer meg. Tappepluggen er nå lokalisert! 14mm Unbraco på den. Er fyllepluggen på samme side? Espen Quote
Alexander Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Ja, mener å huske det. På venstresiden er det vel. Quote
Espen W Posted July 17, 2009 Author Posted July 17, 2009 Tappepluggen var på andre siden! 14mm på den også. 7-8 Dl med flytende skokrem er nå tappet av diffen. Herreminhatt, så møkkete og kondemnert olje tror jeg aldri jeg har sett før. Nesten så jeg må skrifte til 124-guden, å be pent om tilgivelse for grov forsømmelse av pliktene. Blir godt å få på ny olje her nå. Takk for hjelp. e Quote
Alexander Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Men var fyllepluggen på venstre side og tappepluggen på høyre da eller? Er ikke alltid jeg husker så godt. Quote
Espen W Posted July 17, 2009 Author Posted July 17, 2009 Ja, tappepluggen på høyre side, og fyllepluggen til venstre ved siden av ABS(?) sensoren. Jeg gjorde allt uten bukk. Det var litt trangt, men det gikk akkurat. Brukte en enkel oljesprøyte som jeg fikk ca en halv flaske i av gangen. e Quote
Recommended Posts