Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det har skjedd noe "rart". Plutselig her en natt gikk alarmen på. Forrige dagen gikk kupélyset inne i bilen på mens jeg kjørte, og nå går det ikke av i det heletatt, med mindre jeg skrur av bryteren. Problemet er kun foran. Alarmen tror nå at det er en åpen dør, og aktiverer ikke ved låsing. Jeg har sjekket dørbryterne på begge side, og de fungerer som de skal.

Jeg mistenker alarmen, men hvis noen har vært borti noe tilsvarende, så hører jeg gjerne om det.

Posted

Er det kanskje "minnet" i interiørlampen som tuller? Funksjonen som gjør at lyset holder seg på noen sekunder etter at døren er lukket altså - denne styres vel av et relé? Jeg ville ha forsøkt å bytte lyset og se om det hjalp.

Posted

Er det kanskje "minnet" i interiørlampen som tuller? Funksjonen som gjør at lyset holder seg på noen sekunder etter at døren er lukket altså - denne styres vel av et relé? Jeg ville ha forsøkt å bytte lyset og se om det hjalp.

God tanke, men jeg tror ikke det.

Når dørene lukkes, så klikker det i komfortreléet i sikringsboksen med en gang, mens lampa holdes på en stund. Muligheten for å kjøre takluka med døra åpen har ikke "minne". Dette klikket kommer ikke selv om dørene lukkes. I tillegg så aktiverer alarmen selv om lampen holdes på av "minnet" når ting fungerer som det skal.

Posted

Hvis jeg forstod forklaringen din riktig, så klikker ikke komfortreleet lenger, ergo må det vel da være det?

Jeg tror det ikke klikker fordi det får konstant beskjed om åpen dør selv om begge dørene er igjen. Nå er det konstant aktivert, så jeg kan operere takluka selv om dørene er igjen.

Nå ramler det selvsagt ned med regn igjen, så det frister ikke veldig å gå ut med multimeter og verktøy.

Posted

Er ikke de små "pinnene" som sitter i dørstolpen og aktiverer kupelyset da? På S-klassen jeg hadde røyk en fjær i en av disse slik at den ramlet inn i dørstolpen. Førte til at jeg ikke kunne bruke alarmen før jeg byttet den. I utgangspunktet skal vel fjærbrudd føre til at sensoren leser at døra er lukket selv om den står oppe men tingenes iboende faenskap osv...

Posted

Er ikke de små "pinnene" som sitter i dørstolpen og aktiverer kupelyset da? På S-klassen jeg hadde røyk en fjær i en av disse slik at den ramlet inn i dørstolpen. Førte til at jeg ikke kunne bruke alarmen før jeg byttet den. I utgangspunktet skal vel fjærbrudd føre til at sensoren leser at døra er lukket selv om den står oppe men tingenes iboende faenskap osv...

Bryterne i døra er fine. Jeg har dratt dem ut og koblet av ledningen bare sånn for å prøve, og det skjedde ingen forskjell.

Posted

kan de vere noe lignende som jeg hadde i vinter? prøv litt andre funksjoner som el sete, varme seter, vindus pusse.. de funksjonenen som skal bare fungere med dør oppe, eller tenning på..

Posted

hey frode. 124 serien du snakker om nå ? isåfall hadde jeg inne en på jobb som hadde samme problemet, med at kupelyset ikke virket. men d som var feilen her var at vakumpumpen til sentrallåsen hadde fått fuktighet i kontaktene. da ble d klatt  ser du :)

Posted

hey frode. 124 serien du snakker om nå ? isåfall hadde jeg inne en på jobb som hadde samme problemet, med at kupelyset ikke virket. men d som var feilen her var at vakumpumpen til sentrallåsen hadde fått fuktighet i kontaktene. da ble d klatt  ser du :)

Du mener at det ikke kom på i det heletatt? I såfall er det motsatt problem. Her står det på hele tida, med mindre jeg skrur det av med bryteren.

Jeg får løpe ut med multimeteret i morgen og komme til bunns i det. Jeg har som sagt en mistanke om at det er alarmen, eller noe i forbindelse med alarmen. Den er satt til å "åpne en dør" når jeg låser opp for å tenne kupélyset. Denne skal tenne både foran og bak, men jeg husker det var en del dillemekke for å få til det den gangen jeg koblet opp alt sammen, så det er slett ikke umulig det har skjedd noe rart der.

Posted

Du mener at det ikke kom på i det heletatt? I såfall er det motsatt problem. Her står det på hele tida, med mindre jeg skrur det av med bryteren.

Jeg får løpe ut med multimeteret i morgen og komme til bunns i det. Jeg har som sagt en mistanke om at det er alarmen, eller noe i forbindelse med alarmen. Den er satt til å "åpne en dør" når jeg låser opp for å tenne kupélyset. Denne skal tenne både foran og bak, men jeg husker det var en del dillemekke for å få til det den gangen jeg koblet opp alt sammen, så det er slett ikke umulig det har skjedd noe rart der.

Såvidt jeg kan skjønne ut fra DETTE koblingsskjemaet, så er de eneste jordingspunktene gjennom dørbryterne.

Jeg får håpe det er en bagatell, og at ikke alarmenheten har tatt kvelden.

Posted

hey ijenn, nei lyset sto på uansett når tenningen va på eller motoren var i gang. ellers virket d normalt. men etter at vakumpompen ble skiftet ut virket lyset normalt og seff sentrallåsen og alarmen ...

Posted

Det ser ut som jeg må ta skylden for denne selv.

Etter å ha nappet litt ledninger, og klipt en og en, viste det seg at det er en kortslutning ifbm innstegslyset i venstredøra. Der ligger tydeligvis noe og gnisser.

Posted

Sånn, nå er alt bygget sammen igjen, og bilen fungerer. Det tar litt tid når man først må ned med sparkeplater, klippe en haug ledninger og sånt. Feilen var altså i førerdøra, og grunnen var at jordingsledningen til innstegslyset jeg har ettermontert var kommet i klem mellom gods i døra og et av clipsene som holder dørsiden fast.

Jeg gikk ut i solskinn, og i løpet av 10 minutter ramlet det ned med regn. Jeg gikk inn og skiftet, ventet til det ble opphold og pent en halvtime etter, gikk ut og fortsatte, og i løpet av 10 minutter ramlet det ned igjen. Herlig!!

Fant ut at det var bare å bli våt, og få bilen ferdig. Matta på gulvet fremme trenger vel en ukes tid før den er tørr igjen.

Guest Einar
Posted

Detta ettermonterte greiene, hehe...

Kjenner til detta været, hver dag jeg har skullet gå ut å ta av toppen på bilen så begynte det å regne, når jeg ga faen å skrudde den ut i regn, da blei det sol og fint vær....