Guest Anders Posted July 7, 2009 Posted July 7, 2009 Har en 1975 280 SE, som ikke starter om dagen. Stoppet en tid tilbake etter å ha kjørt 200 m. Startet så etter 5min, fikk da parkert den. Det samme skjedde igjen neste gang, men den stoppet da for godt. Starteren drar rundt fortsatt. Det lukter bensin i blokken, men ingen tenning. Sist sjekket jeg coil på blokken, fikk da kun gnist når jeg slo av tenning??? Har noen vært ute for lingnende og har noen gode råd? Quote
Stian Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Når tenningen er på, får du strøm inn på coil-en? Quote
Guest Anders Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Takk for svar Ja, strøm inn på coil var det. Kan det være dårlig jording? Quote
Stian Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Har du et sånt deksel over coilen? har opplevd at det lager overledning. Har du tatt ut en og en plugg å sjekket at det er gnist på de når du kjører starteren? Kikket på rotor/fordelerlokk? skader eller fuktighet. Hvis det er gnist og alt er vel der så kan det jo være bensinen det er noe galt med. Har du bensintrykk? Skal være ca 2 bar hvis det er 1975 mod motor med D-jet Sjekket bensindysebryterene under fordeler. Gnist når tenning er AV?!! Quote
Guest Anders Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Hei igjen Ja kommer kun gnist fra coil når jeg skrur tenning av etter å ha prøvd å starte. Ingenting når jeg begynner. Fordeler lokk og rotor arm har jeg skiftet. Gnist fra pluggene kommer veldig sjelden? Derfor jeg ikke skjønner noe som helst. Kan det være noe med jordinger, motstander eller releer evt? Eller er dette verksteds material? Det vil jo bli et nederlag etter å ha prøvd så mye. Quote
Stian Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Har du sjekket om det er gnist på pluggene? Hvis du har strøm inn på coil, kun med tenning på og jorden er i orden, da kan jo coilen være ferdig? Det er vel kanskje noen motstander og noe dill montert under eller nært som kan ha litt kontaktvansker. En stor Hvit en om jeg ikke husker feil. Kan være jeg tenker på en annen bil nå. Quote
Guest Einar Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Ingen gnist når du kinner, men gnist i det du skrur av tenning? Da ville jeg sjekka stifta, høres ut som den er konstant lukket eller kortslutning til jord på ledningen. Sjekk også kondensator. Elelrs, det med at den går litt og stopper igjen minner veldig om trøbel med dritt i tanken. Quote
Guest 1442 Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Jordingsstrømpe mellom motor og karosseri, sjekk denne i begge ender, om nødvendig skru løs og rens kontaktflater, dårlig jord dårlig gnist. Gnisten skal være blå, ikke gul/orange. Overslag i plugghetter, gnisten går fra disse og hopper over til gods i plugghullet, sees tydelig med motor i gang i mørket. Tendens til bro på plugg(er)? Løs fordeler, feil tenningstidspunkt. Som nevnt tidligere, kondensator, sikrer god gnist, formotstand, denne, tror jeg, sikrer høyere spenning i startøyeblikket (ikke ellers). Om du har skiftet stifter selv, justert dem riktig, sjekk et ledningen fra stiften er montert riktig i fordeleren, skal være isolert fra gods/jord. Quote
Guest Anders Posted July 9, 2009 Posted July 9, 2009 Takk for gode råd. Da har jeg litt å ta fatt på i helgen. Fortsatt God Sommer. Quote
Recommended Posts