Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hvordan skal ladelampen på 124 bilene oppføre seg? Når jeg skrur tenningen så langt at alle varsellys egentlig skal lyse, lyser ingen bortsett fra ABS-lampen. Men den slukker igjen etter et par sekunder. Starter jeg motoren, tennes ABS-lampen igjen, mest sannsynlig pga lav spenning, men ladelampen lyser ikke. Når jeg trykker inn bremsepedalen mens motoren går, spretter turtelleren opp til ca 1500 omdr. selv om motoren fortsatt går på normal tomgang.

Mener å ha lest en plass at dette tyder på defekt diodebru. Noen som kan bekrefte dette, eller komme med andre forslag til løsning?

Posted

Hei hadde en 124 bil for mange år siden og den oppførte seg slik som din, da var det dynamoen,

Det letteste er å måle spenningen på batteriet når bilen går på tomgang.

13,6 - 14,4v bør dynamoen lade. kan hende du må ha noe forhøyet tomgang når du tester dette.

Lykke til

Posted

Har du sjekket jordinga fra dynamo? Følg strøm kabelen fra dynamoen opp til batteriet og mål spenningen mellom de forskjellige polene oppe ved batteriet.

Guest Einar
Posted

Ladelamper skal tenne når tenning er på og motor ikke går/for lavt turtall, når tenning blir skrudd av mens motor fremdeles sviver, og ved visse ladefeil.

Alle lampene i instrumentet lyser med ladelampe for sjekk, ABS,SRS og ASD tenner selv i oppstartsfasen.

Om ladelampa ikke virker i det hele tatt ville jeg sjekka børster og rotorviklinger, samt ladelampekrets, om ladinga kommer med litt urtall ligger feilen mest sannsynlig i ledningsnett mellom dynamo og ladelampe, eller selve ladelampa, om ingen andre lamper tennes vil jeg anta at det er ledningsbrudd.

Om bilen ikke vil lade i det hele tatt, og ladelampe ikke vfirker ville jeg kjøpt nye børster og putta i, så løser det mest sannsynlig problemet.