Joa Posted July 6, 2009 Posted July 6, 2009 Har en w210 290tdt - 98. Bilen har kjørt 320 k, serviceoppfølging er ukjent eller fraværende de siste 100 k. Når den kommer over 80 - 90 begynner rattet å riste. Over 90 - 100 vibrerer hele bilen, en meget finvibrering - slik at jeg kjenner det i øreflippen I den hastigheten har rattristingen avtatt og er nesten helt borte. Ved oppbremsing forsvinner vibreringen. Jeg har også lagt merke til at intensiteten av ristingen også i noen grad varierer med type asfalt jeg kjører på. F.eks grov og sporete asfalt er absolutt værst. Jeg har byttet slitt endeledd og styreledd, og hjulspissingen skal være korrekt. Jeg har også sett at dekkene er blitt 100% balanserte. Om det kan ha noe sammenheng, så synes jeg bilen vibrerer ubehagelig mye på tomgang, og lurer på om motorfestene er slitt. Forslag til hva som bør undersøkes og byttes? Forslag til rimelige verksted i Oslo/Akershus Øst som er flinke til gjenkjenne slike problem? Quote
Dani mb Posted July 6, 2009 Posted July 6, 2009 Hvis bilen står stille og rister, så kan det være motorfesten som er slitt!! Ville tatt og sett på de først. Og velkommen til klubben Quote
ØHN Posted July 6, 2009 Posted July 6, 2009 Irriterende med slike feil Sjekk at ikke felgene er unormalt varme etter en kjøretur fordi bremser eller fotbrekk henger på/går tregt. Bytt til et annet sett med dekk og felger for helt å fjerne muligheten for at høydekast i dekka er problemet. Sjekk også at felger er montert helt 100% ved å rengjøre kontaktflaten mellom felg og bil. Løse motorfester merker du ved tomgang og igangssetting. Slik vibrering vil også variere med turtallet på motoren, og du kan sjekke det ved å ruse på tomgang. Dårlige stabstagforinger og lenkearmer har vært nevnt som årsak til vibreringer i rattet rundt 60-90 km/t på enkelte 210. Verdt å sjekke ut. Edit: Det behøver ikke kun være en ting som er feil. Siden du nevner tvilsom servicehistorikk siste 100K, og voksen kjørelengde, kan vibreringen skyldes flere av de nevnte tingene på samme tid Quote
Joa Posted July 8, 2009 Author Posted July 8, 2009 Takk for svar! Jeg fant den første kilden til feil: en ekstra plastring fra en alufelg som lå igjen på drivet der en fester forhjulet. Det har nok skapt en del rattristing. Dette forklarer også at det ikke ble noe bedring når jeg skiftet dekk: plastringen lå jo igjen der. Stabstagforinger har jeg også skiftet. Nå gjenstår en finmasket vibrering i hele bilen når jeg kjører over 80. Må nok til verksted å finne ut av det. Quote
TEH Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 En tommelfingerregel sier at rister det i hele bilen, så er det bakhjulene, rister det i rattet så er det framhjulene. På bakhjulene, kan det være ubalanse i hjulene, bremsebånd (fotbrekket) som ligger på, bruk for lange bolter slik at det har hoppet av noen fjærer som holder bremsebånd på plass (veldig trangt på 210, så den er svært følsom på boltlengde). Av andre ting som kan være greit og sjekke er ballatakoblingene på mellomakselen. Foringsoppheng på mellomakselen. Hjullager. Og selvfølgelig div foringer i bakre hjuloppheng. Lykke til, vet det er noe drit ved sånne feil. Mange potensielle feilkilder dessverre... Quote
Guest 1442 Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Rengjør anleggsflater, navet og på felgen, feil senterhull på felg ifht. navet, må man bruke disse plastringene, kjører men i tillegg med feil koning på bolter, kan disse tingene lage mye uballanse, en av dem kan være nok. Quote
Joa Posted July 8, 2009 Author Posted July 8, 2009 Takk for innlegg! Jeg hadde for lange bolter på bakhjulene sist høst da jeg gikk over fra alu til stål, kjørte dessverre noen hundre meter før jeg forstod hva det var. Etter det har ene bakhjulet ikke håndbrekk. Visste ikke at dette kan bidra til ubalansen. Jeg hadde også en bolt som var annerledes enn de andre, men den har jeg byttet nå. Skal ta å rengjøre anleggsflaten også på hjulene, litt rust der. Greit å utelukke slike ting før jeg drar på verksted for å undersøke foringer, akslinger og slikt. Quote
Stian&Jittima Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Det samme problemet har jeg også fått på min 124,det blir det samme jeg bør sjekke opp også som dere beskriver på w210? Har akkurat bytta fjører og dempere foran og bak,har ikke tatt forstillingskontroll enda,men mulig det blir borte da?? Quote
Joa Posted October 12, 2009 Author Posted October 12, 2009 Har en w210 290tdt - 98. Bilen har kjørt 320 k, serviceoppfølging er ukjent eller fraværende de siste 100 k. Når den kommer over 80 - 90 begynner rattet å riste. Over 90 - 100 vibrerer hele bilen, en meget finvibrering - slik at jeg kjenner det i øreflippen I den hastigheten har rattristingen avtatt og er nesten helt borte. Ved oppbremsing forsvinner vibreringen. Jeg har også lagt merke til at intensiteten av ristingen også i noen grad varierer med type asfalt jeg kjører på. F.eks grov og sporete asfalt er absolutt værst. Jeg har byttet slitt endeledd og styreledd, og hjulspissingen skal være korrekt. Jeg har også sett at dekkene er blitt 100% balanserte. Om det kan ha noe sammenheng, så synes jeg bilen vibrerer ubehagelig mye på tomgang, og lurer på om motorfestene er slitt. Forslag til hva som bør undersøkes og byttes? Nå rister ikke bilen lenger og jeg oppsummerer hva som ble gjort: - Bilen ristet både med vinter og sommerdekk. Det viste seg at to av stålfelgene til vinterdekkene hadde skjevheter etter slag. Byttet to felger. 2 sommerdekk av typen GoodYear kjøpt hos Interdekk i våres viste seg å ha kast, samt at en av alufelgene hadde slagskade. 210 viser seg å være meget følsom for høydekast i dekkene og/eller felgene, og selv om dekkverkstedet sa det bare var litt kast, medførte det svært ubehaglig risting og vibrering i bilen. Dette bør en derfor være veldig obs på når det gjelder 210. - På bilen var det ved ein feil satt på en ekstra plastring på navet. Det har helt sikkert også bidratt til risting. - Bremsebånd bak var ødelagt etter å ha satt på for lange bolter ved dekkskifte. Skiftet bremsebånd og bremseskiver. - Motorfestene forran var utslitt. Medførte vibrering på tomgang. Quote
Gujoni Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Plastringer for å utligne senterhullene på enkelte ettermarkedsfelger kan lage mye trøbbel. Har vært borti et par tilfeller hvor ukyndige har skrudd på originalfelgene mens plastringen sitter på navet. Så skjønner de ikke hvorfor hjulene ikke lar seg skru helt inntil. Quote
Recommended Posts