Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som har erfaring med paypal her?

Jeg handler av og til litt på nettet, og da er det greit å betale med paypal. Jeg skulle kjøpe noe greier, men var usikker på om det kom over eller under 200 NOK, så jeg sjekket med paypal sin Currency Converter. Jeg prøvde med $31, og converteren sa det var NOK 186. Etter å ha kjøpt varen for $30,90 så skulle jeg betale med paypal og da var plutselig summen som skulle trekkes fra min konto blitt til 202 NOK, ikke 186. For sikkerhets skyld testet jeg etter å ha gjennomført betalingen, og currency converter sa fortsatt 186 NOK. Jeg ba om å bli fakturert i $ , og heller la visa ta seg av konverteringen, bare for å se hva det blir.

Dette prøvde jeg å spørre support-folka om, men fikk bare til svar at omregningsfaktoren forandrer seg stadig, og at grunnen til at jeg hadde fått annen sum var at jeg hadde latt visa ta seg av omregningen.

Jeg har nå 4 ganger forsøkt å forklare dem at jeg VET jeg har latt visa ta konverteringen, men det er fordi paypal plutselig skulle ha 202 i stedet for 186, og jeg føler det som svindel at de tar en annen kurs ved betaling enn ved forespørsel, samtidig som jeg testet currency converter både før og etter at betalingen ble gjort, og kursen var den samme begge gangene. Faktisk så la de på 9% ved betaling i forhold til forespørselen, og det syns jeg er drøyt, selv om det bare er snakk om småkroner.

Nå fikk jeg en sånn "er du fornøyd med vår kundeservice"-sak, og svarte "svært misfornøyd" på alt, så nå skulle visst en senior support-type se på saken.

Noen som har vært borti dette med forskjellige kurser?

Guest 2627
Posted

såvidt jeg vet så er det vel sånn at paypal skal ha en liten "cut" av dealen, noe må dem jo tjene penger på.

Posted

skal ikke paypal ha 0,9% av kjøpesummen ? 202 - 186 = 16kr

0,9% av 202 er 1,8 kroner.

Dessuten skal alle sånne gebyrer gå på den som mottar pengene.

Posted

Jeg har brukt Paypal i årevis, og en drøss med transaksjoner.

Jeg har aldri blitt trukket noe annet enn selve beløpet. Kanskje fordi jeg har verifiied account?

Min erfaring med Paypal er udelt positiv.

paypals.jpg

Posted

Jeg har brukt Paypal i årevis, og en drøss med transaksjoner.

Jeg har aldri blitt trukket noe annet enn selve beløpet. Kanskje fordi jeg har verifiied account?

Min erfaring med Paypal er udelt positiv.

Problemet er ikke beløpet eller gebyrer. Problemet er at omregningsfaktoren varierer.

Har du noen gang sjekket med currency converter i paypal først, og så betalt etterpå?

Posted

Aha, nei det har jeg ikke.

Det er jo VISA-kortet mitt som blir trukket, så jeg ville jo anta at det er dagens VISA-omregningsfaktor som gjelder?

Det skal jeg sjekke ved neste anledning.

Posted

Problemet er ikke beløpet eller gebyrer. Problemet er at omregningsfaktoren varierer.

Har du noen gang sjekket med currency converter i paypal først, og så betalt etterpå?

Der har jeg aldri hatt noen særlige problemer. Jeg har som oftest sjekka kursen på xe.com først, og så betalt. Summene har i veldig stor grad vært de jeg har forventet når kontoutskrifta har kommet.

Posted

Aha, nei det har jeg ikke.

Det er jo VISA-kortet mitt som blir trukket, så jeg ville jo anta at det er dagens VISA-omregningsfaktor som gjelder?

Det skal jeg sjekke ved neste anledning.

Så lenge du har valgt å bli trukket i den valutaen du betaler med, så er det banken som gjør omregningen, og den er nok grei. Det kan godt hende paypal sin er grei også, men den stemmer ikke med kalkulatoren.

Posted

En ting er hva du betaler i forhold til omregningskurser akkurat når du handler.

Men det er varens verdi ved innførseltidspunktet som gjelder som grunnlag for mva/toll,

og det er tollvesnets egne omregningskurser som gjelder:

http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=NO

Det finnes heldigvis fornuftige sjeler der, jeg fikk nylig en pakke fra England med verdi £19.80

som på kjøpstidspunktet var ca 195 kr i mai. Det tok 4 uker før den kom fram og da var pundet

over 10 kr. Verdien ca 205, likevel var den stemplet ikke tollpliktig. På CN22 lappen var det

deklarert £20 og ikke krysset av for gift.

Ellers har jeg bare god erfaring med Paypal, har handlet masse på ebay i både £ $ og €, alle

hvor Visa har tatt omregningen.

Ser ut som du har snublet over en sær bug.

Må innrømme at jeg aldri har sett eller kan finne valget som gjør at de tar omregningen.

Posted

Ser ut som du har snublet over en sær bug.

Må innrømme at jeg aldri har sett eller kan finne valget som gjør at de tar omregningen.

Jeg har også god erfaring med paypal. De har alltid tatt omregningen, og ved betaling har det stått "NOK ??? blir trukket fra kort ......." i det jeg godkjenner.

Posted

Det ringte faktisk en gubbe fra paypal her en kveld. Han ville ha bekreftet at jeg var meg, og så forklarte han om avgifter og greier. Grunnen til differansen på 16,- var et vekslingsgebyr.

Han som ringte var veldig høflig. Han forklarte i det vide og brede, han beklaget at jeg ikke hadde fått noe godt svar med en gang.

Posted

Det ser ut som man er fanget i avgiftstullet uansett. På regninga fra kredittkortselskapet står det 227,- . I dette tilfellet ville det altså vært mer lønnsomt å la paypal ta seg av omregningen.