Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi skal ha varmepumpe, men har 0 peiling på dette. Er jo en jungel med varmepumper i markedet, og alle er jo best :shock:

Har kikket litt rundt, og funnet en fra Toshiba som vi likte. Denne kom på 23.000,- ferdig montert. En kamerat av meg skryter fælt av en Sanyo han kjøpte seg ifjor, den ligger på 18-19.000 ferdig montert. Er det noen her som har litt erfaring med noen av disse merkene? Kanskje har noen gode råd eller tips??

Posted

Vi har Toshiba varmepumpe med 1 ute del og 2 inne deler (varmer opp to etasjer). Fungerer helt topp! Når gradestokken detter ned på -20 /-25C så må den nok ha litt hjelp, men alt over det fungerer fint.

Nå på sommeren bruk jeg den som air condition. :)

Fikk byttet lager i begge inne delene da det var en garanti sak. Etter det hører man ikke annet enn vindstøy når den går på høyt turtall.

Sier ikke at Toshiba er best, men her fungerer helt greit. 8)

Posted

Jeg har Whirlpool, er knallfornøyd med den. når det var 30 blå her i vinter holdt den fortsatt huset godt og varmt :D

Av toshiba og sanyo ville jeg valgt sanyo... Toshiba pumpene er bra, men hadde iallefall større feilprosent enn sanyopumpene før...

Posted

Jeg har Whirlpool, er knallfornøyd med den. når det var 30 blå her i vinter holdt den fortsatt huset godt og varmt :D

Av toshiba og sanyo ville jeg valgt sanyo... Toshiba pumpene er bra, men hadde iallefall større feilprosent enn sanyopumpene før...

Hvordan car COP ved -30C?

Ved slike temperaturer vil de færreste varmepumper greie å levere noe mer varme enn de bruker strøm, men under 10-15 blå er vel vanligvis ikke noe problem hos Charlie?

Posted

...men under 10-15 blå er vel vanligvis ikke noe problem hos Charlie?

Det er vel relativt sjelden vi har stort kaldere enn 5-6 minusgrader her ja 8).

Posted

COP-verdien blir ikke noe særlig ved -30, men mange pumper kutter rett og slett helt ut eller bare blåser uten varme når gradestokken kryper under -18-20... Pumpa mi lå¨med et forbruk på 1200w med -30 ute. Når det var -5 lå den på litt i overkant av 300w så forskjellen er stor. Vil påstå at jeg sparte en god del med pumpa og når det var grisekaldt ute da den sirkulerer varmen mye og jeg ikke brukte panelovner. 1panelovn ville fort brukt de 1200w alene og det hadde ikke holdt med 1...

Posted

Jeg tror borte hos deg Charlie, så spiller det ikke så stor rolle hvilken pumpe du bruker mht varmekapasitet. Finn en som er stillegående, har lett vedlikehold, et firma som VET hva de snakker om, plassering er viktig. Kjøp en som er stor nok for boligen (selger sier gjerne at..jada, den er mer enn stor nok) og når det så blir kaldt, ja så blåser den bare kald luft. Man sier at ved -7 gr så jobber en luft til luft varmepumpe best (passer jo deg Charlie) Her på Østlandet hvor jeg bor så blir det jo fort -25 blå! da synker effekten av pumpen (hadde jevnt 22gr i huset i hele vinter uten hjelp av andre varmekilder) Selv har jeg General varmepumpe, er fornøyd med den.

Posted

De fleste kjente merker er bra i dag. Det viktigste er vel å velge en seriøs forhandler. Selv solgte jeg Panasonic for noen år siden, og fikk gode tilbakemeldinger på dem.

Det var tidligere noen som prøvde seg med å selge pumper som ikke var beregnet på kaldt klima, noe som skapte problemer med nedising. Mange pumper har en varmekabel i bunnen på ytterdelen for å holde avløpet isfritt. Men etterhvert har det også kommet ytterdeler med åpnere bunndel slik at isproblemet er eliminert.

En seriøs og erfaren montør vil finne den optimale plassering for inne- og ytterdel slik at du når mesteparten av huset og ungår støy og avrenningsproblemer fra ytterdelen. Tenk også på garanti og service/reklamasjoner ved valg av leverandør.

Posted

Varmepumpemarkedet er råttent, dårlig mtp garantier og reklamasjoner fra produsent, ofte må butikken som har solgt pumpa stå for garanti og reklamasjon selv, dermed er det mange butikker som prøver snike seg unna, legger ned firmaet og starter nytt osv. Pass på å kjøpe av et velrennomert firma, mtp dette. Vi har jobbet litt med service og montering av varmepumper, men har så godt som gitt oss med det pga problemer med dette...

Posted

Vi har en Toshiba Daisekai her i huset som funker helt topp. Denne er blant de som har høyest cop verdi på markedet. Er også veldig fornøyd med den autoriserte forhandleren her i området.

Posted

Jeg hadde Sanyo varmepumpe og var kjempehappy med den. Men under -20 så måtte jeg hjelpe til med peisfyring. Men nå hadde jeg vinduer som det trakk mye fra, så... Men en ting du skal ta i betrakning Charlie og det er klimaet i Stavanger. Nå har jeg bare vært der et par ganger, men fra de gangene så vet jeg at det er et ganske så rått klima der nede. Vet ikke åssen vintrene er der nede, men om det er mye tåke og høy luftfuktighet om vintrene der, så tror jeg at jeg ville ha sett på andre oppvarmingkilder. For er det noe en varmepumpe virkelig sliter med, så er det tåke/høy luftfuktighet kombinert med minusgrader. Da vil pumpa skru seg av for å avrime omtrent en gang vært 15-20 minutt, og avrimingen tar ca 10-15 minutter. Skulle jeg hatt ny pumpe i dag ville jeg nok like mye ha sett på servicetilgjenglighet og garantier. Samt bedt firmaet om referanser.

Posted

Mange varmepumper avrimer seg mye fortere da de snur registeret, og kjører gassen motsatt vei, dvs går over til airconditionmodus... Da blir ytterdelen varm og innerdelen kald, og går uten vifte på innerdelen. Min bruker toppen fem minutter...

Posted

Mange varmepumper avrimer seg mye fortere da de snur registeret, og kjører gassen motsatt vei, dvs går over til airconditionmodus... Da blir ytterdelen varm og innerdelen kald, og går uten vifte på innerdelen. Min bruker toppen fem minutter...

Min gjorde det den også, men tiden fra den sluttet og blåse varmt, til den blåste varmt igjen med full effekt lå på mellom 10 og 15 minutter avhengig av hvor kaldt det var ute. Nå skal det sies at jeg kjøpte min i 2003. Utviklingen går jo fremover, men det kan uansett være verdt og få sjekket dette opp. 20.000 norske kroner er sure penger om man får noe som ikke takler klimaet man bor i...
Posted

Jepp... jeg har heldigvis bare betalt innpris og montert selv... :D :D :D :D

Er god fortjeneste på pumpene, forutsatt at det ikke blir garantireperasjoner på dem, da firmaet må stå for de selv... Ei sanyo-pumpe koster rundt 5lapper på ahlsell...

Posted

Er god fortjeneste på pumpene, forutsatt at det ikke blir garantireperasjoner på dem, da firmaet må stå for de selv... Ei sanyo-pumpe koster rundt 5lapper på ahlsell...

Skaffer du meg også en Sanyo fra Ahlsell til den prisen??  :D

Posted

Det skulle jeg gjerne ha gjort, men vi har ingen avtale med Ahlsell... Bare nevner hva de har for pris på pumpene. Kjenner du noen rørlegger er sjansen stor for at du kan få handle gjennom han... Eller forsåvidt kan vel alle med firma opprette konto der

Posted

Skjønner jeg må ta en prat med rørlegger eller elektrofirmane vi har som kunder :-)

Posted

Er den kjøpt av Ahlsell er det Ahlsell og dems leverandør, les merket eller importøren som har ansvaret. Om det blir problemer blir det nok ikke lett å få gjennom noe... Firmaer som monterer varmepumper monterer nok pumpe for deg uanz, men antagelig tredobler de prisen på rør og andre deler de bruker.. Vet folk har betalt flere tusen bare for rør og kanaler, det er og ting som ikke koster noe særlig inn... Varmepumpebusinessen er en råtten geskjeft som alt for mange tjener rått på, og i tillegg driver med lureri mtp. garantier og service. Beste er å betale en del mer av et veletablert firma som har vært der i flere år som du kjenner til så du VET det ikke blir problemer for DEG den dagen det skjer noe...

• 4 months later...
Posted

Da er tiden kommet til å handle varmepumpe, så jeg drar igang denne tråden igjen. Har funnet ut at det nå er kun 2 interessante varmepumper for vår del. Nemlig en av toppmodellene fra Toshiba, og en av toppmodellene fra Mitsubishi. Noen som har erfaring med Mitsubishi??  

Posted

Da er tiden kommet til å handle varmepumpe, så jeg drar igang denne tråden igjen. Har funnet ut at det nå er kun 2 interessante varmepumper for vår del. Nemlig toppmodellen fra Toshiba, og toppmodellen fra Mitsubishi. Noen som har erfaring med Mitsubishi??  

Hadde en Pajero en gang. Kald om vinteren, men kjøla godt om sommeren når jeg tok av taket. :D :D :D

Posted

Da er tiden kommet til å handle varmepumpe, så jeg drar igang denne tråden igjen. Har funnet ut at det nå er kun 2 interessante varmepumper for vår del. Nemlig toppmodellen fra Toshiba, og toppmodellen fra Mitsubishi. Noen som har erfaring med Mitsubishi??  

Hadde en Pajero en gang. Kald om vinteren, men kjøla godt om sommeren når jeg tok av taket. :D :D :D

Hehe!! Var nok ikke produkt fra Mitsubishi Motors jeg tenkte på :lol: :lol:

Her er siden til Mitsubishi Electric;

http://go.startsiden.no/go/e/content_results;siteId=230;afu=abcsok.noa47index.html%3Fq%3Dmitsubishi%2520varmepumpe%26lr%3Dwww-en-us/http://www.miba.no/