SigurdB Posted July 5, 2009 Posted July 5, 2009 Har prestert å kjøpe meg en 300E 4-matic med gåen topp. Tenkte at et toppaknings skifte er nyttig lærdom da jeg har 0 erfaring med motormekking fra før. Motoren lekker bra med olje å vann på syl 5 og 6. Tenke jeg skulle slipe opp ventilen og skifte ventiltettninger med det samme jeg har toppen oppe. Hva trenger jeg av utstyr? hvilke moment skal de forskjellige boltene trekkes til med? hva er maks lengde på strekk boltene? Noe det er greit å skifte mens jeg har toppen oppe? Noen som har pdf'n fra WIS liggende? Quote
laffus Posted July 5, 2009 Posted July 5, 2009 http://www.merceforumet.com/viewtopic.php?f=16&t=1180 Her er minn erfaring med topp pakninger på m103 Det meste står der, men med ei haynes bok kommer du langt! Toppene på disse motorene har en tendens til at man drar rundt gjengene til lagerbokkene på kammen, men frykt ikke, finnes løsgjenger til en rimelig penge... Pass på at det ikke blir noe tull med registeret vinkelen på kammen, så er du kommet langt! Quote
SigurdB Posted August 3, 2009 Author Posted August 3, 2009 Har tatt fått ut toppen nå. Den bærer tydelig preg av å ha gått på mineralsk olje. Ligger en svart hinne på hele toppen. Angrer på at jeg ikke kjørte rens før jeg skrudde av toppen, slik at oljekanalene er frie for møkk og slagg. Er det noen en bør skifte med det samme jeg har toppen oppe? kjede, styreskinner osv? Den har enkelt kjede. Skal jeg kun bruke tettningsmasse der det er metal mot metal? Quote
Frode Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Er det noen en bør skifte med det samme jeg har toppen oppe? kjede, styreskinner osv? Den har enkelt kjede. Skal jeg kun bruke tettningsmasse der det er metal mot metal? RTV silikon der det er metall mot metall. Du bør bytte kjede og strammer samt alle skinnene i plast. Vask alle delene i oppvaskmaskin, evt lever de til et verksted og få de vasket. Får også noen med motorkunnskap til å sjekke kammer, ventilstyringer, ventil sete, slitasje i sylindre etc for når du har gjort så mye som nå så er det noe dritt hvis du må åpne motoren igjen pga at feks stort oljeforbruk...... Quote
SigurdB Posted August 8, 2009 Author Posted August 8, 2009 Ser ut til at jeg har funnet ut hvor bruddet i pakingen var. Er en god haug med olje og grus i bakkant av blokka. Rakk også en kjapp vask av toppen i går. Selv om den nok må vaskes i en delevasker. Quote
SigurdB Posted September 24, 2009 Author Posted September 24, 2009 Da var toppen på plass i bilen. Hvordan resetter man kjedestrammeren? Har lest litt i wis ang kjedestrammer men forsto ikke helt denna tysken. Quote
Rudi Posted September 24, 2009 Posted September 24, 2009 skrur den ut, tar ut innmaten og trer den inn igjen fra andre siden... kanskje dårlig forklart, men du ser det med en gang du tar ut strammeren Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.