Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Dersom bilen er slått av og bilens musikkanlegg er på 5-10 minutter så

blir batteriet for dårlig til å styre elektriske komponenter i bilen.

Vil dette tyde på at batteriet bør byttes eller kan det være noe annet?

F.eks jeg får ikke regulert El.setene før det har gått noen minutter

etter oppstart da får jeg strøm på setene.Bilen starter helt vanlig.

Husker ikke feilmeldingen som pleier å komme opp,men dette kommer opp

rett før jeg får strøm igjen:

Please note: Convenience functions available agein  :?

Eventuelt noen andre her som vet hvordan solcelle taket fungerer eller hvordan

den skal "lade" bilens batteri?

Saleem

Posted

Ved dårlig batteri, vil de vanlige elektroniske utstyr kuttes ut!! Vanlig at Radio enheten, klima, el seter, varme i bakruta kobles ut.

Bilen trenger ikke å ha gått langt at slik kan skje!! Hadde en ny W211 og den hadde gått ca 30 000 km da det skjedde hos meg :?

(det var bare min erfaring da, kan hende at det er noe annen også, som ekstra musikk anlegg etc...)

Posted

Solcelletaket skal vel bare drive ventilasjonsvifta og ikke lade batteriet så vidt jeg vet.

Hvis du har mye småkjøring, så er det vanlig å få slike meldinger på w211 fordi bilen bruker generelt så mye strøm at batteriet ikke får nok lading under småturene. Men dette er mer vanlig om vinteren. Siden du nettopp har kjøpt bilen, er trolig forrige eier som hadde et slikt kjøremønster?

En CTEK type batterilader er uansett god å ha i garasjen for å toppe opp batteriet i ny og ne!

Posted

Hei

Takker for svar karer, Bilen reagerer sånt både ved langkjøring og småkjøring.

Jeg får nok vurdere om jeg skal bytte batteriet også  :?

Har lenge tenkt på en slik lader,nå er det bare å få det montert!

Takker for svar!  :)

Saleem

Posted

Solcelletaket skal vel bare drive ventilasjonsvifta og ikke lade batteriet så vidt jeg vet.

Hvis du har mye småkjøring, så er det vanlig å få slike meldinger på w211 fordi bilen bruker generelt så mye strøm at batteriet ikke får nok lading under småturene. Men dette er mer vanlig om vinteren. Siden du nettopp har kjøpt bilen, er trolig forrige eier som hadde et slikt kjøremønster?

En CTEK type batterilader er uansett god å ha i garasjen for å toppe opp batteriet i ny og ne!

Hei

Skal se om jeg forstår dette riktig, solcellene lader opp slik at jeg kan bruke ventilasjonen i Rest modus? Utenom det så må tenningen skrues på får å få noe strøm i bilen.

Saleem

Posted

Solcellene leverer strøm "direkte" til viftene slik at de kan ventilere mens alt annet er skrudd av når bilen er parkert (når du er på stranda f.eks). Jeg har ikke dette i bilen og vet dessverre ikke hvordan det betjenes. Rest-funksjonen bruker derimot batteriet som strømkilde slik det er på alle andre MB-modeller vil jeg tro.

Hvis du får meldingene uansett lang- eller småkjøring er det nok batteriet som er blitt dårlig. Koster heldigvis ikke mange kr å bytte det ut. Hvis du får meldingene etter at batteriet er skiftet, bør du få noen til å sjekke batterikontrollenheten...

Posted

Før jeg hadde gjort noe som helst, hadde jeg sjekket lading. La motoren stå på tomgang og skru av alle strømkilder. Absolutt alle. Ladingen bør da ligge på et sted mellom 14-14,4v Noe under dette, så er det ikke batteriet som er problemet...