Fredrik D. Posted July 2, 2009 Posted July 2, 2009 hei Var i dag å så på en W124 E300-24 1992mod med 227 000km på tellern. Men har noen spørsmål angående diverse på bilen. Bremsebelegg lampen blinker nesten hele tiden og følger farten, er dt bare å bytte bremsebelegg? ASD lampen lyser (ikke trekanten), eier sier han har skiftet bremselysbryter men lampen begynte å lyse igjen etter 2 uker, enkel eller dyr feil? Klimaanlegget blåser nesten ikke, selvom du trykker på den øverste knappen blåser det lite, ingen ulyd egentlig, resten virker ok. Og når man tar automaten fra R til D og tilbake bruker den liksom litt tid på å gå i D, og billen nøkker liksom en del. Ved normal kjøring vil den heller nesten ikke gire ned før man trykker inn kickdown. Kanskje heller lurt å ringe berg's? Og hvordan er motorkarraktrestikken på denne motoren? Når man tar kikckdown så føles den liksom litt dau for den plutselig drar agårde rundt 5000rpm med et lite nøkk, normalt? Mange spørsmål men har vært lite borti akkurat denne 24V så lurer litt på om dette er normalt osv. Takker for alle svar Quote
vegardxf Posted July 2, 2009 Posted July 2, 2009 skal vel bjynde å dra skikkelig allerede ved 3-4000rpm disse. er hvertfall der bilen til en kompis av meg får kikket Quote
Jøran89 Posted July 2, 2009 Posted July 2, 2009 1. Klossene foran er utslitt. sjekk også om skivene er utslitt og kalipere. 2. En kompis av meg var nettopp hos BOS ang. feil med ASD. Fikk til svar at han kunne prøve å bytte bremselysbryteren til 300,- eller en magnetventil i diffen til 10k ELLER ASD relèet til 20k. 3.Sikkert treghet i vifta så den er på tur å bli defekt. Vist bilen har AC koster ei ny vifte ca. 7k. 4.Prøv og bytt olje og filter på kassa. 5. Har aldrig kjørt en 300-24 men det sies at den går bedre enn 280 24 og de opplever jeg ikke som late. PS: Jeg er kun en garasjeskruer med w124 som område! Quote
FrodeS Posted July 3, 2009 Posted July 3, 2009 1. Klossene foran er utslitt. sjekk også om skivene er utslitt og kalipere. Hvis den har ASR så kan det være bak også. Det beste er å gå ut fra at alle klosser og skiver må byttes, og til 320/300-24 er de dessverre ikke helt billige. 2. En kompis av meg var nettopp hos BOS ang. feil med ASD. Fikk til svar at han kunne prøve å bytte bremselysbryteren til 300,- eller en magnetventil i diffen til 10k ELLER ASD relèet til 20k. Enkleste er å lese av feilkode, og bytte det som trengs. På min sleit jeg med feilmelding som kom tilbake stadig oftere. Antakelig er det ventilen under baksetet (ikke i diffen). Delene får man veldig mye billigere brukt, f.eks. på ebay. 3.Sikkert treghet i vifta så den er på tur å bli defekt. Vist bilen har AC koster ei ny vifte ca. 7k. Denne får man MYE billigere andre steder. 5. Har aldrig kjørt en 300-24 men det sies at den går bedre enn 280 24 og de opplever jeg ikke som late. Jeg tror det er stor forskjell. Jeg har kjørt 300-24 som har "flydd", men også som har vært ganske dau, og vesentlig dauere enn 280. Quote
Fredrik D. Posted July 3, 2009 Author Posted July 3, 2009 Denne bilen har Klima, med disse knappene som justerer vifte og luftstrøm altså ikke noe skru greier annet enn på temp. Er det MYE jobb å skifte kupevifta? Skrur litt på hobby basis så er ikke helt grønn. Haynes boka hjelper en mye vel? det kan nok stemme at den kom ved 3-4000rpm, måtte følge med på veien da den plutselig flytta seg voldsomt Som sakt så har han skifta bremselysbryteren når ASD lampa begynte å lyse og lampa kom tilbake etter ca 2 uker. Klossene var visst ikke så dårlige men han har bestillt nye så de følger i såfall med. Bilen har ikke ASR, men denne magnetventilen, sitter det en under setet og en i diffen eller hvordan er det? Sjekke autotrio angående skiver og klosser da, Noen med en ca pris? Quote
FrodeS Posted July 3, 2009 Posted July 3, 2009 Denne bilen har Klima, med disse knappene som justerer vifte og luftstrøm altså ikke noe skru greier annet enn på temp. Er det MYE jobb å skifte kupevifta? Skrur litt på hobby basis så er ikke helt grønn. Haynes boka hjelper en mye vel? det kan nok stemme at den kom ved 3-4000rpm, måtte følge med på veien da den plutselig flytta seg voldsomt Som sakt så har han skifta bremselysbryteren når ASD lampa begynte å lyse og lampa kom tilbake etter ca 2 uker. Klossene var visst ikke så dårlige men han har bestillt nye så de følger i såfall med. Bilen har ikke ASR, men denne magnetventilen, sitter det en under setet og en i diffen eller hvordan er det? Sjekke autotrio angående skiver og klosser da, Noen med en ca pris? Skifte vifte : Se DIY her på forumet. Det er både enkelt og fort gjort. Ring Mathisen Bilelektro og hør om han har viftemotor. At den kommer voldsomt ved 3-4000 rpm høres riktig ut. Les av feilkoder på ASD ved å kortslutte pinne 1 og 5 i kontakten foran batteriet. Jeg er 97% sikker på at pinne 1 er jord, dvs. at det holder å kortslute pinne 5 mot jord. Ta en lang ledning, stapp den ned i pinne 5 og dra den inn i bilen. Start opp motoren, og ta ledningen bort i jord (f.eks. girspaken) et lite øyeblikk, og kom tilbake hit med antallet blink i ASD-lampa. For å slette feilmeldingen kortslutter du i 5+ sekunder etter at feilmeldinga er lest av. For å verifisere at pinne 1 = jord slik jeg tror, så kan du bruke et multimeter og måle motstand mellom pinne 1 og minuspolen på batteriet. Quote
Sisjord Posted July 5, 2009 Posted July 5, 2009 jeg har selv denne motoren å er veldig fornøyd! MEN merk deg! dette er det dyrt å drifte både med bensin å deler. min kicker bra på rundt 4000. å drar da derfra like godt helt til topps. Quote
Recommended Posts