Geggi Posted July 2, 2009 Posted July 2, 2009 Det er vel noen som har erfaring med dette? Har minst 2 bol i ytterveggen på huset (bak kledningen et sted). Kreler av veps. De var der ifjor også, men hadde ikke trodd at de overvintret...?? Har ikke peiling jeg, men trodde de bare levde en sesong. Quote
gunsen Posted July 2, 2009 Posted July 2, 2009 Prøv dette, tror det funker. Bruk rikelig med radar og flytt ut et par dager http://www.vg.no/nyheter/bolig/artikkel.php?artid=126521 Quote
Geggi Posted July 2, 2009 Author Posted July 2, 2009 Takker. Tror jeg foretrekker å bruke rådene på VG's side enn å røyke dem ut. Var vel ifjor at et hus i nabolaget her tok fyr etter et slikt "utrøykingsprosjekt" http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article673100.ece Quote
FrodeS Posted July 3, 2009 Posted July 3, 2009 støvsug dem? Det burde funke å bare sette støvsugeren opp mot bolet og la den gå noen dager. Quote
T-boy Posted July 3, 2009 Posted July 3, 2009 Jeg støvsugde et bol som var rett utenfor vinduet mitt ved en takopplett, funka fint Litt radar inn i sugern etterpå er nok lurt. Quote
T-boy Posted July 3, 2009 Posted July 3, 2009 Startgass er også bra. Det er dem ikke særlig glad i Og det ville du sprøyta inn i veggen? En liten gnist og ... Quote
Olav Posted July 3, 2009 Posted July 3, 2009 Klem dem over nakken så de gaper høyt. Tøm så potetmel ned i halsen på dem og slå etter litt vann. Quote
Geggi Posted July 3, 2009 Author Posted July 3, 2009 støvsug dem? Det gjorde jeg ifjor i noen timer, men det var åpenbart ikke nok.... Jeg tipper de bolene som er innenfor er store for det er MYE veps som flyr til og fra hele tida. Møkkajobb blir det..... kanskje ringe etter noen polakker? Quote
gunsen Posted July 3, 2009 Posted July 3, 2009 støvsug dem? Det gjorde jeg ifjor i noen timer, men det var åpenbart ikke nok.... Jeg tipper de bolene som er innenfor er store for det er MYE veps som flyr til og fra hele tida. Møkkajobb blir det..... kanskje ringe etter noen polakker? Tror fremdeles Radar er beste løsningen, tror det vil ta knekken på det som er der inne, bare å bruke rikelig med Radar så tipper jeg du er kvitt problemet Quote
TEH Posted July 3, 2009 Posted July 3, 2009 Gunsen er inne på det eneste rette her, tror jeg. Gjorde en slik jobb i det forrige huset jeg bodde. Kledde på meg fullt mc-utstyr, inkl hjelm og dro i tillegg myggnettet til barnevogna over hodet og gikk til verks. Var sikkert et syn, men fikk ingen stikk Tømte en boks med noe vepsegift i sprekken der vepsene fløy inn og ut. Men kle deg godt, for vepsen blir litt gretne Etter en dag eller to var vepsene borte. Vippet av et par plankebor og fikk fjernet restene av bolet og tettet godt i alle småsprekker. Var aldri veps der mer i hvertfall Quote
Sven Håkon Posted July 4, 2009 Posted July 4, 2009 Bør du ikke ta av kledningen for å fysisk fjerne det også? Vi hadde et digert bol i vifteutløpet fra kjøkkenet i den ene leiligheten, men det ventet vi til vinteren med å ta (mens de lå i dvale). Quote
Recommended Posts