Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nå funker ACn min. Den kobler i hvertfall inn, og gjør en innsats for å holde bilen kald, men jeg syns det er for dårlig effekt. Jeg har snakket litt med Mathisen bilelektro, og Mattis mener jeg skal være fornøyd med temperaturen.

Ved langkjøring, når motoren får litt turtall, så kjøler den greit uansett viftehastighet, men på lavere turtall eller tomgang, så er det stusselig. Elektronikken kutter kompressoren ved +7C , så kaldere enn det blir lufta aldri. Dette har ikke noe med trykk eller mengde gass eller noe sånt å gjøre. Under +7C på utblåslufta, så blir kompressoren stoppet.

Kjører jeg avgårde, så synker tempen sakte og forsiktig, men jeg skal ha kjørt en stund før det kommer ned på 7C. Har jeg vifta på fullt, så må jeg i praksis opp i fart for i det heletatt å komme så langt ned i temp.

Jeg lot den gå en halvtime på tomgang på gårdsplassen med vifta på trinn 2, og da la den seg på ca. 12C utblåstemperatur. Kompressoren sto da og jobbet kontinuerilg. Høyere viftehastighet ville gitt høyere temperatur.

Utetempen har ligget på småvarme ~30C under testing.

Vifta foran radiatoren går som den skal.

Er dette normalt på en 124 med nyfyllt anlegg?

Posted

AC skal vel strengt tatt levere +4grader ut av luftedysene på maks kjøling innstillt... Kan vel hende det er stor forskjell fra bilmodell til bilmodell men... En ac spesialist jeg snakket med for noen år siden snakket om 4grader i utblåslufta... Min blåste veldig kaldt de dagene anlegget mitt virket... men målte aldri temp før kompressoren skar seg...

Edit; Tilnærmet samme utblåstemp om bilen gikk på tomgang eller om jeg kjørte...

Posted

AC skal vel strengt tatt levere +4grader ut av luftedysene på maks kjøling innstillt... Kan vel hende det er stor forskjell fra bilmodell til bilmodell men... En ac spesialist jeg snakket med for noen år siden snakket om 4grader i utblåslufta... Min blåste veldig kaldt de dagene anlegget mitt virket... men målte aldri temp før kompressoren skar seg...

Edit; Tilnærmet samme utblåstemp om bilen gikk på tomgang eller om jeg kjørte...

Hm.

Det hørtes ikke ut som min. Her må jeg har turtall for at det skal funke ordentlig.

Posted

Hva med tørkefilter, er det byttet? Og hva med kompressor, er den hundre prosent i orden? har ikke særlig peiling på acsystem, men på kjøleskap funker litt på samme måte men ikke helt... Hva med clutchen på kompressoren, den kan vel bli dårlig og slure litt ... Arbeidsbilen min og (01 Transporter) har og samme temp i utblås uanz om den går på tomgang eller kjøres. forskjellen der ligger i hvor ofte kompressor kobler inn og ut...

Posted

Hva med tørkefilter, er det byttet? Og hva med kompressor, er den hundre prosent i orden? har ikke særlig peiling på acsystem, men på kjøleskap funker litt på samme måte men ikke helt... Hva med clutchen på kompressoren, den kan vel bli dårlig og slure litt ... Arbeidsbilen min og (01 Transporter) har og samme temp i utblås uanz om den går på tomgang eller kjøres. forskjellen der ligger i hvor ofte kompressor kobler inn og ut...

Tørkefilteret ble byttet for 3 år sida, da det ble byttet fra R12 til R134a. Burde være fint. Kompressoren er byttet nå. Usikker historie på den, men det virket som den blåste greit. Clutchen tar nok bra. Trykket virker også å være ok.

Posted

Skulle vel tro det, men spørs nok om de fleste holder seg utendørs om dagen :P hehe... Skal måle temp i utblås på min bare jeg har fått byttet kompressoren min...

Posted

Skulle vel tro det, men spørs nok om de fleste holder seg utendørs om dagen :P hehe... Skal måle temp i utblås på min bare jeg har fått byttet kompressoren min...

I grunn fornuftig nok å holde seg utendørs nå :-)

Tanken er ikke at folk skal løpe rundt med termometer, bare gi en liten tilbakemelding på hvordan det funker, særlig på tomgang.

Posted

Jeg fikk etterfyllt gass på min nå i går, det var ikke mye kjøling nå når det ble skikkelig varmt ute...

Etter at litt mer gass ble trødd inni, falt utblåset til 9-10C fra senterutblåsene og det mente dude'n som jobba der var korrekt - skulle ikke være kaldere.

Vet ikke jeg - har aldri hatt AC før men kupeen blir nå kald og god selv ved +25C og solsteik, både på tomgang og med litt turtall.

Posted

Jeg fikk etterfyllt gass på min nå i går, det var ikke mye kjøling nå når det ble skikkelig varmt ute...

Etter at litt mer gass ble trødd inni, falt utblåset til 9-10C fra senterutblåsene og det mente dude'n som jobba der var korrekt - skulle ikke være kaldere.

Vet ikke jeg - har aldri hatt AC før men kupeen blir nå kald og god selv ved +25C og solsteik, både på tomgang og med litt turtall.

Var det ved tomgang og full pine på vifta?

Posted

Var det ved tomgang og full pine på vifta?

Mja, den regulerer seg jo automatisk men det er ikke noe problem å holde bilen kald med litt over halv gass (4-5 strek på justeringen) tenker jeg.

Omtrentlig som min, da. Med litt turtall så funker det relativt OK.

Posted

vet at når anlegget blir fyllt bør turtallet ligge på 1500-2000 omdreininger for en god fyllingsgrad,

er ikke bra med for kald luft i bilen heller, det er fort gjort å bli forkjølet ved kjøring og for kald luft fra AC :)

Guest Einar
Posted

Husk og at anlegget ikke skal fylles fullt ved bruk av R134a, men ca 900-950g er vel mest riktig.

Posted

Husk og at anlegget ikke skal fylles fullt ved bruk av R134a, men ca 900-950g er vel mest riktig.

Mathisen sa det skulle være 950 gram. Han har nok fylt flere ac enn de fleste andre, så han burde ha oversikten håper jeg.

Guest Einar
Posted

Har ingen kjennskap til han jeg så, bare nevner det jeg, da det sikkert finnes mange som ikke følger så med på at det skal være mindre gass på retrofylte anlegg.