Jump to content

dødsulykke i verdens dypeste tunell


vegardxf

Recommended Posts

Lurer mest på hvilke konsekvenser denne ulykken bli å få for ungdommer generelt bak rattet.

 

 

Håper det ringer noen bjeller i hodet, som sier at en skal kjøre med vett og ikke som en tulling...!!!

 

Det er så sin sak, men spørmålet blir jo hva myndighetene kommer til å gjøre for å aktivisere disse "bjellene" hos folk?

Link to comment
Share on other sites

Nå må folk skjerpe seg. Dette er veier der man leter etter trafikk. En bil pr 5 minutt er travelt.

Hva fan er det folk driver med på sunnmøre :shock: :shock: :shock:

Blir smått hissig av at nå skal vi alle overvåkes pga noen få idioter!!

Noen som husker tullingen med øksa på Widerøe som gjorde at det er flere securitasser på Sandane Luftahavn enn kaffebeger i automaten der :P

Nå skal alle straffes pga disse idiotene. ....

Link to comment
Share on other sites

Nå må folk skjerpe seg. Dette er veier der man leter etter trafikk. En bil pr 5 minutt er travelt.

Hva fan er det folk driver med på sunnmøre :shock: :shock: :shock:

Blir smått hissig av at nå skal vi alle overvåkes pga noen få idioter!!

Noen som husker tullingen med øksa på Widerøe som gjorde at det er flere securitasser på Sandane Luftahavn enn kaffebeger i automaten der :P

Nå skal alle straffes pga disse idiotene. ....

 

Ja det er ofte resultatet av slike ulykker.... at det blir nedsatt fartsgrense på stedet og en masse kontroller på dagtid :? :?

DA er man kvitt problemet med at ungdommer (ung+dum? vel..) som mangler trafikkforståelse og respekt for lovverk, kjører i 200 km/t....

Gjør som i USA og Canada, der har vel enkelte stater lovverk om at yngre førere ikke kan kjøre etter gitte klokkeslett osv....

Og, få mer politi ut i trafikken på kveld og nattestider!

Link to comment
Share on other sites

rune.T og Roger.H: har dere aldri kjørt fort selv? har dere aldri vært ung og dum? er heller ikke sikkert det var farten som var den avgjørende faktoren her, hva om det var en punktering eller en styrekule som ikke ville mer? er ogso utrolig glatt nedi den tunellen der.

 

hva med den andre ulykken som er nevnt her da, der var de ikke noen ungdommer som kjørte. er jo ikke BARE ungdommen som kjører fort og forårsaker trafikkulykker, selv om det kan hørest sånn ut på mange....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ER ung å dum å har mine meninger om hvor avgjørende fart er for en ulykke.

 

Fart er avgjørende, men det er så mye mer enn det som er kritisk. Vi har dekk, tempratur, VEKT osv... Mener ikke å si at fart ikke er avgjørende (nå er jo dette hassardiøs kjøring uansett), men mener at om man kjører en lett (les: tom) bil i 110km/t er ikke det samme som å kjøre 110km/t med en tung (les: full) bil.

 

Kjører som sikkert de fleste har fått med seg lastebil å merker at har jeg tung last kan jeg ikke kjøre like fort som når jeg har lett last, pga bremselangde/stopplengde, krengning ved sving osv.

 

Personlig syns jeg det legges for mye vekt på kun fart nå til dags, hva med å opplyse folk (som egentlig burde fått det med seg på oppkjøringa) at det er flere faktorer inne når man kjører motorredskap.

 

Ved mindre fartsoverskedelser er det vell ikke farten som forrårsaker ulykken, det er vel bare utfallet den står for. (alle regler har unntak)

 

Men når det er snakk om å kjøre 140+km/t så er det jo bare tull å prøve å bortforklare fart, da er den en medvirkende årsak uansett!

 

 

Link to comment
Share on other sites

farten kombnert med full bil er nok årsaken i tunnel ulykken, konsekvensen blir så mye større med så høy fart,

Tror dette har med holdning å gjøre, har ahtt ulykker i nærmiljøet der det sitter folk i rullestol etter bilvelt, en av det som var med kjørte seg ihjel året etter, samme dag som han hadde vært på sykehus kontroll etter den første ulykken :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Men nå vet ikke jeg hvor bratt det er inne i tunellen, det hjelper nå en del...

 

Er 9,6% stigning der ulykken skjedde og nedover den bakken så er det ikke noe problem å få 200km`t og når en kjører på piggfrie vinterdekk så blir nok sjansen for en ulykke stor, rett og slett ei forferdelig tragisk ulykke

Link to comment
Share on other sites

Men nå vet ikke jeg hvor bratt det er inne i tunellen, det hjelper nå en del...

 

Er 9,6% stigning der ulykken skjedde og nedover den bakken så er det ikke noe problem å få 200km`t og når en kjører på piggfrie vinterdekk så blir nok sjansen for en ulykke stor, rett og slett ei forferdelig tragisk ulykke

 

Hvis det var piggfri dekk på så er de som ofteset hastighetskodet T = 160km/t.

Siden det ser ut som bilen var utstyrt med original dimensjon er dette mest trolig.

Sjåføren må jo ha vært rett og slett tjukk i hue om han ikke tok hensyn til dette.

Link to comment
Share on other sites

Men nå vet ikke jeg hvor bratt det er inne i tunellen, det hjelper nå en del...

 

Er 9,6% stigning der ulykken skjedde og nedover den bakken så er det ikke noe problem å få 200km`t og når en kjører på piggfrie vinterdekk så blir nok sjansen for en ulykke stor, rett og slett ei forferdelig tragisk ulykke

 

Hvis det var piggfri dekk på så er de som ofteset hastighetskodet T = 160km/t.

Siden det ser ut som bilen var utstyrt med original dimensjon er dette mest trolig.

Sjåføren må jo ha vært rett og slett tjukk i hue om han ikke tok hensyn til dette.

 

Mercedesen hadde vinterdekk uten pigger.

 

- Det er ikke ulovlig, men det er ikke spesielt gode dekk på sommerføre, sier Kulø.

 

Utnappa pigger , stakkars mann som var på vei opp tunnelen.

For og si det litt brutalt. Godt disse 4 satt i samme bil og ikke kjørte hver sin.

 

Link to comment
Share on other sites

Men nå vet ikke jeg hvor bratt det er inne i tunellen, det hjelper nå en del...

 

Er 9,6% stigning der ulykken skjedde og nedover den bakken så er det ikke noe problem å få 200km`t og når en kjører på piggfrie vinterdekk så blir nok sjansen for en ulykke stor, rett og slett ei forferdelig tragisk ulykke

 

Hvis det var piggfri dekk på så er de som ofteset hastighetskodet T = 160km/t.

Siden det ser ut som bilen var utstyrt med original dimensjon er dette mest trolig.

Sjåføren må jo ha vært rett og slett tjukk i hue om han ikke tok hensyn til dette.

 

Mercedesen hadde vinterdekk uten pigger.

 

- Det er ikke ulovlig, men det er ikke spesielt gode dekk på sommerføre, sier Kulø.

 

Utnappa pigger , stakkars mann som var på vei opp tunnelen.

For og si det litt brutalt. Godt disse 4 satt i samme bil og ikke kjørte hver sin.

 

 

Utnappa pigger? Da hadde de vel skrevet piggdekk uten pigg?

 

Undersøkelsene viste iflølge Kulø at bilen med høy fart hadde piggfrie vinterdekk.

 

http://smp.no/article/20090720/NYHETER/989935912/1002

 

Må innrømme at jeg lurer litt på hvordan de kom fram til dette, all den tid dekkene øyensynlig var oppbrent.

Kan jo hende at bilen tilhørte noen andre enn en av dem i bilen, og da er det nok en som angrer på dekkvalg.

 

Uansett har jeg bare medfølelse med familien til ham i Caravellen.

Link to comment
Share on other sites

Utnappa pigger? Da hadde de vel skrevet piggdekk uten pigg?

 

 

Sitat

Undersøkelsene viste iflølge Kulø at bilen med høy fart hadde piggfrie vinterdekk.

 

Jepp det gjør de også.

 

- Med dekkutrustning mener vi at det ble kjørt på piggdekk hvor piggene var tatt ut.

Dette er ikke ulovlig, men å kjøre på piggfrie dekk gir et langt dårligere veigrep enn sommerdekk, sier lensmann ved Ulstein og Hareid lensmannskontor, Odd Kulø, til Nettavisen

 

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2671177.ece

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke noe problem å fastslå dekktypen etter sporene og restene av de utbrente dekkene.

 

Alt som minner om vinterdekk skulle vært 100% forbudt å kjøre med om sommeren. Idiotisk ting å spare noen småkroner på, men mange mener at det går bra, for de kjører så pent.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjørte S211`en ned til Flensburg i vinter med piggfrie vinterdekk så skulle jeg ikke langt over 160 kmt før bilen ble utroli vinglette på veien (160 kmt var hastighets merkinga på dekka) :?

Pressa den opp i litt fart over detta, men måtte bare bremse da den begynte og vingle noe helt sjukt (Dette var med HELT nye dekk).! Kjøre i 198 med slike dekk hadde jeg ALDRI turt og kjørt i.!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...