Roger H. Posted June 28, 2009 Posted June 28, 2009 Fattern er sterkt engasjert i veteranbiler og er aktiv i Storfjordens Automobil Klubb. SAK klubben stod i år som arrangør av Norgesløpet. Fattern hadde ganske tidlig meldt meg på som sjåfør på en av bilene sine, en -65mod Mb 220se. Jeg stod tidlig opp på lørdagen, henta eldste jenta + en -63 190d.. Ikke mindre en 205 biler hørte jeg at det skulle være som stilte til start. Vi stilte med Volvo Bamse lastebil, Morris Minor, Austin Camebridge og jeg i Mb 190d Vi kjørte fra Ålesund og var innom diverse ferdighetsposter underveis, og endte opp i verdensarv bygda -Geiranger... I dagene før løpet viser det seg at motoren på 220'n ikke ville gå på alle seks cylindrene og da fikk jeg den ære å kjøre en -63mod Mb 190d istedet.... Speedometeret på disse bilene har alltid facinert meg, det klør liksom i fingrene for å finne ut hva son skjer inni her... Det var et yrende folkeliv i Ålesund på lørdagen, med fint vær og en masse turister gjorde det til en fin utstilling før starten.. Fattern kjørte Austin Camebridge.... I Valldal var det lunch og parkeringa ble raskt ei lita utstilling.. Laaaang feerge kø gjorde at flere av gammelbilene fikk trøbbel, noen med tempen på motoren, andre med strømmen. Det utrolig varme været gjorde ikke saken noe bedre, vi måtte ut av bilene og stille oss i skyggen av trær... Fergekøen gikk langt oppå hovedveien som ikke kan sees på bildet... En Nash på ferga, trøbbel med varme og start- Lett å få kontakt med folk i fergekøen, denne hyggelige karen kjørte jo samme type bil som jeg skulle ha kjørt.. På den siste posten før nedstigningen til Geiranger... Nedstigning til Geiranger, her bare MÅ det kjøres på gir, herregud-og-grauten så bratt det er, pluss alle de svingene da... Man forstår hvorfor denne plassen er blitt en del av verdensarvlista.... vakkert.. Kvelden ble avsluttet med gallamiddag og ei god natt på hotell i Geiranger.... Denne bilen falt jeg helt for, en 1943mod Mb diesel, fikk ikke med meg den akkurate modellbetegnelsen men denne ble satt igjenn av tyskerne når de fant ut at de hadde bruk for returbillett i 1945.. Dette skal være den første kommersielle dieselen ble det sagt. Hjælpes for en lyd og gange! Det låt ikke pent! Quote
FrodeS Posted June 29, 2009 Posted June 29, 2009 Denne bilen falt jeg helt for, en 1943mod Mb diesel, fikk ikke med meg den akkurate modellbetegnelsen men denne ble satt igjenn av tyskerne når de fant ut at de hadde bruk for returbillett i 1945.. Dette skal være den første kommersielle dieselen ble det sagt. Hjælpes for en lyd og gange! Det låt ikke pent! Følger du ikke med i MB Tidende? Verdens første dieseldrevne personbil var 260D med 2,6-liter R6. Stempler fra Mahle og litt sånt gjorde at den kunne presses helt opp mot 3000 rpm, noe som var uhørt for en dieselbil. Jeg mener å huske den hadde rundt 40 hk, og en toppfart rundt 100 km/t. Det var for 36-modellen, men det kan jo ha skjedd en del fram til 43. Forøvrig veldig mange fine bilder av biler både med og uten stjerne! Quote
Sven Håkon Posted June 29, 2009 Posted June 29, 2009 Selve speedometer-"nålen" er et fleksibelt bånd som tydeligvis står på en spole eller lignende baki der. Faren til Steve bygget om en tilsvarende bil med motor+gir fra en 190D (altså en W201), og måtte være kreativ for å spleise speedometerkablene fra gammeldags speedo og "moderne" girkass sammen. Det funker veldig bra, men innimellom henger det igjen litt før "nålen" spretter et godt stykke opp og bølger opp og ned noen ganger. Bilen fungerer forøvrig veldig bra, og med fem gir og betraktelig vassere motor sammenlignet med originalt, gikk bilen godt over 150km/h når de kjørte den opp og ned til landstreffet for et par år siden. For øvrig veldig fine bilder, både av biler og natur. Jeg ser at vi må legge ruten om Geirangerfjorden når vi skal til hytta i Lærdal om noen uker - spektakulært! Quote
Recommended Posts