Jump to content

Viskosekobling (Kjølevifte)

Recommended Posts

Guest geiri
Posted

Noen som vet om det går an å bytte lager i viskosekoblingen?? W124 250turbodiesel. Hørte pris på ny i dag CA.3000 Kroner. D VA DYRT!!!!!!!!

Posted

Vet ikke om du kan bytte lageret om det er gåent, men vet at det er normalt å bytte hele 'hjertet'. Vær klar over at det fleste biler får tilstrekkelig kjøling forutsatt 30 km/t. Du kan lett droppe hele vifta om du ikke har spes kjølebehov.

Guest Grunde 260E
Posted

Kjørte i flere år med defekt vifte uten å merke noe. Oppdaget det først ved henger / campingvogn.

Kjøpte ny på Star bildeler. Tror den kostet mellom 1000-2000.

Grunde

Posted

Min vifte er også defekt, dvs hjertet endrer ikke motstand når motoren er varm. Kommer ikke til å fikse dette med mindre jeg skulle oppleve kjøle problem.

Guest geiri
Posted

Takker for svar!!. Star bildeler skal jeg høre med prisen hørtes ikke så gærn ut. Men uansett skal jeg prøve å bytte lager. Jeg skal poste på forumet hvis lagerbytte går bra. Så kan alle som har dårlig viskosekobling fixe dette billig!!! Nytt lager koster fra 100 til 200KRONER.

Guest Grunde 260E
Posted
Takker for svar!!. Star bildeler skal jeg høre med prisen hørtes ikke så gærn ut. Men uansett skal jeg prøve å bytte lager. Jeg skal poste på forumet hvis lagerbytte går bra. Så kan alle som har dårlig viskosekobling fixe dette billig!!! Nytt lager koster fra 100 til 200KRONER.

Hva mener du med lager? Går ikke vifta så er det viskosekoblingen du må bytte (den i senter som selve vifta er koblet til).

Det er temperaturen og viskositeten på oljen inni koblinen som avgjør om vifta kobler inn for fullt eller ikke.

Guest geiri
Posted

Jeg mener lageret som ligger mellom viskose og vannpumpe. Dær har jeg slakk! Masse slakk!!!!